بخش دوم نویسنده؛دکتر محمد بنائیان سفید
در بخش اول به پیشینه تأکیدات و نامگذاری سالهای مختلف از نگاه مقام معظم رهبری اشاره شد. در این بخش به تعریف عملیاتی تولید و جهش تولید می پردازیم. تعریف تولید: تولید یا فرآوری در علم اقتصاد به معنای تهیه کالا و خدمات مورد نیاز جامعه با استفاده از منابع و امکانات موجود ( شناسایی و بکارگیری داشته ها ، منابع انسانی ، منابع مالی و منابع معدنی ، و ثروت های ملی پنهان و آشکار کشور ) است ، که بر دو نوع می باشد. ۱_تولید مداوم (تولید مستمر که برای نیازهای ضروری جامعه اعم از صنعت ، خدمات ، کشاورزی و فناوری مورد نیاز است ). ۲_تولید متناوب که شامل تولید کالاها و فرآوری خدماتی که باقتضای زمان ، مکان و عوامل مستحدثه باید توجه جدی در رفع نیازهای ضروری و عمومی جامعه ، پرداخت. مانند مواجهه شدن با جنگ تحمیلی ، در هشت سال دفاع مقدس ، تحریم های تحمیلی کالا های اساسی مورد نیاز جامعه ، مانند ضرورت های بهداشتی ، درمانی و تجهیزات مخابراتی ، الکترونیکی ، نیازهای دارویی بعضی از بیماری های نادر به ویژه مواجهه با ویروس کرونای حادث شده جهانگیر که نه تنها به صورت تدافعی بلکه باید به صورت تهاجمی با این بلیه نوظهور برخورد کرد )، که تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در مورد آمادگی دفاعی و بازدارندگی بیانگر همین واقعیت است که اراده ملی ، عمومی و بکارگیری جهش در بروز خلاقیت ، نوآوری و یک نوع آفند و پدافند غیرعامل را به منصه ظهور گذاشتند که تغییر بعضی از چرخه تولید در رفع نیازهای بهداشتی ، درمانی و کالا های اساسی را در شرایط ویژه شکست کرونا را مشاهده میکنیم ، و نشان از جهش تولید دارد که با عنایت به تحریم ۴۱ ساله در یک آزمون درگیری جهانی با ویروس کرونا ، که غربی و شرقی نمی شناسد و همه ی جهان را با میهمان ناخوانده و جنگ نامرئی مواجهه نمود آمادگی ، مقابله تهاجمی با دشمن نامرئی را می توان در جنگ های برابر ، باجنگ های نابرابر مقایسه نمود ، و جهش اندیشه ای و انگیزه ای مردم فهیم ایران اسلامی و اتحاد و پیوند با حاکمیت را با غرب که بیش از چهل سال با سلاح ، تحریم و جنگ نابرابر نیابتی و تبلیغات دروغ و… خود آنها در مواجهه ی با جنگ برابر تا چه میزان آمادگی دارند و با مردم خود صادق هستند؟ که با یک شوک اقتصادی طبیعی در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ چگونه چون زبد روی آب رسوا می شوند. و قدر نظام ، حاکمیت و امت اسلامی و ایرانی را باید دانست که علاوه بر حوادث طبیعی و بلایای نامرئی بیش از چهل سال مستمر ، درگیر تحریم ها ، تهدیدها ، جنگ های نیابتی و تروریسم اقتصادی بوده اند. که با رهبری فرزانه و آینده اندیش ، ایران اسلامی و مسئولین دلسوز نظام و وحدت مردم توانستیم بر همه مشکلات فائق آییم. تعریف جهش: یک تغییر ژنتیکی است که صفات زیستی بعضی از افراد یک گونه را تغییر می دهد ، که جهش ها تغییراتی در توالی DNA (دی،ان،ای) دارند که همان معنی «عرق» در لغات عربی و «وراثت» در لغت فارسی دارد که در آیات و روایات بخصوص در ازدواج و تشکیل نظام حیات خانواده تأکید زیادی شده است، که در شاکله شخصیتی ، هویتی و انتقال صفات والدین و ساختار شخصیتی نسل و پویایی آنان نقش اساسی دارد. جهش پیکره اقتصادی و تولید کشور را تشکیل می دهد، جهش تولید باید تغییر محسوس در زندگی مردم ایجاد کند. ممکن است جهش یک ژن به دو یا چند شکل متفاوت به نام «الل» یعنی خزینه ژنی تغییر وژن عنوان ماده خام انتخاب طبیعی عمل کند. نگاه مقام معظم رهبری «مدظله العالی» : مبعث روز با عظمتی است و اهمیت آن را باید بفهمیم ، و حادثه ای است که خداوند از پیامبران دیگر میثاق گرفت ، که پیامبران بزرگ طول تاریخ که هم به پیامبر اسلام ایمان بیاورند و هم او را یاری کنند (توصیه به پیروان و خواستن از ایمان آورندگان ، که در تورات ، انجیل و… مطرح که در قرآن اشاره شده است. به نحوی که اگر همه آحاد بشربه آن ایمان بیاورند به حیات طیبه (حیات پاک ، شیرین ، مطلوب) و انسان به طرف کمال و برخوردار از همه زیبائی ها و نیکی ها می باشند و اگر دلها بگردند و پایبند باشد حیات طیبه در انتظار آنهاست. بعثث به صورت منظومه درسه بخش ۱_منظومه معرفتی شامل (هستی،انسان،نقش انسان،ذات پروردگار،اسماءالهی) درباره مسیر انسان در دنیا و پس از مرگ ، حقایقی است که منظومه معرفتی انسان است که به بشریت تعلیم و او را بیدار می کند.۲_منظومه ارزشی اسلام؛ ارزشهایی که اسلام آنها را تثبیت کرده است که آحاد و جوامع مردمی موظفند خود را به این ارزشها نزدیک کنند. مانند (خلقیات فردی،صبر ،حلم،گذشت و…) تامفاهیم عمومی مانند (آزادی،عدالت اجتماعی،کرامت انسانی وسبک زندگی که سلسله ارزشهای اسلامی است. که یک سری به خطا فکر می کنند این ارزشها را متفکرین اسلامی از غربیها گرفته اند ، غرب با این مفاهیم بعد از رنسانس آشنا شده و ۱۴۰۰ سال قبل از این بطور روشن اسلام بیان کرده ، با این تفاوت که غربیها صادقانه عمل نکردند و در اسلام بود و عمل شد.۳_احکام اسلامی؛ چه فردی ، وچه اجتماعی همه منطق با آن ارزشها است ، یعنی چه باید بکنیم و چه نکنیم؟ (بایدها و نبایدها در عرصه زندگی). اینها مجموعه ای است که در بعثث به مردم هدیه شد ، اگر بخواهیم که این معارف و ارزشها در رفتار وعمل مردم رانشان دهد و احکام ، تحقق پیدا کند نیاز به قدرت سیاسی دارد ، و یکی از اهداف بعثث ، تشکیل حکومت و قدرت سیاسی بوده که با تشکیل حکومت علاوه بر دشمن داخلی مخالف آزادی و عدالت ، دشمن خارجی هم افزوده شد. (البته مقام معظم رهبری در فلسفه غدیر هم آن را تنفیض قاعده نظام حکومت اسلامی باذن پروردگار به امام علی (ع) دانستند که دنباله نبوت و اقتدار سیاسی امامت و ولایت برای اجرای عملی سه منظومهی ؛ معرفتی ، ارزشی و احکام إلهی در همه اعصار و ادوار برای همه جوامع بشری است). در سلسله مطالب بخش سوم به تعریف کار آفرین ، و شیوه های عملیاتی و اجرایی جهش تولید مبتنی بر نگاه مقام معظم رهبری ارائه خواهد شد.