نویسنده:دکتر محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی و رئیس نوآوری و مرکز علمی کاربردی واحد ۳۳ تهران
۱_واکاوی عمیق از منویات معظم له ازتولید،رونق تولید وجهش تولید و اهداف مترتب بر آنها.۲_اساس اجرای پیام های معظم له در ۳۱سال تأکید ونام کذاری سال ها،ایجاد استلزامات معنوی،اخلاقی توجه به اقتدار علمی،سیاسی درحکومت اسلامی بوده است.۳_از بعثت وغدیر به عنوان تشکیل حکومت وقدرت سیاسی نام برده که آحاد جوامع مردمی ملزم به تبعیت از پیامبر(ص)وامام که تنفیذ نظام حکومت اسلامی باذن الله به علی (ع)درروز غدیر بوده است.۴_سه محور۱_معرفتی۲_ارزشی ۳_احکام وعمل نمودن به معرفت وارزشها، اساس اهداف حکومت است که این مهم به عهده نظام تعلیم وتربیت است که به عنوان هدیه به بشریت برای تعلم وبیداری نام بردند.۵_باید مدل مفهومی از تولید،رونق تولید وجهش تولید بر اساس بیانات مقام معظم رهبری تدوین وسپس راهکارهای عملیاتی واجرایی آن را به صورت قانونی نهادینه کرد.که نقشه راه وسند تحول بنیادین دررسیدن به حیات طیبه را ترسیم نموده که مقام معظم رهبری در پیام ۱۳۹۹درتاریخ سوم فروردین ماه تبیین فرمودند.۶_پحث تولید ،رونق تولید وجهش تولیدصرفا تولید کالا نمی باشد، بلکه تولید اندیشه،تفکر،تعقل،تولید کالاهای فرهنگی،فناوری،وصنعتی،خدماتی وکشاورزی وبویژه تولید علم وتبدیل آن به ثروت میباشد.۷_اساس تولید علم،مهارت،تجارب وتخصص است که این مهم از مسیر نظام تعلیم وتربیت وتربیت منابع انسانی مورد نیاز جامعه میسور است، که وظیفه آموزش و پرورش را در توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان،استفاده از فناوری های نوین در تدریس،روشهای تربیتی نوین با حفظ اصول و ارزشهای اسلامی با توجه باقتضای تحولات وتطورات زمان و مکان رامضاعف می کند.۸_نهادینه کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مقام معظم رهبری از آن به عنوان «نسخه شفا بخش» نام برده اند.۹_باید از جهش تعریف عملیاتی ژنتیکی،عرقی ووراثت وسپس ایجاد استلزامات تحقق آن در محیط ومحرکهای محیطی مناسب برای تغییروتحول را ایجاد نمود که وظیفه آموزش و پرورش ونیز وزارت علوم،تحقیقات وفناوری وبویژه دانشگاه فرهنگیان وعلمی کاربردی در دوره های تحصیلات عالی می باشد.۱۰_پرهیز از خصوصی سازی آموزش و پرورش ورعایت کامل حاکمیتی بودن نظام تعلیم وتربیت والزام رعایت مدارس غیر انتفاعی به سیاستگذاری ،نظارت ورعایت ارزشهای اسلامی واخلاقی مندرج درسندتعلیم وتربیت ونیز برنامه درسی ملی.۱۱_توسعه نظام خلاقیت،نوآوری،قدرت تخیل،در ابداع،اختراع وکشف پدیده ها که تبلور عینی جهش درتولیدمی باشد.۱۲_جهش درتولیدنیاز به ایجاد امکانات،تسهیلات وتمهیدات شرایط وقوع ومستحدثه را دارد که هم باید منطبق با نیاز جامعه باشد،هم نیاز به تحقیق و پژوهش دارد،هم باید آینده بینی و آینده پژوهی وپیش بینی های لازم رعایت شود وهم آراده وعزم ملی وجود داشته باشد که این مهم حمایت دولت،سازوکار قانونی،برنامه ریزی و هماهنگی قوای سه گانه وشورای عالی انقلاب فرهنگی وکمیسیون آموزش و تحقیقات را با بصیرت کافی طلب می کند.۱۳_استقرارنظام پایش وارزیابی در تحقق مصوبات قانونی و برنامه توسعه،انتخاب مدیران صاحب صلاحیت تخصصی،مهارتی وتجربی ودارای اقتدار عملیاتی واجرایی در حوزه های صف ونیز افراد صاحب فکر،استراتژیست،ومتخصص در تدوین سیاستها ونظارت مستمر درعملیات واجرا و هماهنگی بین دولت،مجلس وآموزس وپرورش در تخصیص به موقع منابع انسانی مورد نیاز صاحب صلاحیت های علمی،حرفه ای ،اخلاق اسلامی واخلاقی حرفه ای معلمی.ومنابع مالی وتجهیزات وفضای آموزشی،کارگاهی و آزمایشگاهی ورعایت عدالت آموزشی در سراسر کشور..۱۴_اجرای واقعی رتبه بندی معلمان ورفع تبعیض بین دانشگاهیان ومعلمان در حقوق وجایگاه اجتماعی،وپرهیز جدی از جذب نیروی انسانی به صورت خدمات آموزشی که چند سالی است بدون در نظر گرفتن صلاحیت های حرفه ای ومنش معلمی دچار اساسی ترین رکن نظام تعلیم وتربیت شده است.۱۵_گرایش سیاسی درنظام تعلیم و تربیت سم مهلک است که باید درسازوکار انتخاب مدیریت های ستادی،صفی ورده عملیاتی مدارس کاملآ رعایت شود ودر انتخاب وزیر.ومدیران باید به فعالیت های گذشته،نوآوریها وتحولات در حوزه کاری توجه نمود و به جد به سوابق،تخصص مرتبط،مهارتها وصلاحیت های اخلاقی،حرفه ای وبرنامه های آنان فی البداعه مورد ارزیابی وپیگیری قرار گیرد که تا چه میزان به برنامه های پیشنهادی عمل نموده ودرصورت عدم موفقیت باید پاسخگوی فعالیت های خود یا انتخاب مدیران ناکارآمد باشند۱۶_پیشنهاد می شود زمینه استفاده ازظرفیت ها، تجارب،تخصص ومهارت فرهنگیان،بویژه از تشکل های اسلامی فرهنگیان در پژوهش های مجلس،کمیسیون تحقیقات و آموزش وشورای عالی انقلاب فرهنگی وشورای آموزش وپرورش استفاده گردد واقدامات وپی گیریهای پیشنهادهاازطریق کمیسیون آموزش وتحقیقات به اطلاع تشکل های فرهنگیان برسد..
بااحترام محمد بنائیان سفید عضو شورای مرکزی جمعیت اسلامی فرهنگیان کشور