«قوانین بالادستی در ارتباط با رونق و جهش تولید»بخش چهارم

شنبه 28 مارس 2020

در این بخش دیدگاه مقام معظم رهبری با عنوان« تولیدوجهش تولید»در آیینه قوانین بالادستی نقشه جامع علمی وسیاست های کلی اقتصاد مقاومتی پرداخته می شود.(محقق و نویسنده: دکتر محمد بنائیان سفید)

۱_درنقشه جامع علمی کشوردرچشم انداز ؛کلید واژه های؛«صلاحیت های حرفه ای»,«کسب آمادگی در کار آفرینی»,«عملیاتی کردن افراد در رفع نیاز های کشور»,تسلط بر استفاده از تکنولوژی درعرصه شغل ,اشاره شده است.(ص۱۰,سند نقشه علمی کشور).۲_فعال سازی کلیه امکانات ومنابع مالی،سرمایه انسانی وعلمی کشور در اقتصاد مقاومتی(ماده۱),توسعه کارآفرینی،تاکیدبرارتقاءدرآمد۳_دستیابی برسطح دانش و مهارت نیروی کار متناسب با معیار جهانی در پاسخ به نیازهای جامعه،داخلی وبین المللی (ماده ۲و۳بند۴ص۱۴).۴_ساماندهی فن بازارهای عمومی وایجاد فن بازارهای تخصصی در حوزه های اولویت دار کشور(اهداف کلان۳,اقدام ملی ۸,ص۳۳ فصل ۴).۵_توانمند سازی بخش غیر دولتی درنظام علم و فناوری.(راهبرد کلان۱,اقدام ملی۳ص۲۶ فصل۴).۶_ترویج فرهنگ کسب و کار دانش بنیان و فرهنگ کار آفرینی.(راهبرد کلان۳,راهبرد ملی۱,ص۳۱)۷_حمایت از توسعه آموزش مهارتهای پیشرفته بامشارکت بخش خصوصی به منظور افزایش سهم ازبازارهای بین‌المللی (راهبردکلان۳,اقدام ملی۳ص۳۲فصل۴).«سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی»۱_افزایش سهم سرمایه انسانی در اقتصاد از طریق: ارتقای آموزش،مهارت،خلاقیت،کارآفرینی وتجربه (بند۵).۲_سیاست های بخش اشتعال متناسب با بازارکار وتوام کردن آموزش بامهارت وجلب همکاری های غیردولتی (بند۲)۳_رشدوبهره وری(بند۳).۴_تامین شرایط فعال سازی کلیه امکانات ومنابع مالی و سرمایه های انسانی وعلمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی وبه حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه درفعالیت های اقتصادی.پرهیز از تنگ نظری ها ونگرش های سلیقه ای و غیر حرفه ای در گزینش منابع انسانی.(بند۱)۵_افزایش سهم آموزش های مهارتی درنظام آموزشی کشور.(ماده۷۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی).۶_تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال ومناسب سازی سطوح ورشته های تحصیلی بانقشه جامع علمی کشور ونیازهای تولید اشتغال.(ماده ۷۸).۷_حمایت از پژوهش های مسأله محور(ماده ۸۰).۸_علم و فناوری کمال آفرین،توانمندساز،ثروت آفرین،هماهنگ با محیط زیست،هماهنگ با سلامت معنوی،جسمی،روانیواجتماعی جامعه (مبانی وارزش بنیادین ماده۱بند۷ص۱۰نقشه جامع علمی کشور).۹_حمایت از مشارکت مردم و نهادهای عمومی غیردولتی در حوزه آموزش عالی (راهبرد کلان ۶اقدام ملی ۷ص۴۰فصل۴).۱۰_حمایت از حوزه های علمی فناوری،فرهنگی،اشتغال و…(ص۴۷,بند۸فصل ۴نقشه جامع علمی). البته نقش اساسی اجرای موارد فوق وظیفه ذاتی آموزش و پرورش،آموزش عالی،قوه مقننه و مجریه می باشد. انشاءالله در سلسله مطالب شماره ۵به روش های ایجاد سازوکار قانونی وعملیاتی کردن ورفع موانع محورهای مطروحه اشاره خواهد شد.

مطالب مشابه
دیدگاه ها