تأیید یا نقد مسأله «یا ایهاللذین آمنوا علیکم انفسکم»

یکشنبه 13 سپتامبر 2020

باسلام؛باتشکر از اظهار نظرهای شما معززان در تأیید یا نقد مسأله «یاایهاللذین آمنوا علیکم انفسکم»باید عرض کنم مبنای مسائل مطروحه،باتوجه به فعالیت در گروه «دولت آرمانی»که هدف غایی رسیدن به حکمرانی اسلامی مبتنی بر فقه اسلامی می باشد ,باید استلزامات آن که مبتنی بر مبانی،اصول،وارزشهای الهی و اسلامی می باشد ازیکطرف،وصیانت ومراقبت از خود از طرف دیگروپرهیز از ظن وگمان که هیچگاه جای استدلال ویقین را نمی گیردمورد توجه قرار گیرد وانسان چون موجود ی دارای تعقل و تفکر،صاحب اختیار،انتخابگر،آزاد،مسئولیت پذیر،وپاسخگو می باشد باید از این ابزار شناخت درست استفاده نماید «والله اخرجکم من بطون امهاتکم،لاتعلمون شیئا وجعل لکم سمع والابصار والافئده،لعلکم تشکر.ن»واز آنجائیکه یک انسان مومن هم هدفمدار بودن این دنیا را وهم نتایج اعمال و رفتار خود رادرآخرت،باور دارد، که این مهم حلقه اتصال بین عمل وحسابرسی می باشد، به صورت کلی ،توجه به اخلاق نسبی که غرب مادیگرا به آن معتقد است وانگاره های نئو امپریالیسم،وپست مدرنیسم نتیجه آن است، که هیچگونه ابایی از تهمت،غیبت،ظلم،نقض عهدومیثاق ندارند. اما درانگاره های الهی و اسلامی اعتقاد به معاد واخلاق به عنوان مطلق یعنی خوبی وبدی وزشتی و زیبایی فی الذاته در هر زمان ومکانی خوب یا بد هستند و به اقتضای زمان،مکان،ومنافع تغییر ناپذیرند،لذا اخلاق اسلامی حکم می کند که ما در برابر قضاوت های ارزشی بایددرپیشگاه خداوند مسئول و پاسخگوباشیم،ونسبت به مسائلی که یقین نداریم ویامرتبط به حیثیت و آبروی افراد ومومنین می باشد باید در قضاوت ها وانتشار آن جدا پرهیز نمائیم ،وآن رابه بررسی مراجع ذیصلاح مرتبط موکول نمائیم واین وظیفه وپاسخگویی با توجه به مسئولیت وماموریت آنان به خود آنان برمی گردد،البته،نقد،فریضه امریه معروف،ونهی از منکر واصلاح جامعه با روشهای متناسب باید در جامعه وجود داشته باشد ومسائل مطروحه قبل از تاثیر شایعه در جامعه شفاف سازی شود چنانچه در داستان حضرت خضر وموسی سلام الله علیهم, آنچه برای موسی ابهام داشت اعتراض وباشفاف سازی آن مسائل از سوی حضرت خضر موسی(ع) قانع می شد.واین همان مفهوم «ولاتقف مالیس لک به علم»است.وآخردعوانا ان الحمدلله رب العالمین،،ملتمس دعا؛

مطالب مشابه
دیدگاه ها