نویسنده؛محمد بنائیان سفیددانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی
آقای دکتر محسن رنانی در یادداشتی به تحلیل نظام تعلیم وتربیت ایران پرداخته و انگشت اتهام را به ضعف حاکمیت،دولت ونظام اشاره رفتند.البته آقای دکتر می بایست این سوال را از خودش وشیوه های رفتاری، روشهای تدریس،واعتقاد به تحول آموزشی،اخلاق حرفه ای معلمی،وبرنامه ریزی درسی آشکار،پنهان ومغفول شده،وروش های تدریس ونیز باور به مبانی،اصول وارزش های اعتقادی وانسانی به عنوان اساسی ترین عناصر تعلیم وتربیت داشته باشد،اگر هدف ایشان آن باشد که غرب در تعلیم وتربیت موفق بوده،امروز از خروجی های آن نظام تعلیم و تربیت که باید رفتارهای اجتماعی را ملاک یافته هاوبازخورد نظام تعلیم وتربیت آنهابه شمار آورد، جهت گیری های علمی آنان صرفا با تفکر نئولیبرالیسم در زمینه علمی کاربردی علم آنان، درایجاد مصرف گرایی مفرط،تجاوز به حقوق حقه مردم خود ،وایحاد تنش،تهدید نظامی،تحریم اقتصادی،نفوذ فرهنگی،نادیده گرفتن استقلال فرهنگی،علمی،اقتصادی ودفاعی بعضی کشورها،تحمیل جنگ وسرباز گیری ایادی خود از دانشگاه ها،وسیاستمداران وابسته منطقه جهت فروش اسلحه و تجهیزات جنگی وبه غارت بردن سرمایه های اجتماعی واقتصادی،پمپاژ کاغذ های فریب دهندهی کشورها با عنوان دلار بدون پشتوانه،رفتارهای اجتماعی نابهنجار،در غرب،تبعیض نژادی که در ذات استکبار جهانی وجود دارد،کشت وکشتار وکشتار فردی ودستجمعی در خیابانها،رفتار وحشیانه پلیس با مردم خودشان،ونظامیان در یورش به کشورهای مظلوم وبی دفاع،بحران شدید اخلاقی و معنوی در غرب،گسترش فقر وبیکاری،ووحشی گریهای بی حد و حصر آنها نتیجه تعلیم وتربیت آنهاست.ازطرفی آقای دکتر رنانی،باید از شما سئوال کرد که مردم فهیم کشور به ما اعتماد کردند ،ما به عنوان الگو دررفتارهای آشکار وپنهان چه تحولی را ایجاد نموده ایم؟آیا به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش که کمیسیون تحول نظام آموزشی شورای انقلاب فرهنگی آن را مبنای تحول نظام آموزشی دانشگاه ها مصوب نمودند،آیا به نقشه جامع علمی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است، عمل کردهایم؟آیا مصوبات مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی راموردتوجه وعملیاتی نموده ایم؟آیا در تربیت نیروی انسانی مجرب،کارآمد،دارای مهارت حرفه ای وتخصص علمی،واخلاق حرفه ای مورد نیاز کشوررادر عمل به قوانین مبتنی بر اسناد بالا دستی کشور اقدام نمودهایم؟چرا ما که مجریان وپاسخگویان نظام تعلیم وتربیت هستیم،با فرافکنی مسائل را مطرح می نمائیم که همه نواقص را به گردن حاکمیت و دولت می اندازیم؟حاکمیت وظیفه سیاست گذاری،تدوین اهداف کلان،راهبردها واستلزامات اجرایی آن را به عهده دارد, که سند تحول بنیادین آموزش وپرورش مشتمل بر ۸فصل ،در۱۵جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ازتاریخ۸۹/۱۱,۱۲لغایت۹۰/۵/۷به تصویب نهایی رسید.ونیز نقشه مهندسی فرهنگی کشور در۳۳جلسه شورای انقلاب فرهنگی بررسی ودر جلسهی ۷۵۵مورخ۱۳۹۳/۸/۲۰به تصویب نهایی رسید.ونیز نقشه جامع علمی کشوردرتاریخ۱۳۸۵/۵/۲۳,مقام معظم رهبری در دیدار با رؤسای،محترم دانشگاه ها با تصریح بر ملاحظاتی که در نقشه جامع علمی کشور درج شده است،«برضرورت تدوین نقشه جامع علمی کشور تاکید فراوان فرمودند»که دستورات معظم له درتاریخ ۱۳۸۶/۲/۲۵درصحن شورایعالی انقلاب فرهنگی قرائت واز تاریخ ۱۳۸۶/۴/۱۹شورای تدوین وارائه نقشه جامع،اولین جلسه را تشکیل ،وپس از فرآیند های متعدد کارشناسی،تدوین پیش نویس،بحث در کمیته تخصصی وبازنگری و اصلاحات متعددکه بیش از ده هزار نفر ساعت کار کارشناسی بوده است ،درتاریخ ۱۳۸۹/۲/۲۱دردستورشورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگرفت وبا اختصاص وقت ویژه در ۱۵جلسه با ۱۴۰۰ساعت نفر کارشناسی روی نقشه فصل های اولیه نقشه را تصویب نمودند،که در پنج فصل ودر فصل چهارم ۱۳راهبر کلان علم وفناوری،با عناوین راهبردهای کلان سیزده گانه بیان شده است.که انصافا تهیه سند تحول بنیادین آموزش وپرورش،نقشه مهندسی فرهنگی کشور، ونیزنقشه جامع علمی کشور با توجه به اهمیت،وتخصصی بودن و اینکه باید مبتنی بر مبانی،اصول وارزشها ونیار جامعه باشد ونیزباید هماهنگی لازم را با آموزش وپرورش ،حوزه های علمیه،دانشگاه ها،نهادهای آموزشی،وعوامل سهیموموثر در نظام تعلیم و تربیت را طلب می نمود کار بسیار زمان بر،تحقیقی،وتخصصی بوده است.که باید ازهمه کسانیکه با اهتمام مجاهدانه وتلاشی خالصانه و نگاهی عالمانه و جامع گرایانه نسبت به فرآیند تدوین وارائه اسناد ونقشه هاداشته اند،ونیز ازشورای عالی انقلاب فرهنگی،شورای عالی آموزش و پرورش ونیزاعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام واعضای کمیسیون فرهنگی هنری مجمع در تصویب،سیاست های کلی تحول بنیادین آموزش وپرورش وابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری« مدظله العالی»صمیمانه تقدیر وتشکر نمود.حال از آقای دکتر رنانی سئوال میشود که بیش از ۹سال این اسنادبالا دستی تصویب وجهت عملیاتی واجرایی به دستگاه های ذیربط ابلاغ گردیده وبا عنایت به اینکه منابع انسانی مورد نیاز وجود داشته واستلزامات،فضای آموزشی،تجهیزات وجود داشته است،کوتاهی از کجا بوده است؟وچرا ما نکات مثبت رویشی خروجی نظام تعلیم و تربیت که بعد انقلاب با وجود جنگ تحمیلی،تهدیدهای نظامی،تحریم های اقتصادی،علمی وفناوری،و…این همه پیشرفت ها ودستاوردهای علمی و فرهنگی و اخلاقی و معنوی را در ابعاد مختلف دفاعی،بازدارندگی،علمی،فناوری وهوا و فضا،پزشکی و مهندسی و علوم انسانی را که حاصل تلاش بی وقفه معلمان واساتید فرهیخته،مجاهد،انقلابی ووطن دوست کشور هستند نادیده می گیریم؟بجای دستمریزاد!چرا مخاطب بعضا این نواقص،وکم کاری ها را به حاکمیت نسبت می دهیم؟وحال آنکه سیاستگذاری ها و راهبردهای کلان وقوانین بالادستی در اختیار حاکمیت ذیربط بوده است ،که انجام پذیرفت.وچرا بجای اینکه انگشت اتهام را به سوی عدم باور به اسناد بالادستی،وعدم تمکین به قوانین کشور وعدم وحدت رویه دراجرا ویابعضا برای اینکه خودمان را عالم ودانا جلوه دهیم، ذهن دانش آموز واولیاء ودانشجویان رابه داشته ها وظرفیت های کشور بد بین ونظریه های ناکارآمد غرب را که به بن بست رسیده اند وآن هم بدون اقتضائات زمان،مکان،ونیاز جامعه به دیگران تلقین می کنیم؟آقای دکتر رنانی شما باتوجه به مسئولیت های که داشتهاید چه طرح های برون رفت از مشکلات جامعه را با توجه به وضعیت موجود ارائه دادهاید؟،وچه پژوهش های قابل اجرا را انجام دادهاید؟این مسائلی که شما بر شمرده اید، یک نظر میدانی است، که اقشار مختلف جامعه با آن گریبانگیر هستند و امروز تحلیل مسائل میدانی از سوی عموم مردم بخصوص رانندگان وسائط نقلیه عمومی خیلی منطقی تر به نظر می رسد چون آنان در رده عملیات واجرای برخورد عینی دارند، که باید در تصمیم سازی وتصمیم گیری در رفع نواقص کارعملی ،پژوهشی وبرنامه ریزی انجام پذیرد.اگرخدای ناکرده هدف فرافکنی در تهییج افکار عمومی وبی اعتمادی مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران وانقلاب اسلامی باشد .خیانت به آرمانهای نظام وخون شهیدان ودر جهت خواست معاندین ومخالفین نظام و انقلاب عمل کردن است و بدون شک تاریخ در مورد موضع گیری های ما در آینده قضاوت خواهد کرد.وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین.