باسمه تعالی
یپیشنهاد رسمی نمودن سند آموزشی 2030دربودجه سال 1399سازمان برنامه و بودجه,تعامد،تجاهل یاتغافل؟!
نویسنده: محمد بنائیان سفید دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی.
۱_در صفحه 453 بودجه تقدیمی دولت به مجلس؛ درخواست بودجه برای «مشارکت فعال در اجرای برنامه ها و تعهدات جهانی بویژه اهداف توسعه پایدار و آموزش 2030»آمده است. که نشان از عنادوخودباختگی برنامه ریزان درآموخته ها وتفسیرهای آنان از نظریه های سکولاریسم ودین زدایی اندیشکده های غرب است که چندین سال است برای بی هویتی،هجمه فرهنگی وبیگانگی در آرمانها،ارزشها،اصول ومبانی،تعلیم وتربیت ایران متمدن و اسلامی است.البته هرچند خروجی های نظام تعلیم وتربیت غرب در سالهای اخیر ماهیت خود را عریان نموده که. به قول حضرت علی (ع): فرمودند:« فِی تَقَلُّبِ الاَْحْوَالِ ، عُلِم جَوَاهِرِ الرِّجَالِ ».در دگرگونى حالات.وشدائدجوهره و گوهر مردان شناخته میشود.که جهره غربی ها وخباثت آنان در اعمال سلطه به کشورهای مظلوم،تحریم اقتصادی،حتی دارو وغذا،تبعیض نژادی حتی در کشور های خودشان،یورش به فروشگاه ها،نقض معاهدات بین المللی،کشتار با اسلحه ومسلح شدن جمعیت غربی بخاطر عدم امنیت،حمایت آشکار از تروریست های دولتی وبین المللی،دروغ های سیاسی آشکار،عدم رعایت ادب دیپلماسی،ورفتارهای متعدد خلاف اخلاقی واخلاق حرفه ای وبحران معنویت که حاصل تعلیم وتربیت جهانی آنان است.
۲_براساس اظهار نظر جناب آقای وزیر آموزش و پرورش که اعلام نمودند ما اصلا خبر نداشتیم، نشان از آن است که برنامه بانظارت ونیار دستگاه ها انجام نمی پذیرد و آنچه که بحث برنامه ریزی توسعه یا سالیانه مطرح می شود، در سازمان برنامه و بودجه سلیقه ای عمل می شود واگر هم وزیر وگروه برنامه ریزان وزارت آموزش و پرورش از این موضوع بی خبر باشند که باید بکار آموزش وپرورش وا اسفا گفت، که دراین مورد نشان از عدم رعایت قانون اساسی،وضوابط تدوین برنامه ریزی توسعه و بودجه است.
۳_البته مثل این مسأله وبه نفع خواسته های آمریکا در تدوین برنامه چهارم که دقیقا موضوع را بخاطر ندارم چاپ ودر اختیار مجلس ششم قرار گرفت که با طرح در رسانه های متعهد و دلسوز نظام در افکار عمومی مطرح وموجب شد آن چاپ را جمع آوری و مجددا با حذف مواردی که بر خلاف استراتژی جمهوری اسلامی ایران بوده است حذف شود.البته چون همسویی بین دولت وقت واکثریت نمایندگان دولت در مجلس بود، چنین خباثت وخیانتی خارج از انتظار نبود.
۴_گنجانیدن چنین عباراتی خلاف اخلاق،انحراف از قانون اساسی،وبخصوص نادیده گرفتن قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی وشورای عالی آموزش وپرورش واسناد بالادستی مرتبط با سند تحول آموزش وپرورش است،که بیش از۸سال از اواخر سال۱۳۸۳لغایت ۱۳۹۰که تصویب نهایی شده است.ومقر گردید تحول نظام آموزشی دانشگاه ها هم بر اساس همین اسناد تحولی یعنی فلسفه تعلیم و تربیت دراسلام،که مبتنی بر مبانی،اصول،ارزشهاوبرگرفته از قرآن و عترت می باشد اساس تحول نظام آموزشی باشد(کمیسیون تخصصی،تحول نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی که نویسنده افتخار عضویت دراین کمیسیون را داشتهام).
۵ _بنده با مطالعه دقیق سند آموزشی ۲۰۳۰که دربیش از ۲۷۰صفحه تدوین شده بود وازآن بطور رسمی رونمایی گردیده بود انجام داده و آن را با سند قانونی تحول بنیادین آموزشی مقایسه وچهاده مورد نقض آشکار سند آموزشی ۲۰۳۰را با سندتحول بنیادین احصاء نمودم که در سایت خبر گزاری فارس وسایت های متعدد دیگر انتشار یافت که در گوگل با عنوان «نقدی بر سند آموزشی ۲۰۳۰»قابل جستجو است .
۶ _باعنایت به اینکه بنده به عنوان دبیر ستاد تحول بنیادین آموزش و پرورش به مدت ۵سال در فرآیند طرح تحول از سوی مقام عظمای ولایت امام خامنه ای«مد ظله العالی» تا تصویب سند در جریان بحث روی تک تک واژه هاو کلمات کار کارشناسی دقیق و نهایتا نظر سنجی واعتباربخشی از فرهنگیان فرهیخته کشور واساتید معزز دانشگاه ها واساتید مکرم حوزوی هم فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی،هم رهنامه وهم برنامه درسی ملی انجام پذیرفت و سپس پیش نویس سند تحول تدوین وتقدیم شورای عالی آموزش و پرورش وسپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی دربیش از ۲۳جلسه بررسی(تشکیل جلسات فوق العاده توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی وقت در دولت دهم) و نهایتا درسال ۱۳۹۰به تصویب رسید.که همپوشی مبانی،اصول وارش های سندتحول با نقشه جامع علمی کشورو نقشه مهندسی کاملآ همسویی دارد.
۷_پیشنهاد می شود که اولا از گرایش های سیاسی که سم مهلک در نظام آموزشی کشور بشمار میرود جدا پرهیز گردد ومدیران وزارتخانه های فرهنگی و آموزشی با معیارها و صلاحیت های حرفه ای وباور عمیق نسبت به قوانین،مبانی،اصول وارزشهای اسلامی.انقلابی وبا سوابق کارآمدی وشناخت دقیق از حوزه های مرتبط با مسئولیت انتخاب شوند وانگاره های گزینشی سفارشی،که سرباز بگیری بعضی از عناصر ومسئولین سیاسی می باشد جدا پرهیز شود، هر چند فرهنگیان معزز دارای بصیرت و بینش علمی،سیاسی،اخلاقی ومعنویت هستند واین تفکر برای معلمان واساتید نخ نما شده ودر واقع این نوع تفکر ابزاری از آنان خلاف اخلاق ودون شأن و جایگاه معلمی است.
۸_از مسئولین محترم تقاضا می شود که ناقضان قانون را شناسایی،واین دلدادگان به غرب وبعضا نفوذی ها را در جایگاه های حساس کشوربر اساس قانون مجازات نمایند.ولازم است از بصیرت وقاطعیت نمایندگان معزز مجلس شورای اسلامی تقدیر وتشکر نمود و حقانیت باز نگری واصلاح ساختار در بودجه را مورد تاکید قرار داد.
وآخر دعوانا آن الحمدلله رب الغالمین