حذف ساحت عبادی ـ اعتقادی در سند آموزش/ شائبه عدم رعایت حقوق کودکان و زنان و دادن بهانه حقوق بشری به نهادهای بین‌المللی با اجرای سند

دوشنبه 19 آوریل 2021

پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان- دکترمحمد بنائیان سفید: ۸-در بیان راهبردهای درسند۲۰۳۰،لازم بود به راهبردهای دوازده گانه نقشه جامع علمی کشور(صص:۲۳،۲۴)راهبردهای کلان ۱۵ گانه سند تحول بنیادین آموزش وپرورش (فصل ششم صص:۲۴-۲۸)و راهبردهای کلان ۱۳ گانه نقشه مهندسی فرهنگی (فصل ششم صص:۳۲-۳۳نقشه مهندسی فرهنگی، ۱۳۹۳)ونیز سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری  به اقتضای ارتباط با موضوع  صریحا اشاره و به ویژه از بیانیه ارزشی هرکدام، تاکید می گردید.

۹- درمقدمه پاراگراف دوم (سند۲۰۳۰ص۱۹۱) با اشاره به ساحت های شش گانه، عناوین دقیق آن بیان نشده است مثلا ساحت اول که اعتقادی،عبادی واخلاقی, بوده است ( فصل دوم..بند چهار بیانیه ی ارزش ها، سند تحول آموزش وپرورش. صص:۱۵-۱۹) ساحت عبادی و اعتقادی حذف وبجای آن ساحت دینی آمده است  بیان این مهم نسبت به فهم از نظر بار مفهومی تفاوت معنا داری دارند.  ونیز به جای ساحت  زیستی، بدنی که دراصل اسناد تحول بیان شده است (بیانیه ارزش ها بند۴ ص۱۶)عنوان جسمانی، بدنی آمده است  که از نظر مفهومی بسیار متفاوت است واصطلاح جسمانی بیشتر مفهوم لذت جویی دارد که در نگاه مادی گرایانه به انسان  وهدف صرف این دنیایی را تداعی می کند، که این مفهوم در معنای بدنی مستتر است.

کلمه جسمانی معانی corporeal,bodily,material,worldlyو مفهوم و معنای زیستی biologicalوvitalجنبه حیاتی دارد.ومعانی آنها(حیاتی ،واجب،اساسی و وابسته به زندگی ) می باشد که هریک از این واژه ها می تواند با حقوقی متفاوتی داشته باشد .

۱۰- در بخش تهدید ها؛ بند ۵ شماره ۳، اشاره به تعصبات قومی در زمینه  آموزش دختران و حتی در برخی مناطق جلو گیری ازادامه تحصیل پسران  بیان شده است. سند۲۰۳۰ص۱۹۵ونیز دربند شماره ۵؛ به پایین بودن ظرفیت پذیرش دانشگاهها در بخش  آموزش علمی کاربردی اشاره شد.ذکر این تهدید بر اساس کدام سابقه و اطلاعات  چند سال اخیر کشورمان می باشد؟ اولا بعد از انقلاب به ندرت این مساله  آنهم در برخی اقوام مطرح بوده است که با فرهنگ سازی  از بین رفته  ودر ثانی  تعداد دانشجویان دختر  داوطلب  دانشگاهها در  برخی سال ها بیش از پسران بوده است  و ثالثا وقتی ما آمار می دهیم که نرخ ثبت نام خالص  پایه اول ابتدایی سال۹۳-۹۲(۹۷٫۸۸%)بوده است و پیش بینی  تا سال  پایانی ۱۴۱۱-۱۴۱۰به ۹۹٫۵% می رسد (صص:۱۱۰و ۱۱۱سند۲۰۳۰)آیا این آمار که واقعی هم هست  با قضاوت بالا در تناقض نمی باشد؟ آیا بین ثبت نام کنندگان دختر وپسر در دوره ابتدایی تفاوت معنا داری وجود دارد  که چنین برداشتی را داریم؟ یا در ارتباط با چالش ها عباراتی مانند ازدواج زودرس دختران ، عدم دسترسی برخی کودکان به پیش دبستانی و….. با طرح این مباحث در فردا ی جامعه ما چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 که اگر الزام وتعهد مارا درباره بهانه جویی حقوق کودکان  و نوجوانان درآینده مطرح کنند چه پاسخی خواهیم داد؟ با نظارت و اطلاعاتی که سازمان های بین المللی دارند اینها شائبه عدم رعایت  حقوق کودکان وزنان را تداعی نمی کند؟

 ودر مقایسه با  حتی کشور های پیشرفته کدام کشور دارای چنین ثبت نام خالص می باشند؟ که در سند ۲۰۳۰ ذکر نشده است  ونیز در مورد آموزش همگانی در ایران که وضعیت مطلوبی در جهان دارد ودر برخی نقاط جشن ریشه کنی  بیسوادی(۱۰-۴۹سال) برگزار گردید و حتی  در سالهای اخیر  به ندرت می توان بیسوادان را شناسایی کرد و حتی بیسوادان خارجی مقیم ایران مانند افغان های عزیز که هم فرزندان آنها تحت آموزش رسمی وهم بیسوادان ۱۰ تا ۴۹ سال را مشمول نهضت سوادآموزی شده اند، نشان از آموزش همگانی واهمیت آن درایران اسلامی وتاکیداسلام می باشد .ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی متناسب و با کیفیت بوده است  که بسیاری از صندلی ها خالی است و باید دانشگاههای نظری غیر علمی کاربردی از پذیرش دانشجوی علمی کاربردی خودداری نمایند، چنانچه حدود تقریبا نصف  ظرفیت های دانشگاهی ما خالی هستند  و کمبود ظرفیت دانشگاه ها در این سند معنا ندارد . چون اطلاعات باید بر اساس وضعیت موجود از روش SWOTیا دورانی بودن احصاء وراهبردها  تدوین گردد.

۱۱- جا دارد دیدگاه مقام معظم رهبری را مطرح نماییم که فرمودند: «ما برای تربیت نسل آینده  با حریفی به نام ((نظام سلطه بین المللی)) مواجه هستیم که برای نسل جوان ملت ها، بویژه ملت ایران برنامه دارد،نوسازی نظام آموزشی به شیوه تقلیدی و رونویسی از دست غربی ها کاری غلط است ،آموزش و پرورش در قانون اساسی ، مساله ای حاکمیتی است  ودولت  باید نقش آفرینی کند(۱۲اردیبهشت ۹۵)».

با این بیانات و تاکیدات معظم له  وبا استناد به  اسناد بالا دستی،  مفهوم خصوصی سازی آموزش وپرورش مبتنی بر حاکمیتی بودن نظام است  یعنی  سیاستگذاری ، اهداف،پایش ونظارت امر حاکمیتی می باشد وموسسات خصوصی می تواننددر اجرا مشارکت نمایید که این مهم در بسیاری از کشورها مرسوم است واین موضوع با سه نقش هدایت و .هماهنگی. ،نظارت وگزارش دهی سازمان«یونسکو» در تناقض است .(مقدمه سند۲۰۳۰)و نیز عنوان «تغییر نگرش سنتی نسبت به آموزش زنان» که در بخشی از سند ۲۰۳۰بیان شده است با مبانی و اعتقادات  اسلامی کشور ما منافات دارد و علت اصلی تدوین سند تحول بنیادین آموزش وپرورش بر اساس تحول اساسی و مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت (فلسفه برنامه درسی)بوده است که علم آموزی برای هر مرد وزن واجب است ودین باوری ، خدامحوری،عدالت و قرب الهی که منجر به حیات طیبه اسلامی می گردد ، یعنی نگرش سنتی نسبت به آموزش زنان یک امر متعالی و برگرفته از عدالت آموزشی و اجتماعی بوده که اسلام درمورد حقوق زنان تاکید نموده است واینگونه نیست که هرچه مربوط به سنت باشد باید تغییر پیدا کند که این نگرش ضد سنتی از تفکر نومفهوم گرایان وپست مدرنیسم است که همه چیز را در حال تغییر و تحول می دانند و حتی با قانون علمی که مدرنیسم ها آن را ثابت می دانند مخالفند، آیا این نگرش ضد سنتی به این نظریه که هیچ چیز ثابت وجود ندارد ختم نمی شود که به نوعی به اعتقاد وایمان به خدا و فطرت الهی انسان که لایتغیر است را هم نشانه خواهند گرفت(سوره روم آیه ۳۰،)

۱۳- به نظر می رسد دست اندر کاران تدوین سند۲۰۳۰ از این فرصت طلایی یونسکو می بایست استفاده بهینه می نمودند و با پشتوانه علمی  قوی واسناد مدون ومصوب بالا دستی که کمتر کشوری دارای این چنین اسناد مدون است،  اقدام به تدوین برنامه درسی بین المللی می نمودند و همه اهداف که بدون شک  در سند تحول و نقشه جامع علمی کشور  بیان شده است تدوین وارائه می دادند، متاسفانه جامعیت سند ما را در اهداف بیانیه یونسکو آن هم در یک مورد(هدف چهارم) آنها هضم نموده که این مهم خلاف انتظار از تهیه  وتدوین کنندگان سند بوده است  ونیز نشان از عدم رعایت قاعده نفی سبیل درقرآن کریم: «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» (نساء آیه ۱۴۱) درتعاملات بین المللی دارد که بر اساس اصل ۱۵۳قانون اساسی که سلطه بیگانگان ممنوع است و این سوال در ذهن خطور می نماید که آیا این تعهدات و التزام و گزارش اجرای آن  به سازمان یونسکو بر اساس ایفای نقش سازمان یونسکو در سه محور هدایت و هماهنگی ،نظارت و گزارش و نیز وظیفه کمیسیون  ملی یونسکو ایران که مطابق بند ۷ اساسنامه سازمان یونسکو ، نهاد متولی اجرای چارچوب عمل های جهانی در ایران به یونسکو ودبیرخانه اسپک است  یک تعهد و الزام  مکتوب به شمار نمی رود؟ (به موضوعی که در کشور ما وجود ندارد) و حال آنکه عملکرد سازمان های بین المللی و موضع گیری آنان برای اعضا و بویژه کشور هایی که مورد تعدی و ظلم واقع می شوند هیچ اقدامی بر علیه نظام سلطه و تفکر غرب ننموده اند که مورد اعتماد باشند.

۱۴-از اظهار نظر  سران  استکبار چنین استنباط می شود که  سازمان های بین المللی مجری دکترین  امنیت ملی آمریکا و منافع غرب هستند و یکسویه عمل می نمایند که نماد عینی آن حق وتو می باشد ؛دیدگاه اوباما در دانشکده نظامی وست پوینت نیویورک با تاکید بر اینکه نهاد های بین المللی از سازمان ملل گرفته تا  صندوق بین المللی پول وبانک جهانی را آمریکا شکل داده است و این نهاد ها تقویت کننده نیرو وتوان  آمریکا وبخشی از رهبری آمریکا هستند و شاید در همین راستا بود که سند۲۰۳۰در ۱۳آبان ۱۳۹۳در کنفرانس بین المللی(( نوآوری در آموزش)) که در سال ۲۰۱۱ از سوی پنتاگون  بر اساس دکترین امنیت ملی آمریکا  توسط اوباما ابلاغ و در سال۲۰۱۵با سخنرانی میشل اوباما همسر آقای اوباما در دوحه  قطر به تصویب رسید ودر این سند هم خبری از نظام معیار اسلامی نیست و از ۲۳ مولفه ای که در فصل پنجم هدف های کلان سند تحول آموزش و پرورش در صفحه ۲۴ بیان شده است در فصل۵ سند۲۰۳۰پاراگراف دوم ص ۱۹۱، عبارات معتقد به معاد ، آشنا به مسئولیت خود در برابر خدا ،ولایت مدار،منتظر و متخلق به اخلاق اسلامی بیان نشده است زیرا در ساحت ها وقتی اخلاق ذکر می شود این اخلاق در فرهنگ غربی نسبی است ومتناسب با منافع آنها جهت گیری اخلاق هم تغیر می کند در حالی که اخلاق اسلامی مطلق  و خوبی و بدی و شر وخیر در هر زمان و مکانی تغیر ماهیت نمی دهد.

سوال اصلی نویسنده این است که اگر قرار باشد سند تحول بنیادین آموزش وپرورش،نقشه جامع علمی کشور و نقشه مهندسی فرهنگی کشور را در تدوین برنامه درسی مد نظر قرار بدهیم،جایگاه بیانیه ارزشی سند تحول(فصل دوم صفحات۱۵-۱۹)و نقشه جامع علمی کشور (فصل اول صفحات۹-۱۱)و نقشه مهندسی فرهنگی(فصل دوم صفحات ۱۱-۱۵)وساحت های ششگانه تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی،تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی ، تعلیم و تربیت زیستی و بدنی، تعلیم و تربیت زیبایی شناختی و هنری، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای ونیز تعلیم و تربیت علمی و فناوری منطبق بر نظام معیار اسلامی و مبانی وارزش های برگرفته از قرآن کریم و عترت معصومین علیهم السلام و نیز زیرنظام های مربوط به این ساحت ها در سند تحول بنیادین و مولفه های پنجگانه در برنامه درسی ملی  شامل: ساختار،هدف،محتوا،روش و ارزشیابی و عناصر پنجگانه تعقل وتفکر،ایمان، علم ،عمل و اخلاق و تاثیر طولی وعرضی آن در چهارعنصر ارتباطی شامل  ارتباط با خود، خالق، خلق و خلقت که به صورت طولی مرتبط با مبانی و اصول می باشند ونیز اهداف کلانی که در اسناد بالا دستی بیان شده چگونه می توان این همراستایی با اهداف غایی را نسبت به اهداف کلی،اهداف راهبردی ،اهداف عملیاتی و اهداف اجرایی مرتبط نمود؟که عدم رعایت این پروسه مهم در برنامه درسی ما را از غایت اصلی  که رسیدن به حیات طیبه و قرب الهی می باشددور خواهد نمود که در این صورت خلل جبران ناپذیری بر هویت یابی،استقلال و باورهای اعتقادی و ملی نسل آینده این کشور وارد خواهد نمود.

 نویسنده مقاله کاملا به تعاملات بین المللی و بویژه برنامه درسی بین المللی اعتقاد داشته زیرا که برنامه درسی بین المللی با سابقه تاریخی در تمدن ایران کهن وتمدن اسلامی ازدانشگاه جندی شاپوردر حدود۲۴۰۰سال قبل تا نظامیه بغداد ونیز ربع رشیدی تبریز تا عصر معاصر وجود داشته و ایران اسلامی از طلیعه داران این مهم در تمدن نوین اسلامی است واینکه مسئولین باید در صیانت از فرهنگ، تمدن واسناد بالا دستی  و بویژه طرح آن در مجامع بین المللی به گونه ای عمل نمایند که در آینده الزام و تعهدی خلاف اهداف غایی تعلیم و تربیت  بوجود نیاید.

مطالب مشابه
دیدگاه ها