اولویت های مهم در تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.

پنج‌شنبه 22 آوریل 2021

باسلام؛

اولویت های مهم در تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.

نویسنده:محمد بنائیان سفید

جناب استاد سحر خیز،موجب امتنان خواهد بود،اهداف مترتب بر اجرای تحول بنیادین آموزش و پرورش،موانع،چالشها وراهکارهای عملیاتی و اجرایی آن تحلیل و تعلیل گردد،وبه تفکیک دوره های تحصیلی،دانشگاه فرهنگیان،جذب منابع انسانی،استلزامات وزیر ساخت های فضای مجازی،توازن رشته های تحصیلی مبتنی بر برنامه توسعه،نقد مدیریت های حوزه ستادی،صفی ورده عملیاتی مدارس،روشهای نوین تدریس منطبق با شرایط زمانی و مکانی،بررسی مولفه‌های پنجگانه برنامه ریزی درسی مبتنی بر سند تحول،ساحت های شش‌گانه روش های اجرایی آن،چگونگی ترسیم زیرنظام های مبتنی بر ساحت ها،محورهای پنجگانه برنامه ریزی مبتنی بر اجرای ساحت ها (تعقل وتفکر،ایمان ،علم ،عمل واخلاق وزیر نظامها،وروشهای ارتباطی سیستمی چهار گانه خود،خدا،خلق وخلقت،شیوه های پرورش خلاقیت و نوآوری،آموزش حد اقل یک مهارت برای دوره های نظری،ارائه دست سازها،خلاقیت ها،وتولیدکار آموزان فنی و حرفه‌ای به صورت عینی به جامعه،گسست سیستمی بین آموزشگاه ها با دانشگاه ها مبتنی بر نیاز جامعه وفرآیند محتوای کتب درسی به صورت،عمودی وافقی،شیوه های اصول تربیتی و تربیت بدنی ودینی،اخلاقی ومعرفتی وبصیرتی مدارس،میزان سهم عوامل سهیم وموثردرنظام تعلیم و تربیت یعنی حاکمیت،خانواده،نهادهای مردمی ومربیان درنظام تربیتی،حاکمیتی بودن نظام تعلیم و تربیت،یعنی چه؟تفاوت نگاه به معلمین وپرسنل آموزشی،با کارمند،نفی تبعیض بین اساتید دانشگاه با معلمان مدارس،نقش حمایت دولت در تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش،نگاه سرمایه گذاری در نظام تعلیم و تربیت بجای تفکر هزینه کردن،سیاستگذاریها بجای اینکه به صورت مفروضات از رأس نظام تعلیم و تربیت،به قاعده  باشد که تعدد ضوابط وبخشنامه های بعضاً متناقض را بدنبال دارد، باید به صورت برنامه ریزی معکوس، یعنی از وضعیت موجود در رده عملیاتی یعنی مدارس، بررسی واز پائین به بالا تصمیم سازی و تصمیم گیری شود،اصولا وزرای آموزش پرورش باید ادراک کلی و آشنایی با وضعیت رده هاوسلسله مراتب سازمانی انتخاب شوند، که تسلط لازم بر ساختار،اهداف،محتوا،روشها وارزشیابی نظام تعلیم و تربیت داشته باشند یعنی از فرزندان آموزش و پرورش باشندو…از جمله مسائلی هستند که باید به صورت موضوعی مورد نقد و بررسی و راهکار عملیاتی و اجرایی ارائه وبامعیارها وشاخصهای کمی وبعضا کیفی قابل ارزیابی ومنطبق با برنامه توسعه بتوان به صورت شفاف عملکرد را به صورت مقایسه ای با برنامه تطبیق وسپس بازخورد آن را در سیاست گذاری وبازنگری مورد توجه قرار داد.

وآخر دعوانا آن الحمدالله رب العالمین

محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی

مورخ ۱۴۰۰/۲/۲

مطالب مشابه
دیدگاه ها