اولویت های مهم در تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

پنج‌شنبه 13 می 2021

باسلام؛

اولویت های مهم در تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.

نویسنده دکتر محمد بنائیان سفید

فرهیخته معزز فرهنگی، موجب امتنان خواهد بود، اهداف مترتب بر اجرای تحول بنیادین آموزش و پرورش، موانع، چالشها و راهکارهای عملیاتی و اجرایی آن تحلیل و تعلیل گردد، و به تفکیک دوره های تحصیلی، دانشگاه فرهنگیان، جذب منابع انسانی، استلزامات و زیر ساخت های فضای مجازی، توازن رشته های تحصیلی مبتنی بر برنامه توسعه، نقد مدیریت های حوزه ستادی، صفی و رده عملیاتی مدارس، روشهای نوین تدریس منطبق با شرایط زمانی و مکانی، بررسی مولفه‌های پنجگانه برنامه ریزی درسی مبتنی بر سند تحول، ساحت های شش‌گانه روش های اجرایی آن، چگونگی ترسیم زیر نظام های مبتنی بر ساحت ها، محورهای پنجگانه برنامه ریزی مبتنی بر اجرای ساحت ها (تعقل و تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق و زیر نظامها، و روشهای ارتباطی سیستمی چهار گانه خود، خدا، خلق و خلقت، شیوه های پرورش خلاقیت و نوآوری، آموزش حد اقل یک مهارت برای دوره های نظری، ارائه دست سازها، خلاقیت ها، و تولید کار آموزان فنی و حرفه‌ای به صورت عینی به جامعه، گسست سیستمی بین آموزشگاه ها با دانشگاه ها مبتنی بر نیاز جامعه و فرآیند محتوای کتب درسی به صورت، عمودی وافقی، شیوه های اصول تربیتی و تربیت بدنی و دینی، اخلاقی و معرفتی و بصیرتی مدارس، میزان سهم عوامل سهیم و موثر در نظام تعلیم و تربیت یعنی حاکمیت، خانواده، نهادهای مردمی ومربیان در نظام تربیتی، حاکمیتی بودن نظام تعلیم و تربیت، یعنی چه؟ تفاوت نگاه به معلمین و پرسنل آموزشی، با کارمند، نفی تبعیض بین اساتید دانشگاه با معلمان مدارس، نقش حمایت دولت در تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش، شیوه استلزامات و تمهید مقدمات آموزش وپرورش نسل دوم و سوم و چهارم در مدارس و دانشگاه فرهنگیان ، ورود چرخه دانش آموزان به ایده یابی و استارت آپ ها،تشکیل دانشگاه فرهنگیان تربیت مدرس، تدوین برنامه درسی بین المللی مبتنی بر سند تحول بنیادین و قوانین بالادستی، تاسیس معاونت اقتصاد در آموزش و پرورش، نگاه سرمایه گذاری در نظام تعلیم و تربیت بجای تفکر هزینه کردن ، ورود دیپلماسی فرهنگی در روابط بین المللی، ایجاد عدالت آموزشی در سراسر کشور، ارائه تولیدات هنرستان های فنی و حرفه ای به چرخه سازندگی و عمران کشور و همکاری با صنعت و خدمات در انجام پروژه ها، توشعه پژوهش بویژه پژوهش های موردی و موضوعی (کیس استادی)، سیاستگذاریها بجای اینکه به صورت مفروضات از رأس نظام تعلیم و تربیت، به قاعده باشد که تعدد ضوابط و بخشنامه های بعضاً متناقض را بدنبال دارد، باید به صورت برنامه ریزی معکوس، یعنی از وضعیت موجود در رده عملیاتی یعنی مدارس، بررسی واز پائین به بالا تصمیم سازی و تصمیم گیری شود، اصولا وزرای آموزش پرورش باید ادراک کلی و آشنایی با وضعیت رده ها و سلسله مراتب سازمانی انتخاب شوند، که تسلط لازم بر ساختار، اهداف، محتوا، روشها و ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت داشته باشند یعنی از فرزندان آموزش و پرورش باشند و… از جمله مسائلی هستند که باید به صورت موضوعی مورد نقد و بررسی و راهکار عملیاتی و اجرایی ارائه و با معیارها و شاخصهای کمی و بعضا کیفی قابل ارزیابی و منطبق با برنامه توسعه بتوان به صورت شفاف عملکرد را به صورت مقایسه ای با برنامه تطبیق و سپس بازخورد آن را در سیاست گذاری و بازنگری مورد توجه قرار داد.
وآخر دعوانا آن الحمدالله رب العالمین
محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی مورخ ۱۴۰۰/۲/۲۳

مطالب مشابه
دیدگاه ها