سخنی با نمایندگان معزز بویژه اعضای محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

شنبه 14 آگوست 2021

«باسمه تعالی»

«سخنی با نمایندگان معزز,بویژه اعضای محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی.

نویسنده:محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی

«فذکر ان الذکری تنفع المومنین،»خداوند سبحان را شاکریم که با اهتمام مجدانه و انتخاب بصیرانه امت فهیم ایران اسلامی، شخصیتی مردمی،ولایتمدار،انقلابی،مجاهد، عدالتمدار وقانون محور سکان ریاست‌جمهوری اسلامی ایران رابدست گرفت که امید واعتماد مردم فهیم کشور را احیاء نمودند،اما باوجود محسنات زیاد و شایستگی های انقلابی و جهادی در وزرای پیشنهادی بااحترام به وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش چند نکته در مورد وزارت فخیمه وفهیمه آموزش و پرورش قابل تأمل است.

۱_درمیان یک میلیون اندی از فرهنگیان کشور که اکثرا دارای هرم تحصیلات عالیه می باشند،پیشنهاد وزیر غیر از آموزش پرورش جراحت هویتی وحیثیتی چند ساله فرهنگیان را که جزء مطالبات فرهنگیان بوده تازه نمود.واینکه بحث نخبگان کشور مطرح می شود همیشه دانشگاهیان مورد خطاب هستند وحال آنکه از پرورش دهندگان نخبگان که به اهتمام مجاهدانه،دلسوزانه وعالمانه فرهنگیان کشور می باشد ،مورد بی مهری قرار می گیرند.

۲_وزیر آموزش وپرورش باید شخصیتی جامع الاطراف از نظر علمی،تربیتی،فرهنگی،سیاسی،وآشنایی کامل به سند تحول بنیادین ومورد اعتماد تصمیم گیران کشور باشدکه وزیر محترم پیشنهادی فاقد آن است.

۳_وزیر آموزش و پرورش باید سلسله مراتب سازمانی را از رده عملیاتی(کلاس درس)تا حوزه صفی وستادی وحداقل مدیریت میانی آموزش پرورش را طی نموده باشد که این مهم در رزومه کاری ایشان نیست.

۴_ادراک کلی سازمانی وشناخت کافی از ظرفیت های منابع انسانی ،مالی وشناخت لازم از اهداف غایی نظام تعلیم و تربیت از لازمه مدیریت کار آمدی است که ایشان مسبوق به سابقه نمی باشد.

۵_یکی از مسائل بسیار مهم توجه به سوابق وعملکرد مدیریتی وداشتن تفکر تحول گرایی در دولت تحول گرا ،بویژه اشرافیت بر سند تحول وداشتن برنامه تحول گرا منبعث از تحلیل واقعی و وضعیت موجود وآسیب شناسی موانع وعوامل سهیم وموثر در عدم تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت وعدم عملیاتی و اجرایی نمودن اسناد بالا دستی است که با توجه به سوابق ورزومه ایشان نشانی ازآنها وجود ندارد.

۶_باتوجه به توقعات و انتظارات جامعه بویژه فرهنگیان فرهیخته کشور،ومساله تعلیم و تربیت که اساس ومبنای پیشرفت کشور است چندین میلیون ازاولیاء مترصد تربیت فرزندان خود هستند،وکوچکترین اشتباه یا اظهار نظر هجمه های به دولت و نظام را از سوی مخالفین ومعاندین در بر خواهد داشت.

۷_اولین اظهار نظر ایشان که بجای معلم و…ما تربیت را به خانواده ومادران بسپاریم، نشان از خامی وبی تجربگی وعدم شناخت فرایند تربیت وعوامل سهیم وموثر مرتبط با آن است.در پایان از نمایندگان معزز مجلس شورای اسلام ،به عنوان بک معلم بازنشسته،عاجزانه تقاضا دارم در انتخاب وزیر آموزش وپرورش نهایت دقت،فراست،وآینده بینی را مورد توجه قرار دهند،که درآینده مورد ملامت فرهنگیان و اولیاء قرار نگیرند،زیراکه نظام تعلیم و تربیت کشور میدان آزمون و خطا نیست.

وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین.

مطالب مشابه
دیدگاه ها