ضرورت خانه تکانی عاجل در شورای عالی آموزش و پرورش

پنج‌شنبه 23 سپتامبر 2021

«باسمه تعالی»

سخنی با رئیس جمهور محبوب و رئیس محترم شورای عالی آموزش و پرورش،

«ضرورت خانه تکانی عاجل در شورای عالی آموزش وپرورش.

پیامبر مکرم (ص):«انی لااخاف علی امتی من الفقر و لاکن اخاف علیهم من سوء تدبیر.

نویسنده؛دکترمحمد بنائیان سفید، معلم بازنشسته آموزش و پرورش.

جناب آقای رئیس جمهور معزز؛ بنده از ارادتمندان حضر تعالی و از پیروان ولایت و رهبری درقبل وبعد انقلاب بوده که حدود بیش از صد سخنرانی انقلابی در قبل از انقلاب دردانشگاه وشهرها داشته‌ام،بنا به وظیفه شرعی وشناختی که از عملکرد شورای عالی آموزش وپرورش حوزه ستادی وصفی دارم مطالبی را باستحضار می رسانم:

۱_اعضای شورای عالی آموزش و پرورش در طول ده سال اکثرا ثابت ودرتغیرات بعضی از معاونین و هیچگونه تحولی در سیاستهای راهبردی ایجاد ننمودند،یعنی هر ۵سال می بایست عملکرد اجرای تحول بنیادین وموانع وپیشرفتها را در تحقق اهداف سند تحول به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش می دادند،که دریغ از یک خط گزارش.

۲_نه تنها نظارتی بر اجرای تحول بنیادین نداشتند، بلکه در علم کردن سند ۲۰۳۰ یاخود جزء تیم بودند ویا اینکه در دستور اجرای سند آموزشی۲۰۳۰ سکوت کردند وچون دیده بان وناظر بر فرآیند اجرای سندتحول بودند، نسبت به وظیفه ذاتی هیچگونه واکنشی نشان ندادند.

۳_در تدوین برنامه درسی ملی در سال ۱۳۸۳تیمی انتخاب ومقرر گردید با شش گروه علمی نسبت به تدوین سند برنامه درسی ملی اقدام نمایند، این مهم بدون توجه به فلسفه مبانی و اصول وارزشها ی اسلامی مبتنی بر مبانی اعتقادی ‌اسلامی شروع بکار نمودند،تااینکه امام خامنه‌ای«مدظله العالی» مسأله تحول بنیادین در آموزش وپرورش را در سال ۱۳۸۴مطرح فرمودند, ودرزمان وزیر محترم وقت اقدام به تشکیل ستاد تحول بنیادین نمودند وبا تاکید مقام معظم رهبری که تحول بنیادین آموزش و پرورش باید مبتنی بر فلسفه اسلامی باشد، نسبت به تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی اقدام، که با تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی وبازنگری پیش نویس قبلی، حدود ۷۵درصدمحتوا تغییر پیدا کرد. وچون برنامه درسی ملی قبلاً مبتنی بر تفکر غربی بوده است،کم کم بعضی از اعضای تیم قبلی که پروژه کار را بعهده داشتند کنار کشیدند وبعضی از آنها که مسئولیت در آموزش وپرورش داشتند با تیم تحول بنیادین شروع بکار نمودند.

۴_حضور بعضی از افراد در تدوین سند ۲۰۳۰همان افرادی بودند که در سند تحول بنیادین نقش اساسی داشتند وتاپایان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی وحتی درتصویب سیاست های کلی تحول بنیادین حضور داشتند و متاسفانه همان افراد در تدوین سند آموزشی ۲۰۳۰نقش محوری داشتند؟! که نشان از عدم باور واراده در اسناد بالا دستی می باشد

.۵_اشتباه راهبردی در قبول سند ۲۰۳۰که شاید اولین نقدی که با مطالعه بیش از ۲۷۰صفحه از سند ۲۰۳۰ومقایسه آن با سند تحول ازطریق این بنده حقیر بوده است،۱۴نقض اساسی وجود داشت که دریکی از بندها به عدم اعتقاد وباوربعضی افراد به سند تحول که خود در تدوین آن مسئولیت داشتند اشاره شده است.

۶_به نظر می رسد بعضی از دوستان اعضای شورای عالی آموزش و پرورش و شورای معاونین، مانندتصویب کنندگان گروه ۵+۲اانرژی هسته ای،اصلا متن سند ۲۰۳۰را مطالعه نکرده باشند، که اگر این باشد، تاییدوسکوت آنان با توجه به جایگاه ایشان خیانت وتاسف بار است.

۷_برای راست یابی اندیشه‌ها و انگیزه های آنان باید به موضع گیری های آنان درصورتجلسات شورای عالی آموزش وپرورش و شورای معاونین باز نگری وانحراف وتناقضات ارائه نظر درموردسند تحول و سند ۲۰۳۰را احصاء نمود.

۸_شورای عالی آموزش وپرورش و شورای معاونین ونیز ستاد تحول بنیادین آموزش وپرورش می توانستند نسبت به تدوین برنامه درسی بین المللی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش وپرورش واسناد بالادستی مرتبط با آموزش وپرورش اقدام می نمودند و بجای اینکه حدود ۴۵راهبرد کلان اسناد بالادستی تعلیم وتربیت را در یک بند ۴سند آموزشی یونسکو بگنجانند وبعضی از واژه های ساحت های ششگانه را حذف ویا تغییر دهند،که در راستای امیال غرب باشد،این سندبرنامه درسی بین المللی را ترجمه و جامعیت آن را به دفتر یونسکو ارائه می دادند. البته ندانم کاری ها و تصمیم گیری های بدون تحقیق وارائه پیش فرض هایی که به صورت دستورالعمل وضوابط تدوین،که جنبه آزمون وخطا بوده است،ضربه مهلکی به نظام تعلیم و تربیت وارد نمود وچون بعضی از اعضای دو شورا خودشان به صورت مستقیم ویا غیر مستقیم ، مدارس غیر انتفاعی داشتند، وزنه تسهیلات وامکانات را بسوی غیرانتفاعی سوق می دادندکه تعارض منافع با مسئولیت داشته است،خرید خدمات آموزشی،جذب منابع انسانی خارج از دانشگاه فرهنگیان،تعلل در رتبه بندی معلمان،مصاحبه های بدون مبنای آماری از منابع انسانی،عدم حمایت دولت از رفاه و آرامش معلمان،کاهش وبعضا قطع سرانه آموزشی، و..زمینه افت تحصیلی وعدم کیفیت بخشی آموزش وپرورش وبی توجهی به مدارس دولتی را به همراه داشت.امید است توجه جدی به اساسی ترین نهاد تعلیم و تربیت کشور که نقش اساسی در توسعه‌ی منابع انسانی و پیشرفت پایدار کشور دارد مبذول گردد.واعضای شورای عالی آموزش وپرورش از فرهیختگان فرهنگی که در مدارس تدریس می کنند توسط خود معلمان انتخاب کردند ودر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نسبت به اهمیت آموزش وپرورش اعضاء از فرهنگیان کشور هم انتخاب شوند.

وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین.مورخ۱۴۰۰/۶/۳۱

مطالب مشابه
دیدگاه ها