باسمه تعالی
<سخنی با وزیرمحترم پیشنهادی به مجلس محترم> برنامه عملیاتی و اجرایی شمادر مسائل ذیل مربوط به آموزش و پرورش چیست؟:
نویسنده:دکتر محمد بنائیان سفید.
محورهایی که مقام معظم رهبری در ارتباط با۱_جایگاه وشان معلم۲_درک مسئولان نظام به اهمیت آوپ،۳_نقش اقتصاد آموزش وپرورش درمهار تورم ورشد تولید،۴_برنامه عملیاتی و اجرایی سند تحول از نظریه تاعمل درکف مدرسه ومیدانی ۵_بازنگری جدی در اعضای شورای عالی آموزش وپرورش، تعلل نظارت و ارزشیابی سند تحول وسکوت یا تایید سند آموزشی ۲۰۳۰و۶_،بازنگری جدی در ساختار،اهداف،محتوا،روشهاوارزشیابی برنامه ریزی درسی آشکار و پنهان ،مبتنی بر سند تحول،شش ساحت نظام تعلیم وتربیت ،شش زیر نظام و۵محور،تفکر وتعقل،ایمان،علم، عمل واخلاق ،چهار عرصه ارتباطی ؛خود،خالق،خلق وخلقت ،وپنج مولفه درسی ساختار،اهداف،محتوا،روشها وارزشیابی،وگنجانیدن متونی که اشتیاق وانگیزه علم طلبی،اخلاق،وطن دوستی، افتخار به ایرانی بودن، وسبک زندگی اسلامی ایرانی ومعرفت به مفاخر علمی،دینی وتقویت مبانی،اصول وارزشها ومهارت آموزی را در متربیان درونی نماید و به صورت سیستمی در برنامه ریزی طولی و عرضی دیده شود. ۷_جهاد تبیین اهمیت آموزش وپرورش در ساختن آینده کشور وتحقق تمدن نوین اسلامی ووصول به حیات طیبه مبتنی بر سند تحول،قوانین بالا دستی وبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ونیز سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در ارتباط با نظام تعلیم وتربیت.۸_ فرهنگ سازی اینکه مقام معظم رهبری <برای عبور از گردنه مشکلات کشور بدون کمک آموزش وپرورش ممکن نیست.۹_بکار گیری نخبگان ودلسوزان انقلابی و جهادی آموزش و پرورش در حوزه های صفی وستا ی بویژه پیشکسوتانی که دارای سوابق درخشان خدمتی وخلاقیت وابتکار داشته اند.۱۰_ آمادگی نوجوانان و جوانان برای مواجهه با تحولات وتطورات آینده کشور در نرم افزاری و سخت افزاری، بویژه هوش مصنوعی و تکنولوژی های برتر آینده در جهان.۱۱_توجه جدی به تقویت،وتوسعه ساختارها،زیرساختهاوامکانات،تجهیزات وفضای آموزشی،پرورشی وتربیت بدنی وآزمایشگاهی وکارگاهی آموزشگاه های دولتی و دانشگاه های فرهنگی وتاسیس رشته های مورد نیاز کشورازنظر نرم افزار و سخت افزار.۱۲_جذب گزینش و نگهداشت معلمان ازمسیر تربیت معلم و پرهیز جدی از نیروهای خدمات آموزشی،طرح۳+۱،نهضت سواد آموزی،سربازمعلم بدون آموزش و…که بزرگترین خسارت را در نظام تعلیم وتربیت ونگرانی والدین وکمرنگ شدن اعتماد به کار آمدی مدارس رابوجود آورد.۱۳_جلب حمایت ،هدایت ونظارت حکمرانی وحاکمیت به مسئله تعلیم وتربیت بویژه معیشت معلمان و همسان سازی آنها بااساتید دانشگاه ها مبتنی برسختی کار واثرات معلم در آینده متربیان.۱۴_توجه به مشارکت نظام تعلیم وتربیت در پارک های فناوری ،استارت آپ ها،وبویژه به نقش پیشرفت علوم انسانی که در جشنواره ها وبنگاه های علمی خبری از ایده ها و طرح های علوم انسانی به چشم نمی خورد.۱۵_بازنگری درتعدد مدارس که خود عدم عدالت آموزشی ونظام طبقاتی فقر وغنی را در جامعه ترویج داده است .۱۶_رعایت شأن حاکمیتی بودن آموزش وپرورش ،توجه جدی به مدارس دولتی ونظارت مستمر بر مدارس غیر انتفاعی هم در تعرفه وهم در برنامه های اجرایی وانطباق آن با اصول حاکمیتی نظام.۱۷_تشکیل بانک اطلاعات از احصای توانمندی ها ،ظرفیت ها،وشان وجایگاه معلمان،اولیاء ومدیران و برنامه ریزی جهت استفاده از این ظرفیت ها برای ارتقاء تعلیم وتربیت,انتصاب مدیران وکارشناسان.۱۸_برنامه ریزی مسأله محور واینکه چرا بعد از ده سال واندی نتوانستیم عدالت آموزشی وسند تحول بنیادین را عملیاتی واجرایی نمائیم.۱۹_اینکه ظرف ده سال ۵وزیر وچهار سرپرست برای آموزش و پرورش آمده اند،که به درستی امام خامنه ای <مدظله العالی>عدم ثبات مدیریت بویژه در آموزش وپرورش را مطرح نمودند باید ازروسای محترم جمهوری وقت ومجلس محترم سوال شود که بر چه اساسی معرفی ورای داده اند وباچه معیار وشاخصی عدم کارآمدی را سنجش وبا چه منطقی استیضاح نمودند ،که به نظر می رسد، شاخص های که باید یک وزیر آموزش وپرورش داشته باشد به صورت عمیق ووثیق بررسی نشده و گرایشهای سیاسی که سم مهلکی در نظام تعلیم و تربیت می باشد،ویا دخالت های غیر منطقی در انتصاب مدیران کل ومدیران مدارس در سربازگیری انتخابات بوده و بدون نظر خود معلمان یانمایندکان آنان انتخاب، وسردرگمی معلمان ومدیران را در دوره سرپرستی ،وچینش مدیران ناکارآمد بویژه غیر آموزش وپرورش در حوزه ستادی که آشنایی با برنامه ریزی وتعلیم وتربیت نداشته و سلسله مراتب سازمانی وسوابق گذشته آنان درکار آمدی مورد توجه قرار نگرفته که لطمه ای شدیدی به هویت تعلیم و تربیت و به فعالیت های معلمان فرهیخته،انقلابی وجهادی عارض شد.
وآخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین