نفوذ فرهنگی وتغییر معنا از ظاهر ونماد پوشش (حجاب و عفاف)

دوشنبه 3 جولای 2023

« باسمه تعالی»

«نفوذ فرهنگی وتغییر معنا از ظاهر ونماد پوشش (حجاب و عفاف)»

قال امام هادی(ع):«من هانت علیه نفسه ،فلا تامن شره»کسی که اهانت به خود ( به هویت و شخصیت خود)می کند از شر دوستی با آنان در امان نیستید.

نویسنده:محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی.

۱_ظاهر وتیپ افراد بسیار مهم است،پوشش ولباس معرف هویت،شخصیت،نگرش واندیشه وانگیزه افراد به شمار می رود، که حتی زمینه اعتراض را فراهم می کنند.

۲_دیدن تیپ های متفاوت در خیابان ها و فروشگاه ها وتغییرات مدل لباس از دهه های ۶۰ و ۷۰به مرور از دهه ی ۸۰ و۹۰بویژه آخر دهه ۹۰وسالهای ۱۴۰۰ و۱۴۰۱نشان از تغییر ذهنیت ونگر ش جوانان دارد زیرا لباس معرف بازتاب درون ماست که جلوه ای از شخصیت و هویت فردی محسوب می شود. تکرار این نوع پوشش به مرورزمان در روحیه فرد که آن را می پوشد اثرگذار است.

۳_پوشش‌های گروه های معترض اجتماعی و سیاسی در کشورهای غربی با ترفندهایی مانند مد،فشن،،تیره،پاره پوشی وتبلیغات بعضی از کشورها که به دنبال تغییر ذهنیت در کشورهای در حال توسعه وجهان سوم بوده اند و توانسته آند هم جریان فیمنیستی را از مسیر اولیه خارج نمایند وباشعار زن وآزادی آنان را به عنوان ابزاری برای کالا وتبلیغات درآورندوهم جریان جنبش واعتراض جوانان را تغییر واز مقصد اصلی منحرف کنند..

۴_دعواها وشلوغی های اخیر کشورمان با هدف تحقیر کشور به بهانه عدالت خواهی وجنبش اجتماعی بوده که صرفاً بر سر حجاب نیست واین مهم تلنگری برای به راه انداختن یک جنبش استفاده می کنند که نتیجه آن جز تحقیر هویت،شخصیت،وجلوگیری از پیشرفت وتعالی آینده کشور نمی باشد، که بروز آن در زمان فعالیتهای دیپلماسی بین‌المللی فعال در مذاکره برجام،وعضویت ایران در سازمان اقتصادی شانگهای که ۵۰عضو پلیس از ۴۰درصد اقتصاد جهان را با هفت هزار میلیارد دلارگردش مالی (ترنور) ونیز پول ملی کشورها را جایگزین دلار نمودن که معاملات ارزی با دلار، مشکلات عدیده ای را برای مردم جهان بوجود آورد که در زمان نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا پشتوانه طلا حذف وبدون حساب اسکناس دلار را منتشر و واردات و صادرات کشورها را بااین ترفند به نفع خود مصادره نموده بودند.

۵_این تغییرات مدل سال به سال متغیر بوده و از پوششهای با مدل های یکسان منطبق با سلیقه های اجتماعی و سیاسی یک جامعه به تیپ های فشن ،پانک،لش،بگ و…که عامل آن شبیه مدلینگ نا محسوس خیابانی می دانیم ،حضوربعضی جوانان با سبک های خاص رفتاری در پارک ها و خیابان ها ،سگ گردانی ،وبا نوشته ها وعکس های مبتذل که حتی معنا و مفهوم بسیاری از آنان را نمی دانند مشاهده می کنیم.جوانانی که کافه های خیابانی راه انداخته اندوبا دستفروشی،شمع،عود،انگشترهای خاص،دستبند های چرمی،دستکشهای باانگشتان باز،گردنبند های چرمی،،کریستال ورزین با اشکال وطرح های شبیه به سومری ومصر باستان وبعضا نوار وکتاب که در کیف دارند از تبلیغات نامحسوس وعامدانه ،کهنگی وپارگی لباس،آویزان کردن زنجیر به عنوان نماد آزادی وکلید به مفهوم درک وآگاهی،سنجاق قفلی ویراق های چرمی که هرکدام برای خود توجیهاتی دارند،،روسرسری های گذشته به شال پهن وسپس به شال توری نواری وبعد هم برهنگی سر ومانتوهای گشاد به چسبان واز نظر طولی وعرضیکوتاه شده است وبعضا ماسک های متعدد،که هر کدام نمادی از تفکر انحرافی است که ما در بعضی از جوانان مشاهده می کنیم،درصورتی که اکثریت قریب به اتفاق جوانان ما اعم از آقایان وخانمها افرادی عالم ،وطن دوست، خلاق و مبتکر هستند که تحول عظیمی در مسائل علمی،تحقیقاتی،فناوری،تکنولوژی،وانرژی هسته‌ای ،ودستاوردهای عظیمی که نخبگان ودلسوزان کشور در عرصه های مختلف ایجاد نمودند که کشور ایران را در زمینه ای که جزء ده کشور اول دنیا معرفی نمودند.

۶_راهکار پیشنهادی در جلوگیری از نفوذ فرهنگی وانحراف نگرش وذهنیت از مبانی،اصول وارزشهای ملی واسلامی ،حمایت حکمرانی وحاکمیت اسلامی از تقویت و ارتقای کمی و کیفی مدارس ونظام تعلیم وتربیت که در درونی کردن وآگاهی به مبانی،اصول وارزشهای ملی واسلامی در ترسیم امیدواری وآینده سازی هدفمدارانه کشور نقش بی بدیل ایفا می نماید.تجدید نظر در برنامه ریزی درسی مبتنی بر تحول بنیادین آموزش وپرورش وگام دوم انقلاب اسلامی.توجه جدی به مدارس دولتی وکاهش تنوع مدارس در کشور ،اجرای عدالت آموزشی در سراسر کشور بویژه روستاه ها و شهرهای کم جمعیت،گزینش معلمان از طریق دانشگاه های مرتبط بافرهنگیان وتربیت معلم ،پرهیز جدی از معلمان خرید خدمت آموزشی ،رسیدگی به وضعیت معیشت معلمان و بازنشستگان که رغبت به شغل مقدس معلمی در بین نخبگان ودلسوزان کشور افزایش یابد ،جهاد تبیین در پوشش،عفاف وحجاب ونقش آن در ارتقای هویتی وشخصیتی وسازندگی کشور.تشکیل کرسی های آزاد اندیشی در مدارس ،بین فرهنگیا ن و اولیای دانش آموزان ،مواجهه اقناعی با نسل جوان در ایجاد اعتماد،توجه به همایش ها وکرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها،جذب اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وآموزش وپرورش در دولت بویژه در موسسات خصوصی..تشکیل اتاق اندیشه در وزارت آموزش و پرورش وشیوه های مواجهه با مسائل مستحدثه به صورت عملیاتی و اجرایی جهاد تبیین.

وآخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین ،محمد بنائیان سفید

مطالب مشابه
دیدگاه ها