«باسمه تعالی»
«چگونه می توان ارتقاء کیفیت آموزشی وعدالت آموزشی و تربیتی را درنظام تعلیم وتربیت وبویژه در مدارس دولتی ارتقاء بخشید.؟»
فال علی (ع):«العلم سلطان ،من وجده صال ومن لم یجده،صیل علیه».علم قدرت است هرکه به علم دست یابد اقتدار می یابد وهرکس نتواند دست یابد،مقهور میشود.
نویسنده:محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی.
بدون شک مدارس اساسی ترین ومهم ترین مرکز تولید سرمایه های اجتماعی ،زمینه پیشرفت وارتقای کشور ونمادی از ترسیم استقلال ،وهویت ملی واسلامی آینده کشور هستند.پایه های هندسه فکری،مبانی اعتقادی ،اصول وارزشهای اسلامی وایرانی ،در خانواده ومدرسه شکل می گیرد.عدالت آموزشی یعنی توزیع عادلانه منابع انسانی ،تجهیزات،وساخت مدارس مبتنی بر نیاز جامعه وتحولات و تطورات واقتضائات زمان و مکان است.به همین منظور بارها
امام خامنه ای« مدظله العالی»دراهمیت آموزش و پرورش وتوجه به معلمان،واینکه،تخصیص منابع هزینه به شمار نمی رود بلکه سرمایهگذاری است.جهت ارتقاء وکیفیت آموزشی باید مشکلات وآسیب های ذیل برطرف شود.
۱_عدم رعایت عدالت آموزشی در کشور بویزه مدارس دولتی، اعم از روستاها ،شهرهاومدارس کم برخوردار.
۲_جذب معلمانی که فرآیند تربیت معلم راطی کرده باشند.
۳_پرهیز جدی از معلمان خرید خدمت وفاقد صلاحیت های علمی حرفه ای،واخلاق حرفه ای وفضیلت های اخلاقی.
۴_بازنگری جدی درکتب درسی باعنایت به اقتضائات زمان و مکان،ودرج نیازهای سبک زندگی اسلامی ایرانی مبتنی بر گام دوم انقلاب اسلامی.
۵_جلوگیری از تنوع و تعدد مدارس که زمینه بی توجهی به مدارس دولتی می شودوبعضا موجب طبقاتی ودو قطبی کردن جامعه می گردد.
۶_توجه جدی به تخصص ،تجارب و مهارتهای معلمان،بویژه درانتخاب مدیران مدارس،ادارات،وحوزه های صفی وستادی وپرهیر جدی از مدیران باگرایش های سیاسی.
۷_جدا کردن گرایشهای سیاسی با مسائل آموزشی در کشور که عدم ثبات مدیریت.نوعی سرباز بگیری بعضی از سیاستمداران شده است.
۸_باورمند به عملیاتی و اجرایی نمودن تحول بنیادین آموزش وپرورش از حوزه ستادی ،تاصف وتاادارات وکف مدرسه وکلاس درس.
۹_نظارت وارزشیابی وبازخورد فرایند اجرا وعملکرد عوامل سهیم وموثر در نظام تعلیم وتربیت.
۱۰_جهاد تبیین اهداف آموزش و پرورش در مدارس،برای دانش آموزان ،برای معلمان ،ودانشگاه فرهنگیان ونیز اولیای دانش آموزان.
۱۱_توجه به قانون اساسی در تحصیل رایگان وحمایت دولت و مجلس در اختصاص منابع مورد نیاز برای امکانات و تجهیزات وورود فناوری های نوین آموزشی و تربیتی در مدارس د ولتی.
۱۲_توجه جدی به مدارس فرسوده وبازسازی وزیبا سازی مدارس.ونیز تجهیزات مورد نیاز.
۱۳_جلوگیری از تراکم جمعیت در کلاس درس ورعایت استاندارد جمعیت دانش آموزان در کلاس درس.
۱۴_کم کردن دغدغه های والدین درثبت نام دانش آموزان وایجاد زمینه بی اعتمادی از نظام آموزشی وبعضا به علت فشار مالی وهزینه ها مترتب برآن، مجبور به ترک تحصیل می شوند.
۱۵_توجه به جایگاه اجتماعی و نهمعیشت معلمان ورتبه بندی دقیق آنان که مجبور به دیگر شغل غیر حرفه ای نشوند.
۱۶_استفاده از ایده های دانش آموزان وشناسایی استعدادها و ظرفیت های فکری و هنری وخلاقیت آنان ومعرفی به جامعه.
۱۷_مشارکت معلمان وعوامل سهیم وموثر مدرسه در تصمیم سازی ونقد وبررسی برنامهریزی درسی پنهان وآشکار..
۱۸_استفاده از اندیشه وانگیزه های بازنشستگان معزز که گنجینه های ارزشمند نظام تعلیم وتربیت هستند.
۱۹_رسیدگی به رفاه وآسایش بازنشستگان که الگوی عاقبت اندیشی معلمان ودانش آموزان وترسیم عینی آینده آنان هستند.
۲۰_مشارکت فرهنگیان در بنگاه های دانش بنیان،کرسی های آزاد اندیشی مدارس و دانشگاه ها،وایجاد جشنواره های دست ساز دانش آموزان وتیز برگزاری استارت آپ در مدارس.
۲۱_نظارت مستمر بر مدارس غیر انتفاعی در مسائل روشهای جذب وثبت نام ،اجرای ضوابط تعرفه ثبت نام،وشیوه های اجرای ضوابط وآئیننامه های وزارت آموزش وپرورش مبتنی بر نظام تعلیم وتربیت حاکمیتی.
۲۲_ایجادزمینه کلاسهای فوقالعاده آموزشی،تربیتی،وتربیت بدنی برای مدارس دولتی وکم برخوردار.
۲۳_تبیین وتوجیه روشهای نوین تدریس مبتنی بر سند تحول بنیادین درفرآیند آرمانها ،سیاستهای کلی ،سیاستهای تفصیلی،سیاستهای راهبردی ،سیاستهای عملیاتی وسیاستهای اجرایی در کف کلاس درس وتدوین طرح درسی مبتنی بر سند تحول بنیادین برای معلمان ودست اندر کاران نظام تعلیم و تربیت.
۲۴_تشکیل هیأت اندیشه ورز در حوزه وزارتی جهت تصمیم سازی،رصد فعالیت های مبتنی بر سند توسعه و پیشرفت ،داشتن داشبورد مدیریتی در رصد و رهگیری برنامه های ابلاغی ،وشیوه های کاهش فاصله مدارس دولتی با مدارس غیر انتفاعی وهیات امنایی واستعداد درخشان (سمپاد).
۲۵_سیستمی نمودن برنامه ریزی درسی آشکار وپنهان به صورت عمودی و افقی در دوره های تحصیلی ونیز با دانشگاه ها.
۲۶_بازنگری در تحول بنیادین آموزش و
پرورش با توجه به مسائل مستحدثه وتحولات مرتبط با نظام آموزشی و تربیتی.
۲۷_برنامه ریزی برای دانش آموزان مدارس دولتی بازدید راهیان نور،بازدید ازپیشرفتهای علمی،دفاعی وبنگاه های دانش بنیان و پارکهای فناوری،وموزه ها،وآزمایشگاه های گیاهان ،معادن،حیوانات،وصیانت از محیط زیست.
۲۸_تدوین برنامه درسی بین المللی بااستفاده از سند تحول واسناد بالادستی مربوط به نظام تعلیم وتربیت.
۲۹_تشکیل بانک اطلاعاتی از انجمن اولیاء و مربیان ،ساماندهی وطبقه بندی جایگاه علمی،اجتماعی،تخصصی،مهارتی وتجارب آنان واستفاده از ظرفیتهای آنان در برنامههای مدرسه وحداقل کنگره سالیانه در استفاده از اندیشههای آنان وبیان انتظارات نظام تعلیم و تربیت از آنان به عنوان عوامل سهیم وموثر.
۳۰_تدوین محتوای کتب درسی با عنایت به دوره تحصیلی.اقتضای سنی مطالبی از اسناد لانه جاسوسی،سبک زندگی شهدا ،ورور احکام شرعی وتقلید،مولفه های مکتب حاج قاسم سلیمانی در امتداد مکتب امام خمینی (ره)ودر امتداد مکتب اسلام ناب محمدی (ص)وتوجه به تشکیل نظام حیات خانواده وتحکیم نظام حیات خانواده وتفاوت خانواده،زن،وکودک ونوجوان در نگاه غرب با اسلام،معرفت وشناخت نسبت به اهل بیت علیهم السلام
ومهدویت وانتظار مثبت.
۳۱_مشارکت معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش ونیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی وکمیسیون های مربوط به آن.
وآخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین.
دکتر محمد بنایان سفید