سخنی با حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا پورمحمدی نامزد معزز ریاست جمهوری دوره چهاردهم

پنج‌شنبه 20 ژوئن 2024

«باسمه تعالی»

سخنی با حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا پورمحمدی نامزد معزز جمهوری دوره چهاردهم

نقدی بر نظر در مورد تکیه بر مردم سازی آموزش وپرورش و همچنین استفاده از تجارب جهانی؛

۱_این بیانات با توجه به سیاست های کلی ابلاغی تحول بنیادین آموزش وپرورش مقام معظم رهبری که آموزش و پرورش امر حاکمیتی است در تناقض می باشد.

۲_نتیجه توجه به تجارب جهانی بسیار خوب است.اما سازمان های فرهنگی وابسته به سازمان ملل متحد مانند سازمان فرهنگی یونسکو ،نسخه ای که ارائه می دهد جهانی سازی تمدن و فرهنگ است که نتیجه آن تدوین سند آموزشی ۲۰۳۰مبتنی بر بند چهارم بوده که با مبانی،اصول وارزشهای اسلامی،انقلابی وایرانی سازگار نیست، با توجه به اینکه آموزش وپرورش موجد فرهنگ وفرهنگ موجد تمدن وبویژه در تحقق تمدن نوین اسلامی موثر است، جایگاه نظریه حضرتعالی کجاست؟!.

۳_مردمی سازی ومشارکت مردمی امر بسیار ضروری است ،اما اینکه در چه مواردی مردمی سازی کنیم که درتناقض با قانون اساسی وتعهدات نظام نسبت به تحصیل رایگان نباشد.شاهد صدق این مردمی سازی مدارس غیر انتفاعی است که اولا مانند دوره ساسانیان آموزش طبقاتی شده،در ثانی عدالت آموزشی در جامعه بخصوص برای مدارس دولتی که اکثریت دانش آموزان را تحت پوشش داردوباتوجه به مناطق محروم وکم برخوردار تکلیف آینده آنان چگونه خواهد بود،؟ توقع براین است که از کارشناسان مسلط بر تحول بنیادین آموزش وپرورش،فلسفه تعلیم وتربیت،رهنامه یا دکترین آموزش وپرورش ونیز روشهای عملیاتی واجرایی این سند درمیدان عمل در کف مدرسه وکلاس بصورت طولی ومحتوای آن مبتنی بر شش ساحت تعلیم و تربیت ،وشش زیر نظام بارعایت پنج محور،تعقل وتفکر ،ایمان،علم،عمل واخلاق ،در چهار محور ارتباطی خود ،خالق ،خلق وخلقت(محیط زیست و طبیعت)ونیز در پنج محور برنامه درسی،شامل ساختار،اهداف،محتوا،روشها وارزشیابی وبازخورد وبازنگری،مبتنی بر حکمرانی اسلامی است، مشاوران حضرتعالی باید آگاه باشند،.اما مردمی کردن باید با چه ساز و کارهایی باشد؟!.

باتشکر:محمد بنائیان سفید دانش آموخته دوره دکترای تخصصی برنامه‌ریزی درسی ودبیر اسبق ستاد تحول بنیادین آموزش وپرورش.

مطالب مشابه
دیدگاه ها