نقدی بر طرح سوالات مرتبط با آموزش و پرورش از سوی کارشناسا ن برنامه مناظره دوم در بخش سوم در موضوع «ارتقاء نظام آموزشی وعلمی»

یکشنبه 23 ژوئن 2024

«باسمه تعالی»

موضوع:«نقدی بر طرح سوالات مرتبط با آموزش وپرورش ازسوی کارشناسا ن برنامه مناظره دوم در بخش سوم در موضوع «ارتقاء نظام آموزشی وعلمی».

 ۱_البته نامزدهای معزز ریاست جمهوری ،بعضی ها باستناد قوانین بالادستی پاسخ تا حدودی منطقی وبعضی از آنان به صورت کلی به ذکر مشکلات وکلی گویی وتعریف شعاری از اهمیت آموزش وپرورش پرداختند که مشکلی را حل نمی‌کند.

 ۲_انتخاب بعضی از کارشناسان آموزش وپرورش از کسانی بودندکه خود عامل اصلی بوجود آوردن این وضعیت کمبود معلم،وکاهش کیفیت علمی موجود در نارضایتی مردم از ثبت نام،هزینه های بالای نجومی مدارس غیر انتفاعی،تعدد ۱۹ گانه مدارس،عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش که یک سند قانون بالا دستی ومصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ،و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری بود وانحراف سند تحول به سند آمو زشی۲۰۳۰،عدم انجام وظیفه ذاتی شورای عالی آموزش وپرورش در موضع گیری طرح سند آموزشی سکولار ۲۰۳۰؛وعدم نظارت بر اجرای سند تحول که می بایست هر ۵سال گزارش وضعیت عملیاتی واجرایی را به شورای عالی آموزش وپرورش ارائه می دادند که حتی یک صفحه گزارش داده نشده بود،وجود تضاد منافع در بعضی از اعضای محترم حقیقی و حقوقی در شورای عالی آموزش و پرورش،دانشگاه فرهنگیان که تاسیس آن بر اساس مصوبه قانونی بوده ،اداره آن توسط سرپرست چند ساله،که تعداد پذیرش دانشجو معلم که مسیر قانونی جذب معلم ازاین بستر می گذرد، بخاطر عدم باور به دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلم را از ۲۵۰۰۰نفربه۳۰۰۰نفرتقلیل وتاخیر در عضویت علمی اساتیدی که آموزش وپرورشی بودند،اعلام معلم مازاداز سوی وزیر وقت، که زمینه جذب معلمان خدمات آموزشی،نهضت سواد آموزی،و…که آموزش لازم را نداده وصلاحیت های حرفه ای معلمی را دارا نبودند،و کلاس های مناطق کم برخو ردار میدان آزمون وخطا گردید،عدم پیش‌بینی ومحاسبه میزان نیاز به معلم باتوجه به دوره ها و رشته های مورد نیازومحاسبه دقیق بازنشستگان در سالهای آتی برنامه درسی که عامل کمبود معلم وتراکم بیش از چهل یا چهل پنج نفر در کلاس شدوارزیابی معلم فرهیخته را با مشکل مواجهه می کند،عدم توجه و حمایت معنوی ومعیشتی وجایگاه ومنزلت معلمان وبازنشستگان در ریل گذاری علمی،اخلاقی،مسئولیت پذیری،اخلاق حرفه ای ،مهارت آموزی و ایجاد آمادگی منابع انسانی وسرمایه های اجتماعی آینده کشور ،که همه به این وظایف خطیر معلم اعتراف وشعار گونه حمایت می کردند، اما برنامه عملی نداشتند،عدم استفاده از ظرفیت های تخصصی،تجربی ومهارتی قشر عظیم گنجینه‌های پنهان نظام تعلیم وتربیت یعنی بازنشستگان وپیشکسوتان معزز کشور،انتصاب بعضی ازمدیران،ناکار آمد در حوزه های ستادی وصفی که مورد اعتماد پرسنل آموزش وپرورش نبوده اند،که بجای ضابطه،رابطه وتوصیه حاکم بود، بویژه فشار بعضی از نمایندگان محترم وگروه های همسو با دولت گذشته،در حوزه ستادی واستانها که تا میدان مدرسه برای نیروی خدماتی هم شامل می شد.عدم ثبات مدیران وتغییر آنان بر اساس گرایش سیاسی وحزبی بدون ارزشیابی عملکرد ودلائل تغییر در تصمیم گیری.

۳_سوال اینکه «آیا برنامه های درسی وفوق برنامه در حال اجرا, پاسخ گوی نسل جدید است ؟سوال بی ربطی برای نامزدهای محترم ریاست جمهوری بود، که البته نامزدها ی محترم هم اشاره باید سوال نکردند.نامزدهای محترم باید پاسخگوی سیاست ها وتصمیمات کلان کشور وادراک کلی به مسائل وسازوکار لازم در حل معضلات داشته باشد.نه از مدیر ارشد آموزش وپرورش که خودمعاونین را انتخاب می کند؟ در ضمن فوق برنامه برا ی کدام قشر از دانش آموزان وباچه بودجه هایی؟!.آیا به جزء مدارس خاص متمولین ومدیران همسو با آن مدارس منابع مالی برای مدارس دولتی که بیش از ۸۰درصد دانش آموزان را تحت پوشش دارد فراهم شده است،؟چرا این جمعیت ۸۰درصدی حدود ۲۰درصد در دانشگاه های مهم کشور قبول می شوند؟ که شاهد عدم عدالت آموزشی هستیم. حتماً آن ۲۰در صد را از قانون پاراتو استفاده می کنند.؟

۴_اگر از بنده حقیر به عنوان کارشناس ارشد نظام تعلیم و تربیت که عملکرد سلسله مراتب سازمانی از کف مدرسه،تا کارشناسی تربیتی وآموزشی،در حوزه های صف تاستاد ،وآشنایی دقیق با تنگناها،وفرصت های مبسوط نظام تعلیم وتربیت داشته، نظر خواهی می شد،این چند سوال را مطرح می کردم.

سوال اول:شما علل و عوامل عدم باور به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، ‌اقدام وعمل انحراف از قوانین بالا دستی و برنامه توسعه ، درآموزش وپرورش را چگونه می‌بینید وراه حل شما چیست؟.

سوال دوم:علل و عوامل انتصاب بعضی از مدیران ناکار آمد در حوزه های ستادی،صفی واداری چیست،وچه طرحی برای انتصاب مدیران کاربلد دارای عملکرد گذشته مطلوب، بدون گرایش های حزبی،گروهی و رابطه ای دارید؟.

سوال سوم:برای رفع تبعیض در نظام تعلیم وتربیت واجرای عدالت آموزشی در سطح کشور, مبتنی بر قانون اساسی ، چه برنامه هایی برای حمایت از مدارس دولتی وشکوفایی استعداد های عظیم مناطق کم برخوردار بویژه درشهر های کم جمعیت وروستاها وعشایر دارید؟.

وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین

با احترام:محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه‌ریزی درسی

مطالب مشابه
دیدگاه ها