توقعات وانتظارات فرهنگیان معزز کشور ازمقام محترم رئیس جمهور منتخب دوره چهاردهم

پنج‌شنبه 11 جولای 2024

باسمه تعالی»

«توقعات وانتظارات فرهنگیان معزز کشور ازمقام محترم رئیس جمهور منتخب دوره چهاردهم»

باسلام؛احتراما بر اساس منویات

وتاکیدات ،مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان عزیز کشور در مورخ ۱۴۰۰/۲/۲۱وبا تشکر از نگاه مثبت،ارزشی، انقلابی وجهادی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی)نسبت به نظام تعلیم وتربیت،که این انگاره مثبت سالهاست که معلمان فرهیخته کشورمورد تفقدوارادت خالصانه معظم له قرار می گیرند،ازجناب آقای دکتر پزشکیان انتظار می رود ساز و کاری را طراحی تابتوان نسبت به منویات وتاکیدات مقام معظم رهبری «مدظله العالی»درتحقق همه ابعاد سند تحول،ملحوظ نمودن اسناد بالا دستی مربوط به نظام تعلیم و تربیت،ونیز منضم نمودن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وسبک زندگی اسلامی،بویژه تحول در محتوای کتب درسی مبتنی برساختار شاکله فکری،علمی،اخلاقی،هویت خواهی،درک موقعیت،مسئولیت پذیری،پاسخگویی،آرمان خواهی و…که منبعث از مبانی،اصول وارزشهای،اسلامی،انقلابی و جهادی درنیل به تحقق تمدن نوین اسلامی وارتقاء نظام حکمرانی اسلامی در همه ابعاد شکل می پذیرد لازم است رئیس جمهور ورئیس محترم شورای عالی آموزش وپرورش نسبت به تحول وکیفیت بخشی نظام تعلیم و تربیت ،نسبت به مسائل ذیل دستور به اقدام فرمایند:

۱_بکار گیری نیرو‌های انسانی ای که باوروایمان به سند تحول،اسناد بالادستی وپیاده نمودن منویات وتاکیدات مقام معظم رهبری« مدظله العالی»دارند.(درانتخاب وزیر که باید حداقل ۱۶مولفه را دارا باشد که دراین مقال نمی گنجند)

۲_خانه تکانی شورای عالی آموزش و پرورش وسازمان برنامه ریزی درسی به علت تعارض منافع بعضی از اعضای محترم، که این شرایط را بوجود آوردند وموجب تذکر معظم له گردیده است.

۳_برنامه ریزی درسی وجذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی از میان فرهنگیان کشور، که مسلط بر نیازهای عمودی و افقی برنامه ریزی درسی،وامور پرورشی واخلاقی می باشند،و تجربه عظیم زیسته وعینی متربیان را داشته ودارای معیارهاو شاخص‌های لازم استادی ومعلمی می باشند.

۴_استفاده منطقی و برنامه ریزی شده از موقعیت وحمایت رئیس جمهورمحترم معتقد به فرآیند،علمی وکارشناسی،مجلس محترم وقوه ی قضائیه عدالت محور در ریل گذاری جامع مسائل معیشتی،رتبه بندی وهمسان سازی حقوق معلمان با دانشگاهیان عزیزبرای فرهنگیان وبازنشستگان که آئینه ی تمام نمای الگوی نسل معاصر در ترسیم آینده این کشور می باشند.۵_استفاده ازنیرو های انقلابی،جهادی،دارای تخصص وصلاحیت های حرفه‌ای وفضیلت های اخلاقی واخلاق حرفه‌ای

معلمی،ودلسوزان نظام تعلیم و تربیت که مسبوق به سابقه درخشان وتحولگرای گذشته هستند،اعم از میدان مدرسه وکلاس تا حوزه صفی وستادی.

۶_استفاده از بازنشستگان که گنجینه های ارزشمند نظام تعلیم وتربیت هستند در شورای عالی آموزش وپرورش، در بخش مشاوران،تدوین کتب درسی،برنامه ریزی درسی ودانشگاه فرهنگیان براساس شاخص هاوصلاحیت های حرفه ای مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان.

۷_هم افزایی،همگرایی واستفاده ازخرد جمعی وزرا و معاونین سابق واسبق که عملکرد درخشانی داشته انددرتصمیم سازی وتصمیم گیری.۸_ایجاد شاخص های عینی وقابل سنجه واندازه گیری در ارزشیابی و نیز پایش دقیق از عملیاتی واجرایی نمودن،سیاستها،اهداف کلان،اهداف تفصیلی واهداف راهبردی نظام تعلیم وتربیت در تحقق آرمانهای بلنداسلامی،انقلابی وجهادی در نظام تعلیم و تربیت.۹_جذب معلم از طریق فرآیند دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی،وتوسعه کمی وکیفی هنرستان ها وورود هنرستان ها به چرخه تولید برای رفع نیازهای مهارتی وتجربی جامعه،وپرورش خلاقیت ونو آوری در مدارس ونیز ایده یابی،استارت آپ ها,جشنواره ها،دست سازه ها ورابطه کارورزی با صنعت،وانعقادقراردادهای فنی،حرفه ای،تولیدی،صنعتی وتبادلات علمی و فرهنگی با دانشگاه ها،بویژه دانشگاه علمی کاربردی،شهید رجایی ودانشگاه فنی و حرفه ای،و متناسب سازی هدایت تحصیلی بر اساس نیاز جامعه وتفکر سیستمی با دانشگاه ها به صورت طولی و عرضی.۱۰_بازنگری جدی در رشته هاوحذف موارد عدم کاربرد در بکارگیری یافته های محتوای درسی ورشته ای ومتناسب سازی رشته ها با توجه به نیاز جامعه وتحولات وتطورات فناوری و اطلاعات،ونیز ایجاد رشته های مورد نیاز بااین تغییرات وتحولات در مدارس ودانشگاه ها(مانند هوش مصنوعی،محاسبات کوانتومی،نانو تکنولوژی ،متاورس یا فراجهانی که شامل ۷فناوری نوین جهانی است ودر آینده وارد زندگی مجازی و واقعی انسان خواهد شد.

۱۱_تدوین برنامه ریزی درسی بین المللی، مبتنی برسند تحول واسناد بالا دستی کشور که مشترک با نیازهای رشته ای وتحصیلی جوامع بین المللی وجهانی می باشد با تاکید بر مسائل فضیلت های اخلاقی واخلاق حرفه ای که جهان معاصر با این بحران مواجهه می باشند.

وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین.

نویسنده؛محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی.

مطالب مشابه
دیدگاه ها