باسمه تعالی
«معیارهای مغفول حکمرانی اسلامی درنظام تعلیم و تربیت »
قال علی (ع):«العلم سلطان,من وجد صال، ومن لم یجده صیل علیه»
نویسنده:محمد بنائیان سفید دکترای تخصصی برنامهریزی درسی.
علم قدرت است(تولید قدرت)هرکس علم را بدست آورد اقتدار می یابد وهرکس به علم دست نیابد،مقهور می شود.(تحت سلطه رفتن): مفهوم سلطان یعنی:اقتدار وقدرت وفرمانروایی است.علم دو تولید مهم دارد۱_تولیدقدرت(مانند هوش مصنوعی،محاسبات کوانتومی،تکنو لوزی های متا ورسی یا فرا جهانی)،۲_تولید ثروت (مانند بنگاه های دانش بنیان) تولید قدرت در شکوفایی استعداد های بالقوه و بالفعل بشر،در دانش، اختراعات،اکتشافات,غور در هستی شناختی،واهداف غایی آن،انسان شناختی،وهدف از آفرینش انسان که خداوند بواسطه عقل واقامه تعقل می تواند باذن خداوند مسخربر همه پدیده های آفرینش در جهان هستی شود،وحاصل آن معرفت شناختی اسلامی که در دوحیثیت ۱_هستی شناختی ۲_حکایت گری،که درآن از امکان وارکان آن وارزش معرفت، ومطابقت آن با واقع بحث می کند.که زایش آن معرفت هستی شناختی ،دین
شناختی ،انسان شناختی ،جامعه شناختی وروانشناختی را محقق می نماید، که در وصول به تمدن نوین اسلامی وقرب خداوند وحیات طیبه که از اهداف غایی نظام تعلیم وتربیت می باشدمی توان دست یافت.
باعنایت به مسائل فوق الذکر باید: ۱_ساخت های نظام تعلیم و تربیت را با حمایت کامل حاکمیت،خانواده،نهاد های مردمی ومسئولین ارشد نظام تعلیم وتربیت مهیا نمود،۲_مشاهده وضعیت موجود آموزش پرورش بیانگر این واقعیت است که اولا در انتخاب وزیر آموزش وپرورش ما شاخص های ادراک کلی وسوابق عملکردی افراد را در گزینش منابع انسانی وسرمایه های اجتماعی مورد توجه قرار ندادیم،وصرفا فکر کردیم هرکسی در ستاد انتخاباتی ریاستجمهوری یا مجلس فعالیت داشتند،ویا بعضاًطعمه طلبان و فرصت طلبان چاپلوس،وریاست طلب را بکار می گیرند که خام اندیش وسلسله مراتب سازمانی را طی ننموده وبعضا دارای تعارض منافع شخصی یا حزبی و گروهی دارند که کیفیت وآینده تربیت در علم السلطان را به سخره گرفتند و متاسفانه ارزیابی عملکردی هم وجود ندارد.۳_اعضای شورای عالی آموزش وپرورش از کسانی که یا حقوقی هستند که شرایط تصمیم قاطع را به خاطر رودرواسی با مسئولین خود ندارند ویا افراد حقیقی چند شغله غیر آموزش وپرورش هستند که ناتوانی آنان در رصد واجرای اسناد بالا دستی،سند تحول بنیادین،با سکوت یا تأیید سند آموزشی ۲۰۳۰,عدم گزارش فرآیند اجرایی سند تحول در ۵سال، بر اساس مصوب شورای عالی انقلاب
فرهنگی ،عامل اصلی در کمبود معلم(در پذیرش دانشجو دانشگاه فرهنگیان) وکاهش کیفیت تحصیلی بویژه در مدارس دولتی،خرید خدمات ویرانگر
آموزشی ،تبعیض آشکار در مدارس بخاطر تعارض در منافع ,فاصله بین مدارس خصوصی نه غیر انتفاعی با مدارس دولتی.
۴_عدم درک در برنامه ریزی درسی ودرک نیاز آینده کشور،وتفکر سیستمی با وزارت علوم تحقیقات و فناوری در انتخاب رشته
های مورد نیاز آینده جامعه وپایه ریزی فناوری در شکل گیری جهان متاورسی،
۵_عدم اطلاع از علم اقتصاد آکچوئری در آموزش وپرورش وبکار گیری افرادیکه بعضاً اندک اطلاعی از اقتصاد آموزش وپرورش نداشتند.مثلاًدر علائق مشترک اقتصاد دانان ومتخصصان آموزش وپرورش،فوائد اقتصادی آموزش وپرورش،کاربرد الگوهای اقتصادی در آموزش وپرورش ،نقش آموزش وپرورش در تحقق «العلم السلطان»در تولید قدرت و ثروت جامعه واقتدار حکمرانی اسلامی در جهان،نابرابری در توزیع درآمد بویژه توزیع منابع انسانی ومالی در نظام تعلیم و تربیت که بعضاً از دو موضوع سرچشمه می گیرد ۱_یا از عدم درک واقعیت موجود آموزش وپرورش ونداشتن تجزیه و تحلیل واقعی وکالبد شکافی علل رکود نظام تعلیم وتربیت ورسیدگی به معیشت وجایگاه ومنزلت معلمان وبازنشستگان فرهنگی ۲_بخاطر رودرواسی با مسئولین بالا دستی که بعضاً پست ومسئولیت خود را مرهون محبت آنان می دانند.(سم مهلک گرایش حزبی)
البته بنده بازنشسته آموزش و پرورش هستم و هیچگونه توقعی برای پذیرش مسئولیت نداشته و ندارم واین مطالب را بخاطر مسولیتی که در طول حدود چهل سال در فعالیت های آموزشی، آموزش و پرورش ودانشگاه وحوزه های صفی وستادی به عنوان مدیر کل ،معاون ومشاور وزیر ونیز عضو بعضی از کمیسیونهای شورای عالی انقلاب فرهنگی،مجمع تشخیص مصلحت نظام،ستاد تلفیق برنامهریزی توسعهی پنجم،وتدوین برنامه توسعهی هفتم در بخش فرهنگ و ارشاداسلامی ،ودر معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان تامین اجتماعی کشورحضور فعال داشته ام ،لازم دانستم تحلیل خود را ارائه دهم وامیدوارم رئیس جمهور محترم،جناب آقای دکتر پزشکیان که در قبل از انتخاب ایشان در موردساده زیستی،وراستگویی ایشان نوشتم،اما بخاطر اعتقادم در بعضی شاخص ها به ایشان رای ندادم.از محضر ایشان تقاضا دارم دستور فرمایند در انتخاب مسئولین آموزش وپرورش صلاحیت های حرفه ای وسوابق مدیریتی عملکرد را مورد بررسی کارشناسی قرار دهند.