«باسمه تعالی»
موضوع«وحدت وانسجام؛در سیره حکمرانی اسلامی ،سیاسی وفرهنگی پیامبر اعظم (ص):بخش اول:«سیره اسلامی وسیاسی»
نویسنده:دکتر محمد بنائیان سفید,مسئول کمیته سبک زندگی درحکمرانی اسلامی سازمان بسیج اساتید کشور.
باعرض تبریک به مناسبت میلاد با سعادت پیامبر اسلام ،خاتم النبیین ورحمه للعالمین، حضرت محمد(ص)وسلاله پاکش امام صادق(ع), پرچمدار مکتب جعفری شیعه اثنی عشری ؛به رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی)مردم فهیم ایران اسلامی،مسلمانان جهان.آزادگان درپذیرش حق و حقیقت:
۱_با توجه به اینکه مبانی،اصول وارزشهای اسلامی چون مبتنی بر وحی وفطرت انسانی است ثابت هستند، اما باتوجه به تحولات وتطورات جوامع بشری می توان به اقتضای زمان،مکان ونیاز جامعه می توان اژروشهای مختلف متناسب مبتنی برمبانی واصول اقدام نمود.
۲_معرفت نسبت به سیره حکمرانی نبوی وائمه اطهار با عنایت به وضعیت موجود مسلمانان جهان ،بویژه اسلام هراسی،ایجاد تفرقه بین مسلمانان ،جنایات تاریخی نسل کشی دربعضی از کشورهای مسلمان ،ایجاد جنگ های نیابتی،ترکیبی،وابزارها ارتباطی از سوی آمریکای جنایتکار و اسرائیل نسل کش،مساله وحدت اسلامی امری ضروری و حیاتی برای بیش از یک میلیارد مسلمانان جهان است.
۳_ضرورت تبیین سیره سیاسی ؛نقش آفرینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مسائل سیاسی جامعه، فلسفه یابی و پی جویی حکمت ها و اهداف آن ها، گویای سیره سیاسی نبوی است. از این زاویه، تدابیر نبوی در هدایت، ولایت و رهبری جامعه اسلامی، مشخص کننده راهبردهای اداره سیاسی جامعه است زیرا مساله «وحدت امت » موضوعی سیاسی است.(وحدت دیانت وسیاست)
۴_قرآن کریم وحدت را موجب عزت و استحکام ملتها میداند. برای زمینه سازی این وحدت باید رهبری باشد که یکپارچگی را ایجاد کند. از این رو در آیه ۴۶ سوره انفال میفرمایند: «وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِین.که در عصر معاصر وجود پربرکت امام خامنه ای (مد ظله العالی)مصداق وپرجمدار عملیاتی واجرایی نمودن سیره حکمرانی سیاسی پیامبر اسلام وائمه اطهار علیهم السلام در جهان اسلام هستند.
۵_تفاوت بین «جامعه دینی » و «جامعه اسلامی»در واقع، جامعه دینی، جامعه آرمانی دین است که تعریف آن نیز ناظر به بیان ویژگی ها و مطلوبیت های نهایی دین خواهد بود،در حالی که جامعه اسلامی، تحقق آموزه های جامعه آرمانی در وضعیت موجود جوامع مسلمان است که به سبب اعتقاد امت یا سازگاری نسبی نظام های اجتماعی با اهداف دینی، عنوان «اسلامی » به خود گرفته است.
۶_در کتاب نقد دینداری و مدرنیسم می خوانیم:(محمد جواد لاریجانی،تهران،روزنامه اطلاعات،۱۳۷۲) «جامعه یک تجمع صرف از انسان ها نیست، بلکه دو خصوصیت مهم جامعه را همراهی می کند: اول، جامعه دارای یک ساختار (نظم) اجتماعی است (Social Order) دوم، نظم اجتماعی جامعه می تواند منشا صدور فعل اجتماعی (دسته جمعی) باشد. (13) با این همه، آنچه روابط انسان را با انسان ها از سایر روابط بشری با موجودات دیگر متمایز می سازد، شاخصه «حب » و فرآیند «تولی انسانی » است: «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر وانثی وجعلناکم شعوبا وقبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم ان الله علیم خبیر.(حجرات؛۱۳).
۷_واژه «امت » در لغت، به «ملت » و «گروه وابسته » معنا شده (یا جمع امم) و در اصطلاح متکلمان، به پیروان پیامبران صلی الله علیه و آله مانند امت محمدی و امت مسیح اطلاق می گردد. (31) در قرآن نیز با معانی گروه و جماعت(قصص: 23)، روش و طریقت و گروه هم کیش و متحد (بقره: 213)، مقتدا و پیشوا و اسوه (بقره: 143) و اجل و مدت (هود: 8) آمده است.
وحدت اسلامی نیز به کارگیری ابزار تحقق امت واحد به عنوان یک آرمان نهایی، در سطح جوامع اسلامی و جهان اسلام خواهد بود: «واعتصموا بالله هو مولیکم فنعم المولی ونعم النصیر» (حج: 78).
۸_واژه «امت » در قرآن کریم قریب 51 بار با معانی گوناگون به کار رفته و در قالب های لفظی: «امة »، «امة واحدة » «امة مقتصدة »، «امة وسط »، «امة مسلمة » ومانند آن آمده است. ولی چنانچه در کاربردهای استعمال «امة واحدة » دقت کنیم، شاید بتوانیم چنین برداشت کنیم که گویا در این مورد، قرآن از نوعی مطلوبیت گرایی و آرمان خواهی سخن می گوید و در این دیدگاه، انسان ها باید به وحدت در فطرت توحیدی و ناب خود باز گردند تا آرمان امت واحده برای بشریت محقق گردد.به عنوان نمونه، خداوند می فرماید:«کان الناس امة واحدة فبعث الله النبیین مبشرین ومنذرین وانزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه(بقره؛۲۱۳).«وما کان الناس الا امة واحدة فاختلفوا» (یونس: 19)
«لکل جعلنا منکم شرعة ومنهاجا ولوشاء الله لجعلکم امة واحدة ولکن لیبلوکم فی ما اتاکم فاستبقوا الخیرات الی الله مرجعکم جمیعا» (مائده: 48) .
۹_باتوجه به آیات وروایات مفاهیم واژه های
۱_وحدت اسلامی به معنای تحقق وحدت درمجموعه کلی امت اسلامی که منجر به تشکیل امت واحده در سراسر جهان خواهد شد«وان هذه امتکم امه واحده وانا ربکم فاتقون(مومنون؛۵۲)
۲_جامعه اسلامی یعنی تحقق نظام الهی در یک قلمرو خاص که نیاز به راهبردها وراه حل ها دارد.(بقره؛۲۸).
۳_امت اسلامی:یعنی مجموعه ای متشکل از جوامع اسلامی در سطح جهانی که دارای ویژگی عینیت برای وحدت امم مسلمان است.دراین صورت امت واحده،جریان وتحقق نظام مند وحدت اسلامی در جوامع جهانی خواهد بود
۴_ وحدت اسلامی :یعنی بکارگیری ابزارتحقق امت واحده به عنوان یک آرمان نهایی در سطح جوامع اسلامی و جهان اسلام خواهد بود،قرآن کریم ( حج؛۷۸) که همان تحقق یافته «عینیت» خواهد بود.که در سیره پیامبر مکرم به تدریج. در مکه و مدینه طی ۲۳سال رسالت دردعوت به توحید ،نامه های آن حضرت به امپراطور ایران و…،،صلح حدیبیه ،وحدت بین مهاجرین و انصار وشعار ماندگار مومنان برادران یکدیگرند ،حل نزاع چندین ساله دوطایفه اوس وخزرج،ندای یوم المرحمه در فتح مکه وقراردادهای متعدد درتحکیم وانسجام بویژه در قرن نهم هجری که توانست وحدت اسلامی وامت واحده اسلامی را در سراسر جهان صادر کند.
وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین