دلنوشته ای به محضر رئیس جمهورمعزز و وزیر محترم آموزش وپرورش”بررسی موانع عدالت آموزشی درنظام تعلیم وتربیت ایران اسلامی”

شنبه 2 نوامبر 2024

« باسمه تعالی »

دلنوشته ای به محضر رئیس جمهورمعزز و وزیر محترم آموزش وپرورش:

موضوع بررسی موانع عدالت آموزشی درنظام تعلیم وتربیت ایران اسلامی:

نویسنده:دکترمحمد بنائیان سفید با سابقه بیش از ۴۵سال در مدارس،دانشگاها،ورده های مختلف مدیریت ارشد و میانی آموژش وپرورش کشور.

با عنایت به بیانات رئیس جمهور محترم ورئیس شورای عالی آموزش وپرورش در اولین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش که در مقاله قبلی به تشخیص دردها و توصیه های منطقی، عقلانی و دردمندانه آن مقام عالی آموزش وپرورش وشورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره شد. موانع انگاره های عدالت آموزشی و تربیتی عبارتند از:۱_ عدم اراده در تحقق اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تحصیل رایگان و ایجاد بستر مناسب در پوشش تحصیلی همه ایرانیان در همه مناطق این کشور.

۲_به علت ناکار آمدی اعضای محترم شورای عالی آموزش وپرورش در سیاستگذاری ها ونگاه عادلانه در توزیع منابع،ارزشیابی مستمر از مصوبات شورا،تعارض در منافع اعضای محترم که دارای مدارس غیر انتفاعی هستند ولایه های پنهان تصمیم گیری وقدرت مافیایی که هر فردی که انتخاب می شود عامل اجرای تصمیمات پشت پرده آنان می باشد و همین عملکرد ناعادلانه موجب شده است که در زمانهای مختلف مصوبات متناقض ومتنافی داشته باشند که خروجی آن در چند قطبی بودن مدارس ،تضعیف مدارس دولتی که بیش از ۸۳درصد از دانش آموزان کشور را تحت پوشش قرار می دهد.بویژه قطع سرانه دانش آموزی،در مناطق کم برخوردار،شهری،روستایی وعشایری.

۲_دخالت گرایش سیاسی و حزبی در که نافی دولت وفاق ملی می باشد, بدون در نظر گرفتن صلاحیت های حرفه ای وسوابق عملکردی ونیزدخالت بعضی از نمایندگان محترم در مدیریت استان‌ها که نوعی سرباز گیری برای انتخابات بعدی می باشد یعنی بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)که دخالت در انتصابات استانی وآثار مترتب بر آن را از نظر نظارت و ارزشیابی بیان فرمودند رعایت نمی شود.البته کمیسیون آموزش وپرورش مجلس شورای اسلامی باید مستقل شود.

۳_تقلیل ساختار سازمان انجمن اولیاء و مربیان ازقائم مقام وزیربه یک اداره کل که زمینه استفاده از ظرفیت های بزرگ مشارکت مردمی را در مسائل علمی،منابع مالی،استفاده از تخصص های محله ای، مشاوره دربرنامه ریزی و نظارت را که پشتیبان قابل اعتمادی برای سرمایه های اجتماعی دانش آموزان بوده اند را به حداقل رسانده است.

۴_تاثیرمعدل دانش آموزان ،مصوبه وتفکر بسیار خوبی بوده است که دغدغه اولیاء که از ابتدای ثبت نام دانش آموزان در پیش دبستانی و دبستان شکل می گیرد و به دنبال کلاس های تست زنی برای شرکت در مدارس سمپاد وکنکور هستند ،هم فرزندان را از تعمق وثبات در یادگیری ودانش اکتشافی که عامل مهم در تفکروتعقل دانش آموزان در خلاقیت،نوآوری ونهایتا منجر به ایده پردازی و مهارت محوری می باشدباز می دارد.این دغدغه به صورت افقی و عمودی در طول سالهای تحصیلی تقسیم می شود واز نظر آرامش روحی،روانی وکاهش اضطراب نقش موثری دارد.البته باید ضریب تاثیر معدل بر اساس میزان برخورداری مدارس از

امکانات،تجهیزات،فضای آموزشی،دسترسی به آزمایشگاه،کارگاه،معلمان مجرب،وکتاب های کمک آموزشی و فناوری باشد.

۵_در عملیاتی واجرایی نمودن تحول بنیادین آموزش وپرورش اراده ای بر انجام آن از سوی سیاستگذاران که می بایست منبعث از قوانین بالا دستی باشد جدی گرفته نشده است «که مقام معظم رهبری آن را «نسخه شفابخش »بیان فرمودند،البته باید با توجه به تحولات وتطورات جامعه ونیاز مترتب بر آن باقتضای زمان ارزشیابی و بازنگری شود که این مهم اتفاق نیا فتاده است.که طرح آموزش۲۰۳۰نشان از عدم اراده در اجرای سند تحول وتطور درتصمیم گیریهای سیاست گذاران نظام تعلیم وتربیت است.

۶_عدم حمایت جدی مجلس و دولت محترم از نظام تعلیم وتربیت به صورت عملی که ۹/۸درصد بودجه عمومی به آموزش وپرورش اختصاص که باتوجه به تورم که تقریبا نصف چند سال گذشته بوده،وعدم تفکیک بودجه کیفیت بخشی با حقوق وهزینه های جاری که پیش از ۹۳درصد صرف هزینه های پرسنلی وحدود کمتر از ۷درصد باقی مانده که آن هم باید با سازوکار مناسب وباعلم اکچویری توزیع شودکه متأسفانه فرآیند محاسباتی دقیقا مراعات نمی شود.که نمونه بارز آن همسانی حقوق بازنشستگان ورتبه بندی معلمان می باشد که همه روزه خوراک بعضی از رسانه ها شده که هم اعتماد بازنشستگان را از عملکرد دولت کاهش می دهد وهم تغذیه تحریک آمیز بعضی از رسانه‌های معاند داخلی وخارجی می شود.۸_وآخرین مسأله در مورد جذب معلم بر خلاف سند تحول که باید از بستر دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باشد،جذب معلمان خرید خدمت،وماده ۲۸و..خسران جبران ناپذیری به نظام تعلیم وتربیت وارد می کند.که حمایت بیش از پیش مسئولان به دانشگاه های فرهنگیان را می طلبند ونیز آموزی،هنرآموز،تقویت هنرستان‌های فنی،حرفه ای از نظر آموزشی،تجهیزات و فناوری روز آمد امر ضروری است.والسلام.

مطالب مشابه
دیدگاه ها