تحلیلی بر نقد مدیریت نظام تعلیم و تربیت

جمعه 29 نوامبر 2024

«باسمه تعالی»

«تحلیلی بر نقد مدیریت نظام تعلیم وتربیت»

نویسنده:«محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی»

باسلام وتحیت:جناب آقای دکتر سحرخیز:از دغدغه بحق شما که از وظیفه انسانی،اخلاق حرفه ای ومعرفت وشناخت وضعیت میدانی نظام تعلیم و تربیت دارید صمیمانه سپاسگزارم، تاثیر این سرمایه های اجتماعی در تعالی یا انحطاط آینده کشور نقش بنیادی واثر گذاری دارد که باید وزیر محترم بدور از شعار وبا بکار گیری مدیران صاحب صلاحیت های حرفه ای ،فضیلت های اخلاقی،واخلاق حرفه‌ای با عنایت به عملکرد و سوابق تحولی آنان وبدور از گرایش های حزبی،قومی و افراد نفوذی و مدیریت در سایه افرادی که چنین وضعیت موجود را حادث  نمودند، وزیر محترم باید با شجاعت و قاطعیت که از ابزار مدیریت موفق وتحولگرا است، بتواند به صورت سیستمی و هماهنگ از عوامل دهگانه سهیم وموثر در نظام تعلیم وتربیت را با حمایت دولت و نظارت مجلس ازاین ظرفیت ها برای رفع موانع ومشکلات منابع انسانی که از بستر دانشگاه فرهنگیان دانش آموخته می شوند،رتبه بندی واقعی معلمان که از نظر رفاه ومعیشت وسلامت فقط دغدغه تعلیم وتربیت را بایدداشته باشد،همسان سازی حقوق بازنشستگان که به عنوان الگوی اهداف غایی برای متربیان درترسیم امیدواری و آینده بشمار می روند،وعدالت آموزشی برای مدارس دولتی بویژه در شهرهای کوچک ومناطق کم برخوردار،تحقق اصول قانون اساسی در تحصیل رایگان،اراده بر عملیاتی واجرایی نمودن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،ایجاد زیر ساخت های لازم در تحقق شش ساحت فلسفه آموزش وپرورش،وشش زیر نظام رهنامه تعلیم وتربیت (دکترین تربیت )ونیز سازوکار لازم دربرنامه ریزی درسی آشکار وپنهان مبتنی براقتضائات ونیازروز و آینده جامعه،ونیز بهره وری از ظرفیت های عوامل سهیم وموثر در تربیت شامل:۱_ نهاد حکمرانی وسیاست۲_ نهاد دین۳_نهاد خانواده ۴_نهاد فرهنگ،۵_نهاد رسانه ۶_نهاد جامعه ملی۷_ نهاد مدنی ۸_ نهاد اقتصاد ۹_نهاد سلامت وتندرستی۱۰_ نهاد خدمات با هماهنگی وهم افزایی و اندیشه وانگیزه ازاین ظرفیت های عظیم با برنامه ریزی آینده نگر درنیل به تحقق تمدن نوین اسلامی، حیات طیبه وقرب الهی گام محکم بردارند .درخاتمه امیدواریم توجه به این مسائل در اولویت برنامه های آقای وزیر قرار گیرد.

واخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین

دیدگاه ها