«باسمه تعالی»
قال علی(ع):«العلم وراثه کریمه،.الآداب حلل مجدده ،والفکرمرآه صافیه»
نویسنده وتحلیل گر محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی.
یکی از اساسیترین چالشهای نظام آموزشی ایران که نیازمند تحلیل چندبعدی ساختاری،اجتماعی و روانشناختی است.مسأله عدالت آموزشی واختلاف فاحش رتبه های برتر ۱۵%مدارس( سمپاد،غیرانتفاعی ونمونه دولتی)با ۸۵%از دانش آموزان مدارس دولتی می باشد که قبلاً تحلیل آماری آن به صورت جدول مقایسه ای ارائه شده بود.
تحلیل اختلاف عملکرد مدارس دولتی و غیردولتی در کنکور ۱۴۰۴ و راهکارهای اصلاح نظام آموزشی
فهرست مطالب
. مقدمه
· علل اختلاف عملکرد آموزشی و تربیتی:
· عوامل تفاوت در عملکرد:
· اثرات روانی و هویتی:
· موانع و راهکارهای اصلاح نظام آموزشی و تربیتی:
· جمعبندی و نتیجهگیری
مقدمه
نظام آموزشی ایران در سالهای اخیر با چالشهای متعددی روبرو بوده است که منجر به ایجاد شکاف عمیق آموزشی بین مدارس دولتی و غیردولتی شده است. نتایج کنکور ۱۴۰۴ به وضوح نشان میدهد که ۸۵٪ از رتبههای برتر کنکور از مدارس غیردولتی، سمپاد و نمونه دولتی بودهاند، در حالی که مدارس دولتی عادی تنها ۱۵٪ از این رتبهها را به خود اختصاص دادهاند . این در حالی است که حدود ۸۸٪ از دانشآموزان ایران در مدارس دولتی عادی تحصیل میکنند . این آمار نشاندهنده بیعدالتی آموزشی عمیقی است که نیازمند بررسی و تحلیل جامع است.
۱- علل اختلاف عملکرد آموزشی
۱-۱. نابرابری در توزیع منابع و امکانات:
· امکانات آموزشی ناکافی: مدارس دولتی عادی از نظر آزمایشگاه، کتابخانه، فضای ورزشی و سایر امکانات آموزشی با کمبودهای جدی مواجه هستند. این در حالی است که مدارس غیردولتی و سمپاد از امکانات به روز و کامل برخوردارند.
· عدم دسترسی به منابع کمک آموزشی: دانشآموزان مدارس دولتی اغلب توانایی مالی برای خرید کتابهای کمک آموزشی، شرکت در کلاسهای کنکور و استفاده از مشاوران تحصیلی را ندارند. هزینه این خدمات گاه به ۱۲۰ میلیون تومان نیز میرسد .
۱-۲. کیفیت آموزش و تجربه معلمان:
· جذب معلمان توانمند: مدارس غیردولتی با ارائه حقوق و مزایای بالاتر، معلمان باانگیزه و مجرب را جذب میکنند، در حالی که مدارس دولتی اغلب با کمبود معلمان متخصص مواجه هستند.بویژه معلمان خرید خدماتی ومبتدی ویا سرباز معلم که به مناطق کم برخوردار سازماندهی می شوند.
· بار کاری زیاد معلمان: معلمان دولتی به دلیل تراکم بالای کلاسها و حجم زیاد اداری، زمان کمتری برای توجه به نیازهای فردی دانشآموزان دارند.
۱-۳. تمرکز بر آزمونمحوری و حافظهمحوری
فشار برای موفقیت در کنکور: مدارس غیردولتی به دلیل فشار والدین برای موفقیت در کنکور، تمرکز بیشتری بر تستزنی و مهارتهای آزمون دارند.اما اکثر مدارس دولتی دسترسی به کلاس های فوق العاده و کتاب های کمک آموزشی ندارند.
· عدم تطابق با نیازهای واقعی: نظام کنکور بیشتر بر حافظهمحوری و تستزنی تاکید دارد تا درک مفهومی و خلاقیت، که این امر به مدارسی که منابع بیشتری برای تمرین تست دارند،مزیت( Advantage) میدهد.
۱-۴. عوامل اقتصادی-اجتماعی
· فقر فرهنگی و اقتصادی: بسیاری از دانشآموزان مدارس دولتی از خانوادههای کمدرآمد هستند که والدین آنها امکان کمک آموزشی یا پیگیری مستمر درس را ندارند.
· دسترسی به فناوری: در دوران آموزش مجازی، بسیاری از دانشآموزان مناطق محروم به دستگاههای هوشمند و اینترنت پرسرعت دسترسی نداشتند.
جدول ۱: مقایسه امکانات و شرایط مدارس دولتی و غیردولتی,وسمپاد:
تراکم دانشآموز بالا (گاه بیش از ۳۰ نفر) پایین (حدود ۲۰ نفر)
دسترسی به منابع کمک آموزشی محدود گسترده
کیفیت معلمان متوسط، با انگیزه پایین ،ومدارس بالا، با انگیزه قوی
امکانات آموزشی ناکافی کامل و به روز
هزینه آموزشی رایگان در مقابل دسترسی کامل به فناوری اطلاعات به روز با هزینه های بالا.
۲- عوامل تفاوت در عملکرد
۲-۱. عوامل ساختاری
· تعدد انواع مدارس: وجود مدارس متنوع مانند سمپاد، نمونه دولتی، شاهد، غیردولتی و عادی باعث ایجاد تبعیض آموزشی شده است (بیش از هفده نوع)
· عدم تمرکززدایی: سیستم متمرکز آموزشی اجازه انعطاف و نوآوری به مدارس دولتی نمیدهد و همه مدارس مجبور به پیروی از دستورالعملهای یکسان بدون توجه به آمایش سرزمینی هستند.
۲-۲. عوامل فرهنگی-اجتماعی
انتظارات خانوادهها: خانوادههای با وضعیت اقتصادی بهتر انتظارات بالاتری از فرزندان خود دارند و سرمایهگذاری بیشتری بر آموزش آنها میکنند.
· فشار اجتماعی برای موفقیت: در جامعه ایرانی موفقیت در کنکور به عنوان یک مزیت اجتماعی مهم تلقی میشود، که این امر به رقابت ناسالم آموزشی دامن زده است.۲-۳. عوامل اقتصادی
. هزینههای آموزشی: خانوادههای پردرآمد میتوانند برای فرزندان خود معلمان خصوصی، کتابهای کمک آموزشی و کلاسهای کنکور تأمین کنند.
· عدم توزیع عادلانه بودجه: بودجه آموزشی به صورت عادلانه بین مناطق مختلف توزیع نمیشود و مناطق محروم از سهم کمتری برخوردارند.بویژه اصل قانون اساسی در مورد تحصیل رایگان تا مقطع دیپلم رعایت نمی شود.
۲-۴. عوامل آموزشی
· روشهای تدریس منسوخ: در بسیاری از مدارس دولتی، هنوز از روشهای سنتی به صورت سخنرانی(lecture-based)استفاده میشود، در حالی که مدارس پیشرو از روشهای فعال و مشارکتی بهره میبرند.
· عدم تطابق محتوای آموزشی با نیازها: محتوای آموزشی مدارس دولتی اغلب نظری و حافظهمحور است و کمتر به مهارتهای عملی و تفکر انتقادی میپردازد.
۳- اثرات روانی و هویتی
۳-۱. اثرات بر دانشآموزان
· احساس محرومیت،یاس و ناامیدی: دانشآموزان مدارس دولتی با مشاهده موفقیت همتایان خود در مدارس غیردولتی، احساس ناعدالتی و محرومیت نسبی میکنند.
· کاهش اعتماد به نفس: شکست مکرر در رقابت با دانشآموزان مدارس غیردولتی میتواند منجر به کاهش خودپنداره و عزت نفس و کرامت نفس شود.
· بحران هویت: عدم موفقیت آموزشی میتواند به شکلگیری هویت شکست منجر شود، به ویژه زمانی که موفقیت آموزشی معیار اصلی ارزشگذاری فرد باشد.
· رفتارهای پرخطر: تحقیقات نشان میدهند که سواد سلامت روانی پایین و تنظیم هیجانی ضعیف با افزایش رفتارهای پرخطر در نوجوانان مرتبط است .(که امروزه این بحران دربعضی از مدارس م)ا مشاهده می شود.
۳-۲. اثرات بر خانوادهها:
· فشار مالی: خانوادههای کمدرآمد برای فرستادن فرزندان خود به مدارس غیردولتی تحت فشار مالی شدید قرار میگیرند.به علت تورم وگرانی سبد هزینه فرهنگی و آموزشی کاهش یافته است.
· احساس گناه و شرم: والدین ممکن است به دلیل عدم توانایی در تأمین امکانات آموزشی بهتر برای فرزندان خود احساس کمبود و تقصیر کنند.
· اختلافات خانوادگی: فشار برای موفقیت آموزشی فرزندان میتواند منجربه تنش و اختلاف بین والدین و فرزندان شود.
۳-۳. اثرات اجتماعی
· شکاف طبقاتی: سیستم آموزشی ناعادلانه به بازتولید و تعمیق شکاف طبقاتی دامن میزند.
· از دست دادن استعدادها: بسیاری از استعدادهای درخشان به دلیل محرومیت از امکانات آموزشی مناسب هرگز شناسایی و پرورش نمییابند.ویا معلمان مناطق کم برخوردار به علت عدم فرآیند بستر دانشگاه فرهنگیان تجربه عملیاتی در شناخت استعدادها وشیوه پرورش آن را تجربه نکرده اند.
. کاهش سرمایه اجتماعی: احساس بیعدالتی و تبعیض سیستماتیک میتواند به بیاعتمادی به نظام اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی منجر شود.
جدول ۲: اثرات روانی-اجتماعی بیعدالتی آموزشی و تربیتی:
سطح تاثیر اثرات کوتاهمدت، اثرات بلندمدت فردی، کاهش انگیزه تحصیلی، اضطراب کاهش فرصتهای شغلی، فقر
خانوادگی ،فشار مالی، تنش خانوادگی انتقال فقر بین نسلی اجتماعی، افزایش نابرابری، کاهش سرمایه اجتماعی، مهاجرت نخبگان،وبعضا گسست عمیق بین نسلی را ایجاد می کند.
۴- موانع و راهکارهای اصلاح نظام آموزشی و تربیتی:
۴-۱. موانع ساختاری
سیستم متمرکز: سیستم آموزشی ایران بسیار متمرکز است و مدارس اختیار کافی برای پاسخگویی به نیازهای محلی راندارند.
· کمبود منابع: بودجه آموزشی ناکافی و توزیع ناعادلانه آن بین مناطق مختلف.
· مقاومت در برابر تغییر: بدنه بزرگ و سنتی آموزش و پرورش در برابر تغییرات نوآورانه مقاومت میکند.
۴-۲. موانع فرهنگی
· کنکور به عنوان غول آموزشی: فرهنگ جامعه ایرانی کنکور را به عنوان تنها مسیر موفقیت آموزشی تثبیت کرده است.
· توجه به نیازهای جنسیتی: اگرچه امسال دختران ۴۵٪ رتبههای برتر را کسب کردهاند ، اما هنوزنیاز به رشته های جنسیتی در انتخاب رشته وجود دارد.
۴-۳. راهکارهای اصلاحی:
۴-۳-۱. راهکارهای ساختاری
تمرکززدایی: دادن اختیار بیشتر به مدارس در تصمیمگیریهای آموزشی,تربیتی و مالی .
· توزیع عادلانه منابع: توزیع امکانات و معلمان توانمند به صورت عادلانه بین مناطق مختلف.
· ادغام انواع مدارس: حذف تدریجی تنوع مدارس و ادغام آنها در سیستم عادی با کلاسهای ویژه توزیع منابع وحمایت دولت به استعدادهای برتر در همه مدارس کشور(توصیه مقام معظم رهبری در همایش معلمان نمونه کشور مورخ۱۴۰۴/۲/۲۷).
۴-۳-۲. راهکارهای آموزشی
· بازنگری در محتوای درسی: ایجاد محتوای کاربردی که با نیازهای واقعی دانشآموزان و جامعه ارتباط داشته باشد.۵۰درصد هدایت دانش آموزان به هنرستان ها و مهارت آموزی در برنامه هفتم.· تغییر روشهای ارزشیابی: جایگزینی سیستم حافظهمحور با ارزشیابی مبتنی بر شایستگی و مهارتهای عملی.
· استفاده از فناوری: بهرهگیری از فناوریهای آموزشی برای کاهش شکاف دیجیتالی.
۴-۳-۳. راهکارهای حمایتی:
· حمایت از دانشآموزان محروم: ارائه خدمات مشاورهای، آموزشی و مالی به دانشآموزان نیازمند.
· توانمندسازی معلمان: آموزش مستمر معلمان و بهبود وضعیت معیشتی آنان .
· جلب مشارکت خانوادهها: مشارکت والدین در فرآیند آموزش و تصمیمگیریهای مدرسه.
۴-۳-۴. راهکارهای فرهنگی:
· تغییر نگرش اجتماعی: آگاهسازی جامعه درباره مضرات حافظهمحوری و کنکورمحوری.
· ارزشگذاری به مهارتهای متنوع: ایجاد بستر برای شناسایی و ارزشگذاری انواع مختلف استعدادها.
جدول ۳: راهکارهای اصلاح نظام آموزشی
حوزه اصلاح راهکارهای کوتاهمدت راهکارهای بلندمدت
ساختاری توزیع عادلانه تر معلمان, تجدیدنظردر ساختار نظام آموزشی،
بازنگری در روشهای تدریس تغییر نظام ارزشیابی
حمایتی بورسیه دانشآموزان نیازمند، ایجاد سیستم حمایت جامع فرهنگی، آگاهسازی والدین ،تغییر فرهنگ آموزشی جامعه
جمعبندی و نتیجهگیری
شکاف آموزشی بین مدارس دولتی و غیردولتی در ایران نتیجه عوامل چندبعدی ساختاری، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی وتربیتی است. این شکاف نه تنها منجر به نابرابری آموزشی شده، بلکه اثرات عمیق روانی-اجتماعی بر دانشآموزان و خانوادههای آنان داشته است. برای کاهش این شکاف، نیازمند اصلاحات بنیادین در اهداف، ساختار، محتوا، روشها و نظام ارزشیابی آموزشی هستیم.که اگر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور عملیاتی واجرایی شود می توان تحقق تمدن نوین اسلامی وحیات طیبه را انتظار داشت.
وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین
دکتر محمد بنائیان سفید.