مولفه‌های پنج‌گانه مطروحه (تفکر وتعقل ،ایمان ،علم، عمل واخلاق) در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

چهارشنبه 22 اکتبر 2025

«باسمه تعالی»

مولفه‌های پنج‌گانه مطروحه (تفکر وتعقل ،ایمان ،علم، عمل واخلاق) در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:

تهیه وتنظیم:دکتر محمد بنائیان سفید.

این پنج مولفه ،چارچوب اصلی برای تربیت دانش‌آموز تراز نظام جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهند. این مولفه‌ها به هم پیوسته و نظام‌مند هستند و در محیط مدرسه و کلاس درس باید به صورت عملیاتی جاری شوند.

در ادامه، هر یک از این مولفه‌ها به تفکیک، با تعریف و مثال مرتبط و کاربردی در کلاس درس توضیح داده می‌شود:

۱. تفکر و تعقل (حکمت)

· تعریف: پرورش توانایی تحلیل، استدلال، نقد، پرسشگری، حل مسئله و تصمیم‌گیری عاقلانه در دانش‌آموزان. این مولفه بر خلاف حافظه‌محوری صرف، بر فرآیند “فکر کردن” تأکید دارد.

· مثال در کلاس درس:

  · درس: علوم اجتماعی / تاریخ

  · فعالیت: معلم درباره یک واقعه تاریخی (مانند نهضت مشروطه) تنها داده‌های اصلی و مستند را ارائه می‌دهد. سپس از دانش‌آموزان می‌خواهد در گروه‌های کوچک:

    · علل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این رویداد را تحلیل کنند.

    · مواضع گروه‌های مختلف (علما، بازاریان، روشنفکران) را مقایسه و علت آن را استدلال کنند.

    · پیامدهای مثبت و منفی آن را استخراج و با وضعیت کنونی ارتباط دهند.

  · در این روش، به جای حفظ کردن تاریخ، دانش‌آموز می‌آموزد که مانند یک مورخ بیا ندیشد و رویدادها را در بستر خود تحلیل کند.

۲. ایمان (عقیده)

· تعریف: تقویت باور و اعتقاد قلبی به خداوند، مبانی دین اسلام و ولایت فقیه. این مولفه تنها به انتقال اطلاعات دینی محدود نمی‌شود، بلکه هدف آن ایجاد علاقه قلبی و تخلق به اخلاق اسلامی در دانش‌آموز است.

· مثال در کلاس درس:

  · درس: علوم تجربی / فیزیک

  · فعالیت: هنگام تدریس قوانین پیچیده و دقیق جهان هستی (مانند قانون جاذبه، نظریه انفجار بزرگ یا سیستم دقیق گردش خون)، معلم با طرح پرسش‌هایی مانند:

    · “به نظر شما این نظم شگفت‌انگیز و قوانین ثابت در جهان، چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟”

    · “آیا می‌توان تصور کرد که این سیستم بسیار پیچیده، بدون یک طراح هوشمند به وجود آمده باشد؟”

  · این کار، دانش‌آموز را به تفکر درباره نشانه‌های خداوند در آفرینش سوق می‌دهد و ایمان او را از سطح حفظیات به سطح درک و کشف ارتقا می‌بخشد.

۳. علم (دانش).

· تعریف: کسب دانش، معلومات و مهارت‌های پایه و تخصصی که برای زندگی فردی و اجتماعی در دنیای معاصر ضروری است. این علم باید مفید، روزآمد و توانمندساز باشد.

· مثال در کلاس درس:

  · درس: زبان انگلیسی

  · فعالیت: به جای تأکید صرف بر حفظ کردن لغات و قواعد گرامری، معلم یک موقعیت واقعی (مانند “سفربه یک کشور خارجی” یا “معرفی خود و فرهنگ ایرانی به یک توریست”) را شبیه‌سازی می‌کند. دانش‌آموزان باید:

    · با استفاده از واژگان و جملاتی که آموخته‌اند، یک دیالوگ کاربردی بنویسند و اجرا کنند.

    · یک پاورپوینت ساده درباره یک جاذبه گردشگری ایران به زبان انگلیسی تهیه و ارائه دهند.

  · در اینجا، علم (زبان انگلیسی) به یک ابزار کاربردی برای ارتباط و بیان هویت تبدیل می‌شود.

۴. عمل (رفتار).

· تعریف: ترجمه باورها، دانش و تفکرات به رفتار و عمل صالح در عرصه‌های فردی و اجتماعی. این مولفه بر “عملگرایی” و “مسئولیت‌پذیری” تأکید دارد.

· مثال در کلاس درس:

  · درس: فارسی / تعلیمات اجتماعی

  · فعالیت: پس از تدریس درس مربوط به “حفاظت از محیط زیست” یا “اهمیت کمک به همنوع”، معلم از دانش‌آموزان می‌خواهد یک پروژه عملی طراحی و اجرا کنند. مثلاً:

    · گروهی مسئول تفکیک زباله‌های کلاس و مدرسه در طول هفته شوند.

    · گروهی با همکاری هم، یک بازارچه خیریه برای کمک به دانش‌آموزان نیازمند مدرسه برگزار کنند.

  · این فعالیت، دانش نظری را به یک اقدام ملموس و مسئولانه اجتماعی تبدیل می‌کند و “عمل صالح” را در زندگی دانش‌آموز نهادینه می‌کند.

۵. خلاقیت (نوآوری)

· تعریف: پرورش قدرت تخیل، ابتکار، نوآوری و آفرینندگی در دانش‌آموزان برای مواجهه فعال با مسائل و خلق راه‌حل‌ها و ایده‌های جدید.

· مثال در کلاس درس:

  · درس: هنر / کار و فناوری

  · فعالیت: معلم از دانش‌آموزان می‌خواهد با استفاده از مواد دورریختنی (مانند قوطی، بطری، مقوا و …) یک وسیله کاربردی یا یک اثر هنری خلق کنند. برای مثال:

    · ساخت یک گلدان خلاقانه از بطری پلاستیکی.

    · طراحی و ساخت یک اسباب‌بازی ساده با استفاده از چوب بستنی.

  · در این فرآیند، به جای کپی‌کاری، از دانش‌آموز خواسته می‌شود با تفکر خود، برای مواد بلااستفاده، کاربردی جدید بیافریند و قدرت حل مسئله و نوآوری خود را تقویت کند.

جمع‌بندی و پیوند مولفه‌ها:

این پنج مولفه در عمل از یکدیگر جدا نیستند. یک پروژه علمی موفق (علم) نیاز به تفکر و خلاقیت دارد، از سوی دیگر، هنگامی که این پروژه در خدمت حل یک مشکل جامعه (مانند کمپین آب‌یاری درختان محله) قرار گیرد، به یک عمل صالح تبدیل شده و با انگیزه الهی (ایمان) تقویت می‌شود. بنابراین، معلم تحول‌آفرین کسی است که بتواند در طراحی فعالیت‌های کلاسی خود، این پنج مولفه را به صورت تلفیقی و نظام‌مندوهدفمدار اجرایی و استفاده کنید.

مطالب مشابه
دیدگاه ها