نقش فلسفه‌ی تعلیم و تربیت,درارتباط با قناعت،وخودکفایی و راهکارهای عملیاتی و اجرایی آن

جمعه 7 نوامبر 2025

«باسمه تعالی»

به مناسبت خشکسالی های چند ساله اخیر ومشکلات وموانع در ناترازی آب(۸۳درصد کاهش آب)،انرژی،تغییرات آب وهوایی،بحران شغلی در آینده،وجنگهای ترکیبی ونیابتی در تسلط بر منابع انسانی و مادی کشورها,محسنات ومعایب هوش مصنوعی که احتمال انحصار طلبی آن موانعی را برای کاربران ایجاد خواهد نمود و باید نخبگان در ابتکار و خلاقیت، فناوری هوش مصنوعی وبومی سازی آن تلاش وافر نمایند.در این مقاله نقش فلسفه‌ی تعلیم و تربیت را با دو مولفه قناعت خودکفایی که باید محصول خروجی دانش آموزان، سرمایه های اجتماعی و سازندگان زیرساخت‌های خودکفایی وقناعت در سبک زندگی کشور عزیزمان به شمار می روند که وجه مشترک با کلان بحران‌های جهان معاصر می باشند که در ساحت های ششگانه فلسفه‌ی تعلیم و تربیت یعنی ؛اخلاق و فضیلت‌های اخلاقی واخلاق حرفه ای و درساحت اقتصادی و حرفه ای مطرح شده است،که راهکارهای عملیاتی واجرایی آن را در میدان مدرسه،کلاس و برنامه درسی مورد بررسی قرار می دهیم:

موضوع بحث:«نقش فلسفه‌ی تعلیم و تربیت,درارتباط با قناعت،وخودکفایی و راهکارهای عملیاتی و اجرایی آن دو مولفه درسند تحول بنیادین آموزش و پرورش».

تحقیق وتبیین:دکتر محمد بنائیان سفید:، با استناد به مبانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به تبیین این موضوع می‌پردازیم.

جمع‌بندی نهایی:(البته شیوه های عملیاتی و اجرایی این مهم در میدان مدرسه،کلاس درس وتدوین محتوای کتب درسی در مقاله های مبسوط متعاقبا ارسال خواهد شد).

در چارچوب فلسفه تعلیم و تربیت سند تحول، قناعت به عنوان یک “فضیلت اخلاقی” در ساحت تربیت اخلاقی و اعتقادی، و خودکفایی به عنوان یک “قابلیت ملی” در ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای تعریف می‌شود. این دو، در یک رابطه گفتمانی وتعاملی، “انسان مومن، عاقل، مسئولیت پذیر،پاسخگو و توانمند” را تربیت می‌کنند که هم از نظر درونی به مصرف بی‌رویه وابسته نیست و هم از نظر بیرونی، توانایی تولید و خدمت به کشورش را دارد.

یعنی اقتصاد مقاومتی(درون‌زا و برون گرا).

راهکارهای عملیاتی، نیازمند خروج از “حافظه محوری صرف” و حرکت به سمت “مدرسه‌ی زندگی” است؛ مدرسه‌ای که در آن، دانش‌آموز “قناعت” را در سبک زندگی مدیران و معلمانش می‌بیند و “خودکفایی” را در کارگاه‌های مهارتی و پروژه‌های عملی آن تجربه می‌کند. تحقق این امر، علاوه بر اراده مدیران و معلمان، نیازمند تامین منابع و تغییر نگرش در خانواده‌ها و جامعه نیز می‌باشد.بویژه حمایت و هدایت عوامل سهیم وموثر در تعلیم و تربیت با مدرسه تراز جمهوری اسلامی ایران یعنی:حاکمیت ؛خانواده،ونهادهای مردمی.

وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین.

مطالب مشابه
دیدگاه ها