آیات الهی دو بخش محکمات و متشابهات دارد در محکمات هیچگونه تفسیر یا استنباط فردی نمی توان داشت و باید نص صریح آورده شود اما در آیات متشابه می توان باقتضای عوامل مستحدثه و با رعایت اصول و مبانی منبعث در قرآن با مسائل روز برداشت نمود و به همین منظور مسئله فقه پویا مد نظر است که باید مبانی اعتقادی و احکام را باقتضای زمان ، مکان و شرایط مستحدثه و با رعایت کامل اصول و ارزشها آنها را معاصر سازی نمود یعنی اصول ثابت است اما روش های ارائه شاید متفاوت باشد. و مفهوم تمدن نوین اسلامی هم به این معناست که چگونه تمدن اسلامی را که بعضیها سنتی به شمار می آورند و آن را درتضاد با علم و پیشرفت می دانند ( البته این حرف جاهلین به مبانی دینی و اصول فقهی می باشد) و نشان می دهد که الگوی پیشرفت اسلامی با تحولات ، تطورات ، و فناوری های نوین نه تنها منافات ندارد بلکه از نوآوریها ، خلاقیت ها ، تولید علم و فن استقبال می نماید , که در طول تاریخ بشر امری پذیرفته شده است. شاهد این ادعا وجود رهبران دینی در اعصار مختلف و دانشمندان اسلامی هستند که باستناد آیات و روایات متعدد جایگاه و قداست علم و عالم را به کرات مطرح نموده است. و همان اینترپریتشن لاتین است که بیش از هزار سال در حوزه های علمیه تدریس و مباحثه می شود که در واقع حوزه های علمیه بنیانگذار تحقیقات کیفی هستند نه دانشمندان غربی که از سال ۱۹۷۵ مطرح نمودند.
با احترام محمد بنائیان سفید