اساسی ترین و رکن رکین فلسفه نظام تعلیم و تربیت

دوشنبه 15 ژوئن 2020

باسلام؛جناب آقای دکتر تاجدوزیان باتشکر از دغدغه بایسته حضرتعالی در سه سوال مطروحه ؛اصولا پاسخ به این سه سوال، اساسی ترین ورکن رکین فلسفه نظام تعلیم و تربیت است،۱_توجه به مسائل حسی،حرکتی،عاطفی،ذهنی و اخلاقی، در سند تحول آموزش و پرورش درساحت های ششگانه،وزیرنظام ششگانه مرتبط با ساحتها ونیز در عناصر پنجگانه۱_ تفکر وتعقل ۲_ ایمان ۳_علم،۴_عمل و۵_اخلاق ونیز ۵مولفه برنامه درسی شامل،۱_ساختار۲_اهداف،۳_محتوی،۴_روشها،۵_ارزشیابی که اصولاً باید باتوجه به سن وگنجینه لغات دانش آموزان در دوره ابتدایی تا آخر دبیرستان به صورت طولی و عرضی برنامه ریزی شود.ونیز چهار عنصر ارتباطی شامل ارتباط با خود،خالق،خلق وخلقت(طبیعت)می باشد. و سه عناصر تاثیر گذار وسهیم در نظام تعلیم و تربیت هستند که شامل حاکمیت،خانواده و نهادهای مردمی یاسمن ها می باشند.که معلم عنصر اصلی وبا تعامل مستمر با دانش آموزان وپرسنل و اولیاء می باشد.۲_مولفه های اصلی را در بالا ذکر کردیم واینکه چه میزان در مدارس عملیاتی می شود بستگی به حمایت دولت،اراده وباور مسئولین نظام تعلیم و تربیت،وایجاد استلزامات اجرای تحول بنیادین دارد، که شامل منابع انسانی مجرب و متخصص،فضای آموزشی،تجهیزات،منابع مالی،برنامه ریزی،دانشگاه فرهنگیان و…می باشد که متاسفانه تفکر سیستمی واراده لازم وجود ندارد ونیز گرایش های سیاسی که سم مهلکی در نظام تعلیم و تربیت هستند.موجب می شود که به طور مطلوب اجرا نشود.۳_آسیبهای تعلیم وتربیت کشور ما عبارتند از ۱_آموزش وپرورش که رکن اساسی توسعه وفرهنگ و تحقق تمدن نوین اسلامی می باشد در اولویت برنامه ها ودغدغه برنامه ریزان کشور قرار نگرفته است ,شعار می دهند اما سازوکار اجرایی وحمایت لازم وجود ندارد.۲_گرایش سیاسی در تعلیم وتربیت سم مهلک است و متاسفانه درنظام تعلیم وتربیت در انتخاب مدیران صلاحیت های حرفه ای،تخصصی،وتجارب ملحوظ نظر قرار نمی گیرد وبانگاه گرایش سیاسی،وسرباز بگیری در انتخاب مدیران ارشد ومسئولان انجام می گیرد.۳_در جذب وگزینش معلم فرآیند تربیت معلمان که باید از خروجی دانشگاه فرهنگیان باشد انجام نمی‌پذیرد و خرید خدمات آموزشی برای چند سال است که در پذیرش معلمان باب شده است،که کیفیت آموزش را به مخاطره انداخته است.۴_آموزش وپرورش ایران مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا حاکمیتی می باشد و باید فلسفه تعلیم وتربیت، سیاستگذاری ،راهبردها،محتوای کتب درسی ونظارت از طریق حاکمیت انجام پذیرد و مدارس خصوصی می توانند مجری مصوبات قانونی آموزش و پرورش باشند، که این مهم نه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به خوبی انجام می‌پذیرد و نه از طریق شورای عالی آموزش و پرورش،البته نظام تعلیم وتربیت یک بنگاه تولید ثروت نیست بلکه یک نهادی که تربیت منابع انسانی،اخلاق عمومی وحرفه ای ونیز تولید تجربه به مهارت و تولید علم وتبدیل آن به ثروت از طریق خلاقیت،نوآوری،ابتکار،اختراع واکتشاف است.باتشکر محمد بنائیان سفید

مطالب مشابه
دیدگاه ها