باسلام؛جناب آقای دکتر تاجدوزیان باتشکر از دغدغه بایسته حضرتعالی در سه سوال مطروحه ؛اصولا پاسخ به این سه سوال، اساسی ترین ورکن رکین فلسفه نظام تعلیم و تربیت است،۱_توجه به مسائل حسی،حرکتی،عاطفی،ذهنی و اخلاقی، در سند تحول آموزش و پرورش درساحت های ششگانه،وزیرنظام ششگانه مرتبط با ساحتها ونیز در عناصر پنجگانه۱_ تفکر وتعقل ۲_ ایمان ۳_علم،۴_عمل و۵_اخلاق ونیز ۵مولفه برنامه درسی شامل،۱_ساختار۲_اهداف،۳_محتوی،۴_روشها،۵_ارزشیابی که اصولاً باید باتوجه به سن وگنجینه لغات دانش آموزان در دوره ابتدایی تا آخر دبیرستان به صورت طولی و عرضی برنامه ریزی شود.ونیز چهار عنصر ارتباطی شامل ارتباط با خود،خالق،خلق وخلقت(طبیعت)می باشد. و سه عناصر تاثیر گذار وسهیم در نظام تعلیم و تربیت هستند که شامل حاکمیت،خانواده و نهادهای مردمی یاسمن ها می باشند.که معلم عنصر اصلی وبا تعامل مستمر با دانش آموزان وپرسنل و اولیاء می باشد.۲_مولفه های اصلی را در بالا ذکر کردیم واینکه چه میزان در مدارس عملیاتی می شود بستگی به حمایت دولت،اراده وباور مسئولین نظام تعلیم و تربیت،وایجاد استلزامات اجرای تحول بنیادین دارد، که شامل منابع انسانی مجرب و متخصص،فضای آموزشی،تجهیزات،منابع مالی،برنامه ریزی،دانشگاه فرهنگیان و…می باشد که متاسفانه تفکر سیستمی واراده لازم وجود ندارد ونیز گرایش های سیاسی که سم مهلکی در نظام تعلیم و تربیت هستند.موجب می شود که به طور مطلوب اجرا نشود.۳_آسیبهای تعلیم وتربیت کشور ما عبارتند از ۱_آموزش وپرورش که رکن اساسی توسعه وفرهنگ و تحقق تمدن نوین اسلامی می باشد در اولویت برنامه ها ودغدغه برنامه ریزان کشور قرار نگرفته است ,شعار می دهند اما سازوکار اجرایی وحمایت لازم وجود ندارد.۲_گرایش سیاسی در تعلیم وتربیت سم مهلک است و متاسفانه درنظام تعلیم وتربیت در انتخاب مدیران صلاحیت های حرفه ای،تخصصی،وتجارب ملحوظ نظر قرار نمی گیرد وبانگاه گرایش سیاسی،وسرباز بگیری در انتخاب مدیران ارشد ومسئولان انجام می گیرد.۳_در جذب وگزینش معلم فرآیند تربیت معلمان که باید از خروجی دانشگاه فرهنگیان باشد انجام نمیپذیرد و خرید خدمات آموزشی برای چند سال است که در پذیرش معلمان باب شده است،که کیفیت آموزش را به مخاطره انداخته است.۴_آموزش وپرورش ایران مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا حاکمیتی می باشد و باید فلسفه تعلیم وتربیت، سیاستگذاری ،راهبردها،محتوای کتب درسی ونظارت از طریق حاکمیت انجام پذیرد و مدارس خصوصی می توانند مجری مصوبات قانونی آموزش و پرورش باشند، که این مهم نه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به خوبی انجام میپذیرد و نه از طریق شورای عالی آموزش و پرورش،البته نظام تعلیم وتربیت یک بنگاه تولید ثروت نیست بلکه یک نهادی که تربیت منابع انسانی،اخلاق عمومی وحرفه ای ونیز تولید تجربه به مهارت و تولید علم وتبدیل آن به ثروت از طریق خلاقیت،نوآوری،ابتکار،اختراع واکتشاف است.باتشکر محمد بنائیان سفید