باسلام، وعرض تعزیت و تسلیت شهادت صادق آل محمد (ع)،باستحضار می رساند، به علت اختلاف بین بنی امیه و بنی العباس فرصت مناسبی برای دو امام بزرگوار امام محمدباقر وامام صادق علیهم السلام پیش آمد که امام پنجم با نشر علم و دانش اساس وبنیاد نهضت علمی را بنا نمودند ودر زمان امام صادق،بنیانگذار مذهب شیعه جعفری ،اقدام به تاسیس دانشگاه علمی ومعرفتی نمود،که تعدا دآنها حتی به چهار هزار نفرهم رسید.درزمان آن امام نحله های فکری و فرقه های متعددی وجود داشت و آزادی که امام برای مناظره وبه عبارتی کرسی های آزاد اندیشی ونیز با تربیت شاگردان مبرز علمی که در اقصی نقاط کشورها حضور داشتند از جمله هشام که ترویج اسلام ناب را برای تنویر افکارعمومی فعالیت می کردند که علاوه بر تبلیغ اسلام به بنیان اساسی توسعه سیاست هم پرداختند و بسیاری از احادیثی که تا آن زمان مطرح کرده بودند احادیث صادق را از کاذب تفکیک نمودند که با آیات الهی قرآن تطبیق دادند.بنابراین نهضت عملی که در زمان امام حسین علیه السلام در انحراف ازسیره نبوی پیش آمده بود وامامت را به خلافت وتفکیک ازدیانت برای اهداف سلطه حکومت مطرح کرده بودند.دراواخر امامت امام محمد باقر ،بخاطر ضعف بنی امیه و شعار بنی العباس در حمایت ازاهلبیت که بعد از حکومت نه تنها عمل ننمودند بلکه خودشان زمینه شهادت امام و پیروان اهلبیت رابادین فروشی ونحله عبدالله جهنی که معتقد به جبر بودند را منصور دوانیقی به حمایت از خودشان بر ضد امام صادق،یا محله مرجعه،یا نحله معتزله و…همه جدایی از سیاست بود که امام دخالت در سیاست نکند،در ابتدا چندان فشاری ایجاد ننمودند.از این فرصت امام صادق صبغه علمی،معرفتی،فقهی،کلامی وسیاسی راپایه گذاری ودر اقصی نقاط کشورها این اندیشه وانگیزه را ترویج ودوره درخشانی را در نهضت علمی،معرفتی،سیاسی،وکلامی و…بوده که در واقع وظیفه امامت را در حاکمیت اسلامی وسیاسی که آن هم از واجبات وظیفه امامت می باشدبه عنوان الگو حکومت اسلامی محقق نمودند.ملتمس دعا محمد بنائیان سفید