نویسنده:دکتر محمد بنائیان سفید مقام معظم رهبری:مورخ ۱۴۰۲/۲/۱۲:اکثر قریب به اتفاق معلمان ،اساتیددانشگاها،وحوزه علمیه، بهجت وبارقه امید وخون تازه می دمند.نقش آموزش وپرورش درترسیم پیشرفت و تعالی آینده کشور باهندسه اندیشه وانگیزه زمینه ساز تمدن نوین اسلامی در وصول به هدف غایی به قرب الهی وحیات طیبه دانستند.جهاد تبیین بایدبوسیله نخبگان و دلسوزان انقلاب در ابعاد مختلف عملیاتی و اجرایی گردد.که این ابعاد عبارتند ار زنده کردن احساس هویت ایرانی و اسلامی.،عرق میهن دوستی در نوجوانان و جوانان ،شناساندن میراث ومفاخر فرهنگی کشور به آنان.بیثباتی دردر مدیریت آموزش وپرورش،معطل ماندن نقشه راه برای عملیاتی شدن تحول بنیادین آموزش وپرورش درراه یافتن به کف کلاس .مدرسه ،بی توجهی به رشدوتوسعه متوازن آموزش مهارتی یا تعلل درامور پرورشی مدارس.،دور ماندن از تألیف جذاب، به روز ومبتکرانه بودن کتاب های درسی،متناسب سازی زمان آموزش با حجم محتوای برنامه درس،،تامین وتربیت معلم درتراز انقلاب توام بابهاء دادن به منزلت علمی و اجتماعی معلمان درکنار توجه به مشکلات معیشتی آنان.انذار سیاستگذاران،برنامه ریزان ومجربان نسبت به خطر نادیده گرفتن قدرت تاثیر گذاری آموزش و پرورش یا فاجعه خصوصی سازی در آموزش وپرورش، گلایه ای که حجت را بر همگان تمام کرده و راه را بر فرصت طلب ها،مدیران منفعل وبی خاصیت یاتحریف گران سود جو در آموزش وپرورش بسته شود.اخلاق حرفهای:مجموعه ای از قوانین که برای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه ها تعریف شده است._اهداف اخلاق حرفه ای،:چه ارزشهایی را در چه وقت باید حفظ و اشاعه نمود،تقویت وتصحیح انگیزش،ارتقاء مهارت،افزایش توان وتحول نگرش از اهداف اخلاق حرفه ای است.ویژگی های اخلاق حرفه ای:مسئولیت پذیری،رقابت پذیری،صداقت،احترام به دیگران،احترام به ارزشها وهنجار های اجتماعی،عدالت وانصاف،همدردی با دیگران و وفاداری.عوامل تاثیر گذار بر اخلاق حرفه ای:۱_جنبه فردی ۲_جنبه سازمانی ۳_جنبه های محیطی(اقتصادی،فرهنگی سیاسی،ورقابت با سایر سازمان ها.روشهای عملیاتی و اجرایی تحول بنیادین آموزش و پرورش از فلسفه تعلیم وتربیت ،تارهنامه ی تعلیم وتربیت،تا جهاد تبیین در ساحت های ششگانه تعلیم و تربیت در تدوین کتاب های درسی ،وبرنامه ریزی شش زیر نظام تحول،در ۵محور؛تعقل وتفکر،ایمان،علم ،عمل واخلاق،ووچهار محور ارتباطی ؛ارتباط باخود،خالق،خلق،وخلقت(محیط زیست و طبیعت)،ونیز۵محور برنامه ریزی ؛ساختار،اهداف،محتوا،روشها وارزشیابی وبازخورد آن در عملکرد ها.شیوه های درونی کردن منویات مستحدثه مقام معظم رهبری در رابطه با تحول بنیادین آموزش وپرورش مبتنی بر اسناد بالا دستی ،سبک زندگی اسلامی ایرانی وگام دوم انقلاب اسلامی..برنامه ریزی درسی آشکار و پنهان مبتنی بر تحول بنیادین.برنامه ریزی درسی بین المللی با استفاده ازتحول بنیادین آموزش وپرورش ،نقشه جامع علمی و مهندسی فرهنگی اشتراکات فرهنگی با کشورهای دیگر در تحقق جهاد تبیین در رسیدن به تمدن نوین اسلامی ایرانی. |