محضر جناب حضرت حجه الاسلام والمسلمین آقای سید محمد خاتمی رئیس جمهوری اسبق ایران اسلامی

پنج‌شنبه 7 دسامبر 2023

« باسمه تعالی » 

«محضر جناب حضرت حجه الاسلام والمسلمین آقای سید محمد خاتمی رئیس جمهوری اسبق ایران اسلامی».

نویسنده:محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی و دارای ۴۵سال سابقه،معلمی،ومدیریت ارشد ستادی وصفی نظام تعلیم و تربیت وفرهنگ.

تحلیلی بربیانیه هشدار به مسائل وتنگناهای ،آموزش وپرورش وتبدیل آینده آن به بحران پیچیده،,واینکه شیوه حکمرانی ایجاد شده نظرا وعملا خلاف خواست بنیادین جامعه است،ونیز شنیده شدن صداهای انسانی امروز،وکشف نیازها و تقاضاهای او ومشارکت برساخت راه حل ها ،واشاره به بحران مشروعیت،عدالت وکیفیت،ونگاهی به هفت بخش مطروحه از نظر کارشناسان آموزش و پرورش ،دربخش های هفتگانه که هم تحلیل،و کالبد شکافی نظام تعلیم وتربیت وهم آسیب شناسی ونیز پیشنهادها باستحضارحضرتعالی وکارشناسان تعلیم وتربیت مداخله گر دراین بیانیه تقدیم می گردد.

سوال اول: اگر به فرض اینکه این بیانیه واقعی باشد،که بسیاری سیاه نمایی است،چه کسانی این مشکلات رابرنظام تعلیم وتربیت تحمیل کردند؟!

۲_حکمرانی اسلامی دربعد انقلاب حدود ۳۴سال در قدرت اصلاح طلبان بوده است،وشالوده نظام تعلیم وتربیت به دست آنان ترسیم شده است که در رأس حکمرانی حضرتعالی وهمفکران شما بوده اند.

۳_چه کسانی مسیر اصلی گزینش معلم را که باید از مراکز تربیت معلم ودانشگاه فرهنگیان می گذشت ،اقدام به جذب خدمات آموزشی، بدون در نظر گرفتن صلاحیت‌های حرفه‌ای وفضلیت های اخلاقی ،اخلاق حرفه‌ای ومیانی واصول وارزشهای انقلابی،بوده است نمودند.؟!

۴_ در زمان ریاست دانشگاه کدام فرد بوده که یقیناً گزاره های غلط ایشان جهت فرافکنی وفرار به جلو می باشد که بجای ۲۵۰۰۰نفر جذب معلم در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان شوندبه علت عدم اراده وباور به ۳۰۰۰نفر رسانند.

۵_بعضی از افراد که این بیانیه را صادر کردند در تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ازسال ۱۳۸۳با تشکیل گروه شش‌گانه علمی برنامه درسی ملی حضور داشته وبعدا هم چون سند تحول مبتنی بر فلسفه تعلیم وتربیت،رهنامه،وبرنامه درسی ملی در شش ساحت نظام وشش،زیرنظام،و۵محورتعقل وتفکر،ایمان،علم،عمل،واخلاق،وچهار محور ارتباطی خود،خالق،خلق وخلقت(محیط زیست و طبیعت)و۵مولفه برنامه‌ریزی درسی شامل ساختار،اهداف،محتوا،روسهاارزسیابی وبازخورد اجرای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش از مبانی نظری از نظریه تاعمل تدوین وبه تایید،شورای عالی آموزش و پرورش ،شورای عالی انقلاب فرهنگی ،ونیز سیاستهای کلی آن در مجمع تشخیص مصلحت تصویب وازسوی مقام معظم رهبری «مدظله العالی)ابلاغ گردید، که فرآیند قانونی آن بیش از ۵سال تلاش بی‌وقفه کارشناسان، دست اندرکاران وحوزه علمیه ودانشگاه بوده است.

۶_متاسفانه بعضی از همان کسانی که در تدوین سند تحول بنیادین آموزش وپرورش نقش اساسی داشتند، همان افراد به علت عدم باور وقانون کشور ،درتدوین سند آموزشی ۲۰۳۰دخالت داشتند وشورای عالی آموزش وپرورش وقت هم سکوت اختیار کرد.

۷_ علت عدم توجه به مدارس دولتی وروستاها تفکر خصوصی سازی بعضی از آقایانی تصمیم گیر بوده که امروز هم شعار آزاد سازی مدارس را می دهند، که اکثر آنان یا صاحب مدارس غیر انتفاعی ،یاموسس،یاهیات امنا ویا از گرایش سیاسی آنان است.درصورتی که نظام تعلیم و تربیت حاکمیتی است،وسیاست گذاری ،راهبردهاونظارت با حاکمیت است ،چنانچه برای استقلال ،آزادی وآینده سازی،وتحقق فرمایش علی (علی):العلم سلطان ،من وجد صال و من لم یجده ،صیل علیه.حاکمیت تعلیم وتربیت در بسیاری از کشورها در دست حاکمیت است که دربند ۱۳گانه سباستهای کلی نظام به آن اشاره شده است.

۸_اگر ما سند تحول را عملیاتی و اجرایی نمائیم باتوجه به مسائل مستحدثه وتحولات و تطورات جامعه، تمام مسائلی که در ارتقاء یک کشور موثر است تحقق خواهد یافت.البته این کمال بی انصافی است که اهتمام صادقانه وتلاش مجاهدانه معلمان ،اولیاء،مدیران ودانش آموزان را نادیده بگیریم ،چراکه پیشرفتهای علمی ،فناوری،صنعتی،وخدماتی کشور مرهون همین فارغ التحصیلان آموزش وپرورش است.

۹_البته بیانیه ودیدگاه حضرتعالی نمی دانم چرا در زمان انتخابات مطرح می شود که نوعی تزریق ناامیدی وعدم باور به« ما می توانیم» است.البته بعضی از انتقادات قابل قبول است که نمی شود به حکمرانی نسبت داد که متعاقباً تحلیل آن ارائه خواهد شد.به اعتقاد بنده اعمال گرایش های سیاسی درنظام تعلیم وتربیت وفرهنگ جامعه سم مهلک است.

وآخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین

محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی.

مطالب مشابه
دیدگاه ها