«باسمه تعالی»
قال الصادق (ع):« إِنَّ فِى السَّماءِ مَلَکَینِ مُوَکَّلَینِ بِالعِبادِ، فَمَن تَواضَعَ لِله رَفَعاهُ وَمَن تَکَبَّرَ وَضَعاهُ »(ترجمه: در آسمان دو فرشته بر بندگان گماشته شدهاند پس هر کس براى خدا تواضع کند، او را بالا برند و هر کس تکبر ورزد او را پَست گردانند.)کافی، ج۲، ص۱۲۲.
«سخنی با برادر معززجناب آقای دکتر کاظمی»:وزیر محترم آموزش وپرورش دولت چهاردهم.
نویسنده:محمد بنائیان سفید دانش آموخته دوره دکترای تخصصی برنامهریزی درسی.
باتبریک مسئولیت خطیر نظام تعلیم وتربیت وتشکر از نمایندگان محترم مجلس که با رأی قاطع اهمیت آموزش وپرورش را در پیشرفت وتعالی کشور به منصه ظهور گذاشتند.
نویسنده با عنایت به ۴۳سال سابقه رسمی وفرهنگی وگذراندن سلسله مراتب سازمانی از کف مدرسه،تاحوزه صفی وستادی در مدیریت میانی وارشد کشور لازم دانستم به عنوان یک همکار بازنشسته کالبد شکافی وآسیب شناسی نظام تعلیم وتربیت کشور را با قبول زحمات پیشینیان در دولت های مختلف باستحضار برسانم، امید است مورد تامل و تفکر وعمل واقع شود.
۱_درمورد تحول بنیادین آموزش وپرورش چون ارادهی بر عملیاتی واجرایی آن در دولت یازدهم و دوازدهم وجود نداشته ودر دولت سیزدهم افرادی در قرارگاه تحول بنیادین قرار گرفتند که فهم عمیقی از فلسفه تعلیم وتربیت ،ورهنمامه(دکترین)تعلیم وتربیت وروش های پیوند آن به صورت عمودی وافقی در عملیاتی و اجرایی نمودن آن را در میدان عمل یعنی مدرسه وکلاس درس قادر به برنامه ریزی نبودند.
۲_شاید بیش از ۸۰ درصد از معلمین عزیز ما در روشهای عملیاتی واجرایی سند تحول توجیه نشده اند وکلاس های توجیهی بویژه برای معلمان جدیدالورود کفایت تسلط اجرای آن را ننموده است.
۳_در ساماندهی منابع انسانی عدالت آموزشی رعایت نشده مثلا در دوره ابتدایی که شاکله نظم،قانونمداری وتعامل اجتماعی ویادگیری پایدار باسبک زندگی به صورت مشاهده ای شکل می پذیرد در پایه اول وچهارم ابتدایی از معلمان جدیدالورود استفاده می کنند بویژه در مناطق محروم وبعضاً بدون گذراندن بستر دانشگاه فرهنگیان وتربیت معلم
۴_عدم کارآیی اعضای محترم شورای عالی آموزش وپرورش وتعارض منافع بعضی از اعضاء که بیاعتنایی به مدارس دولتی وافت شدید تحصیلی،ترک تحصیل وحدود ۲۰ درصد از بیش از ۸۰درصد پوشش تحصیلی دولتی به دانشگاه های مهم کشور راه پیدا کردند که نشان از طبقاتی کردن نظام وبر خلاف حاکمیتی بودن نظام تعلیم وتربیت کشور است.یادر سند آموزشی ۲۰۳۰ وعدم گزارش عملکرد وگزارش تحول آموزش به شورای عالی انقلاب فرهنگی که قراربود هر ۵سال یکبار انجام پذیرد که البته بی توجهی در موارد دیگر بوده که طرح مبسوط آن میسور نمی باشد.
۵_در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی تعلل زیادی در تدوین محتوا مبتنی بر سند تحول بنیادین وجود دارد که در فرآیند خروجی مبتنی بر اهداف سند تحول ونیاز جامعه با توجه به تحولات وتطورات کشور و نیازهای بین المللی وجهانی باشد.
۶__روابط دیپلماسی فرهنگی و آموزشی وتربیتی نظام تعلیم وتربیت کشوردارای برنامه مشخصی نیست،لازم است با توجه به اسناد بالادستی بویژه سند تحول ومحتوای برنامهریزی تعلیم و تربیت ،باید نسبت به تدوین برنامه ی درسی بینالمللی اقدام گردد چون علاوه بر مشترکات بسیاری که در مسائل آموزشی وجود دارد با توجه به مسائل تربیتی وعاطفی وفضیلت های اخلاقی واخلاق حرفهای در جهان معاصر که مواجهه با بحران معنویت و اخلاق وازهم گسیختگی نظام حیات خانواده در مسائل بین المللی وجهانی وجوددارد می تواند در تحقق تمدن اسلامی وسبک زندگی اجتماعی موثر باشد.
۷_روابط سیستمی بین آموزش و پرورش با دانشگاه وجود ندارد چون در ارئه برنامه وزرای پیشنهادی این حلقه مفقوده وجود داشت.
۷_رابطه عمیقی بین آموزش وپرورش که زیر ساخت سبک زندگی اسلامی و ورزشهای همگانی ،حرفهای ،رزمی …دارد باید با وزارت ورژش و جوانان ووزارت بهداشت کاملا تعریف وسهم آنان مشخص باشد و همچنین باوزارتخانه های صمت،فرهنگ وارشاد اسلامی ووزارت امور خارجه ،حوزه های علمیه،مساجد وشهرداریها وفرهنگ محله باید روشن شود.
۸_در مورد هدایت ،حمایت ونظارت قوای سه گانه بویژه قوه مجریه در تخصیص منابع مالی ،امکانات وتجهیزات وفضای آموزشی وورزشی وتخصیص سرانه کافی به مدارس مورد توجه قرار گیرد که نیاز به برنامهریزی و هماهنگی دارد.
۹_همانگونه که رئیس جمهور محترم درانتصاب مدیران صبر وتامل کافی را توصیه فرمودند, افراد باید باتوجه به شاخص ها وسنجه ها،وصلاحیتهای لازم جایگاه ورعایت سلسله مراتب سازمانی وسوابق مدیریتی و عملکرد افراد باشدوازرو دروایستی،گرایش های حزبی و گروهی وقومینی جدا پرهیز کردکه انتصاب مدیران غیر بومی،دخالت گرایش های سیاسی بویژه دخالت بعضی از نمایندگان محترم در گذشته در تحمیل نیروهای غیر مرتبط وضعیف ، زمینه شرایط فعلی را آموزش وپرورش بوجود آوردند.
۱۰_استفاده از تجارب،تخصص ومهارت پیشکسوتان فرهیخته که گنجینههای ارزشمند نظام تعلیم وتربیت کشور هستند.
۱۱_توجه جدی به وضعیت معیشت،رفاه وسلامت معلمان عزیز وبازنشستگان فرهیخته بویژه در همسان سازی حقوق که متأسفانه در چند سال اخیر با وعده های بی پایه بعضی مسئولین در رسانهها بوده که موجب وهن این قشر تاثیر گذار می باشد.
مجوزانتخاب معاون اقتصادی با تخصص علم اکچوئری که تولید علم می تواند هم قدرت ایجاد کند وهم ثروت.وروابط اقتصادی،خلاقیت ونوآوری،ایده یابی پایده پردازی،جشنواره های علمی والمپیادهای دانش آموزی در عرصه های اقتصادی وپروژه های عملیاتی واجرایی کشور کم رنگ است .
۱۲_قای دکتر کاظمی بنده با توجه به شاخص ها وسنجه های مورد نظرم به آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم رای ندادم اما در نوشته ها به صداقت،راستگویی،والگو قرار دادن نهجالبلاغه درحکمرانی اسلامی وارادت ایشان به مقام معظم رهبری اشاره و باور داشتم.
وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین