اسناد و قوانین مربوط به آموزش و پرورش در قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران

سه‌شنبه 7 اکتبر 2025

«باسمه تعالی»

موضوع:اسناد و قوانین مربوط به آموزش و پرورش در قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران :

تدوین:دکتر محمد بنابیان سفید مدرس دانشگاه فرهنگیان شهدای مکه.

در فصل نوزدهم این قانون و در قالب مواد ۸۷ تا ۹۲ تدوین شده است. این احکام با هدف ایجاد تحول اساسی در نظام تعلیم و تربیت و اجرایی کردن «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» طراحی شده اند .

برای درک بهتر، خلاصه ای از کلیدی ترین اطلاعات را در زیر بیان می کنیم.

ماده قانونی محور اصلی اهداف و تکالیف کلیدی

ماده ۸۷ اهداف کمی نظام آموزشی افزایش سرانه فضای آموزشی به ۶.۱ مترمربع، کاهش تراکم کلاس به زیر ۳۵ دانش آموز، آموزش یک مهارت به ۶ میلیون دانش آموز، افزایش ۲.۵ نمره ای معدل کتبی دانش آموزان .

ماده ۸۸ سرمایه انسانی و نیروی انسانی تهیه “سند جامع سرمایه انسانی”، جذب انحصاری معلمان از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، ممنوعیت جذب نیروی جدید به روش “خرید خدمات”، ایجاد “نظام انضباطی خاص معلمان” .

ماده ۸۹ کیفیت و عدالت تربیتی تعیین سرانه دانش آموزی متناسب با محرومیت، ایجاد “بانک جامع سوابق تربیتی” دانش آموزان، توسعه هنرستانها در کنار صنایع، غنی سازی برنامه های فرهنگی و اردوهای هویت بخش .

ماده ۹۰: بازماندگان از تحصیل – (جزییات این ماده نیامده بود.) –

ماده ۹۱: نظام مدیریتی و ساختاری بازنگری ساختار اداری بر اساس “مدرسه محوری”، حذف ساختارهای موازی، اعطای اختیارات بیشتر به مدارس، به کارگیری فناوریهای نوین .

ماده ۹۲: آموزش و پرورش به مثابه امر ملی الزام همه دستگاهها به همکاری برای اجرای سند تحول بنیادین، تجمیع منابع برای مقابله با آسیب های اجتماعی دانش آموزان، حمایت مالیاتی از خیرین مدرسه ساز .

💡 جزئیات تکمیلی مهم

· تأکید بر سند تحول بنیادین: بسیاری از احکام، از جمله بازنگری ساختاری (ماده ۹۱) و تهیه سند سرمایه انسانی (ماده ۸۸)، مستقیماً بر اساس اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاستهای کلی ایجاد تحول ابلاغی مقام معظم رهبری تنظیم شدهاند .

· جذب و ارزیابی معلمان: جذب نیرو عمدتاً از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی انجام می شود. دانشجومعلمان به صورت سالانه ارزیابی شده و در صورت عدم احراز صلاحیت، ارتباط استخدامی آنها قطع خواهد شد .

· فعالیتهای فوق برنامه و تربیتی: تأکید ویژهای بر غنی سازی اوقات فراغت با استفاده از ظرفیت های موجود مانند کانون پرورش فکری، مساجد و گروههای جهادی شده است. همچنین، درآمد حاصل از فعالیتهای فوق برنامه مدارس، صددرصد به خود همان واحد آموزشی اختصاص می‌یابد .

💎 جمع بندی

قانون برنامه هفتم توسعه با درنظرگرفتن اهداف کمی مشخص و احکام اجرایی در حوزه های مختلف، چارچوب قانونی منسجمی را برای پیشبرد آموزش و پرورش ترسیم کرده است. محورهای اصلی این تحول شامل ارتقای کیفیت نیروی انسانی، تحقق عدالت تربیتی، بازمهندسی مدیریت بر محور مدرسه و همکاری تمام نهادهای کشور به عنوان “امری ملی” است .

البته اجرای این مهم بستگی به نظارت مسئولین ذیربط،حمایت وهدایت دولت شورای عالی انقلاب فرهنگی وبرنامه ریزی عملیاتی واجرایی وزارت آموزش وپرورش دارد.

مطالب مشابه
دیدگاه ها