ترسیم الگوریتم مدل مفهومی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

چهارشنبه 8 اکتبر 2025

«باسمه تعالی»

موضوع: «ترسیم آلگوریتم مدل مفهومی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»

تدوین مدل مفهومی و ترسیم آلگوریتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:

 دکتر محمد بنائیان سفید:

محتوای ارائه‌شده بسیار غنی و ساختاریافته است. بر این اساس، الگوریتم مفهومی مدل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سه محور اصلی و ارتباط سیستماتیک آنها به صورت زیر ترسیم می‌شود:

الگوریتم مدل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

۱. فلسفه تربیت (مبانی نظری و ساحت‌های شش‌گانه)

· ورودی: قرآن، عترت و اندیشه‌های اسلامی.

· پردازش:

  · الف. پاسخ به سؤالات بنیادین:

    1. تعریف فلسفه (هستی‌شناسی، وجود و عدم).

    2. تبیین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی، اصول و ارزش‌ها).

    · مبانی هشت‌گانه:

      (۱) هستی‌شناختی، (۲) معرفت‌شناختی، (۳) انسان‌شناختی، (۴) دین‌شناختی،

      (۵) زیبایی‌شناختی، (۶) جامعه‌شناختی، (۷) روان‌شناختی، (۸) تمدن‌شناختی.

  · ب. ساحت‌های شش‌گانه تربیت (منبعث از فطرت پنج‌گانه):

    1. ساحت دینی، عبادی و اخلاقی (فطرت نیکی‌طلبی و پرستش).

    2. ساحت زیستی-بدنی (تناسب با فطرت حیات).

    3. ساحت زیبایی‌شناسی و هنر (فطرت زیبایی‌دوستی).

    4. ساحت سیاسی-اجتماعی (تعامل با خلق).

    5. ساحت اقتصادی-حرفه‌ای (فطرت خلاقیت و تولید ثروت).

    6. ساحت علمی-فناوری (فطرت حقیقت‌جویی و خلاقیت).

· خروجی: چارچوب مفهومی تربیت مبتنی بر فطرت.

۲. رهنامه یا دکترین (زیرنظام‌های شش‌گانه)

· ورودی: خروجی فلسفه تربیت (ساحت‌های شش‌گانه).

· پردازش (زیرنظام‌ها):

  1. برنامه درسی:

     · برنامه آشکار، پنهان و بین‌المللی.

  2. فضا، تجهیزات و امکانات:

     · توسعه سخت‌افزارهای آموزشی.

  3. منابع انسانی:

     · جذب، تربیت و نگهداری از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی.

  4. مدیریت و رهبری آموزشی:

     · مدیران شایسته، بی‌طرف و حرفه‌ای.

  5. منابع مالی:

     · تخصیص عادلانه بودجه، نظارت مالی و عدالت آموزشی.

  6. فناوری و اطلاعات:

     · نرم‌افزارها و فناوری‌های نوین برای تمام مدارس.

· خروجی: نقشه راه اجرایی برای تحول.

۳. روش‌های عملیاتی و اجرایی (۱۵ مؤلفه)

· ورودی: خروجی رهنامه (زیرنظام‌ها).

· پردازش (مؤلفه‌های اجرایی):

  · الف. اصول پایه:

    1. تفکر و تعقل

    2. ایمان (پایبندی به ارزش‌ها)

    3. علم (دانش و آگاهی)

    4. عمل (تبدیل اندیشه به عمل)

    5. اخلاق (فضیلت‌های اخلاقی و حرفه‌ای).

  · ب. عرصه‌های ارتباطی:

    1. ارتباط با خود (شناخت استعدادها)

    2. ارتباط با خالق (شکرگزاری و هدف‌مندی)

    3. ارتباط با خلق (تعامل با جامعه)

    4. ارتباط با خلقت (محیط‌زیست و طبیعت).

  · ج. برنامه‌ریزی درسی:

    1. ساختار (سیاست‌گذاری و راهبردها)

    2. اهداف (حیات طیبه، قرب الهی و تمدن نوین اسلامی)

    3. محتوا (کتب درسی و آموزشی مبتنی بر اهداف)

    4. روش‌ها (استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های فعال تدریس)

    5. ارزشیابی (ابزارهای استاندارد کمی و کیفی)

    6. بازخورد (بازنگری و اصلاح برنامه‌ها).

· خروجی: تحقق عملیاتی اهداف تربیت در مدرسه و کلاس.

نمودار الگوریتمی ارتباط محورها

فلسفه تربیت (مبانی + ساحت‌های شش‌گانه)

رهنامه(زیرنظام‌های شش‌گانه)

روش‌های عملیاتی(۱۵ مؤلفه)

خروجی: تربیت متربیان در «حیات طیبه» و «تمدن نوین اسلامی»

جمع‌بندی:

· این مدل، یک سیستم یکپارچه است که از مبانی فلسفی آغاز شده، به زیرساخت‌های اجرایی (زیرنظام‌ها) می‌رسد و در عرصه میدانی (مدرسه و کلاس) محقق می‌شود.

· همه مراحل بر اساس فطرت الهی انسان و ارزش‌های اسلامی طراحی شده‌اند.

· بازخورد و بازنگری دائمی، تضمین‌کننده پویایی و تحقق اهداف سند است.

وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین 

دکتر محمد بنائیان سفید

ترجمه متن فوق جهت بهره برداری

In the Name of God, the Most Merciful, the Most Compassionate

Subject: “Illustrating the Algorithm of the Conceptual Model of the Fundamental Reform Document of Education”

Developing the Conceptual Model and Illustrating the Algorithm of the Fundamental Reform Document of Education

By: Dr. Mohammad Banaian Sefid

The presented content is very rich and structured. Accordingly, the conceptual algorithm of the model for the Fundamental Reform Document of Education is illustrated in three main axes and their systematic relationship as follows:

Algorithm of the Fundamental Education Reform Document Model

1. Philosophy of Education (Theoretical Foundations and Six Educational Domains)

· Input: The Quran, the Prophet’s Household (Itrat), and Islamic thought.

· Processing:

  · A. Answering Fundamental Questions:

    1. Definition of Philosophy (Ontology, existence and non-existence).

    2. Elucidation of the Philosophy of Islamic Education (Foundations, principles, and values).

    · The Eight Foundations:

      (1) Ontological, (2) Epistemological, (3) Anthropological, (4) Religious,

      (5) Aesthetic, (6) Sociological, (7) Psychological, (8) Civilizational.

  · B. The Six Educational Domains (Derived from the Five-fold Innate Nature – Fitrat):

    1. Religious, Devotional, and Ethical Domain (Innate inclination towards virtue and worship).

    2. Biological-Physical Domain (Corresponding to the innate inclination for life).

    3. Aesthetic and Artistic Domain (Innate love for beauty).

    4. Political-Social Domain (Interaction with people).

    5. Economic-Professional Domain (Innate creativity and wealth production).

    6. Scientific-Technological Domain (Innate truth-seeking and creativity).

· Output: A conceptual framework for education based on innate nature (Fitrat).

2. Roadmap or Doctrine (The Six Subsystems)

· Input: Output of the Philosophy of Education (The Six Domains).

· Processing (Subsystems):

  1. Curriculum:

     · Explicit, hidden, and international programs.

  2. Space, Facilities, and Equipment:

     · Development of educational hardware.

  3. Human Resources:

     · Recruitment, training, and retention through Farhangian University and Shahid Rajaei University.

  4. Educational Management and Leadership:

     · Competent, impartial, and professional managers.

  5. Financial Resources:

     · Equitable budget allocation, financial oversight, and educational justice.

  6. Technology and Information:

     · Modern software and technologies for all schools.

· Output: An executive roadmap for transformation.

3. Operational and Executive Methods (15 Components)

· Input: Output of the Roadmap (Subsystems).

· Processing (Executive Components):

  · A. Foundational Principles:

    1. Thought and Reasoning

    2. Faith (Adherence to values)

    3. Knowledge (Science and awareness)

    4. Action (Transforming thought into action)

    5. Ethics (Moral and professional virtues).

  · B. Spheres of Relation:

    1. Relation with Self (Recognizing talents)

    2. Relation with the Creator (Gratitude and purposefulness)

    3. Relation with People (Interaction with society)

    4. Relation with Creation (Environment and nature).

  · C. Curriculum Planning:

    1. Structure (Policymaking and strategies)

    2. Goals (The virtuous life – Hayat-e Tayyebah, proximity to God, and the new Islamic civilization)

    3. Content (Textbooks and educational materials based on goals)

    4. Methods (Using modern technologies and active teaching methods)

    5. Evaluation (Standard quantitative and qualitative tools)

    6. Feedback (Review and revision of programs).

· Output: Operational realization of educational goals in schools and classrooms.

Algorithmic Diagram of Axes Connection

Philosophy of Education(Foundations + Six Domains)

Roadmap(Six Subsystems)

Operational Methods(15 Components)

Output:Education of students in “The Virtuous Life” and “The New Islamic Civilization”

Summary:

· This model is an integrated system that starts from philosophical foundations, reaches executive infrastructures (subsystems), and is realized in the field (school and classroom).

· All stages are designed based on the divine innate nature of humans and Islamic values.

· Continuous feedback and revision guarantee the dynamism and realization of the document’s goals.

And our final prayer is that all praise is to God, the Lord of the worlds.

Dr. Mohammad Banaian Sefid

مطالب مشابه
دیدگاه ها