موضوع بحث:«بررسی مولفه های مهمی که حلقه ارتباط سیستمی بین وزارت آموزش و پرورش ووزارت علوم،تحقیقات وآموزش عالی می باشد را به تفکیک اهمیت توضیح میدهیم.
تدوین وتبیین:دکتر محمد بنائیان سفید مدرس دانشگاه فرهنگیان شهدای مکه تهران.
باتوجه به جستجوهای انجام شده، یافتن منبعی که به طور خاص و مستقیم مولفههای ارتباطی بین این دو وزارتخانه را به تفکیک اهمیت رتبهبندی و توضیح داده باشد، ممکن نیست. با این حال، بر اساس تحلیل محتوای موجود، میتوان مهمترین مولفههای این ارتباط سیستمی را استخراج و دستهبندی کرد.
در ادامه، این مولفهها در یک جدول ارائه شدهاند تا نقش و اهمیت هر یک به وضوح نشان داده شود.
مولفههای کلیدی ارتباط آموزش و پرورش با آموزش عالی:
مولفههای زیر بر اساس دادههای موجود و با در نظر گرفتن نقش راهبردی هر یک در ایجاد پیوند استوار، دستهبندی شدهاند:
دسته مولفهها :مولفههای مهم توضیح و اهمیت مولفههای راهبردی و نهادی انجمنهای علمی دانشجویی این انجمنها به عنوان “حلقه وصل” عمل کرده و با ارتباط با دبیرستانها، نشاط علمی و آشنایی دانشآموزان با فضای دانشگاه را فراهم میکنند .برنامهریزی درسی و هدایت تحصیلی, کاهش تمرکز در نظام آموزشی و توجه به استعدادهای فردی، دانشآموزان را برای انتخابهای آگاهانه در دانشگاه آماده میکند . این امر مستلزم همکاری مستقیم دو نهاد برای همسو سازی محتوای آموزشی است.
مولفههای زیرساختی و محتوایی فناوری اطلاعات و آموزش مجازی: این فناوری با کوتاه کردن زمان و مکان، بستری برای آموزش مستمر و همیشه در دسترس ایجاد میکند و دسترسی به منابع اطلاعاتی را برای هر دو طرف فراهم میسازد .
سامانههای یکپارچه الکترونیک سامانههایی مانند “مای مدیو” نمونهای از یک درگاه واحد هستند که خدمات آموزشی و اداری را متمرکز کرده و امکان مدیریت بهینه و ارتباط سیالتر بین مقاطع مختلف را فراهم میکنند .
مولفههای انسانی و فرهنگی: تسهیم دانش و توسعه منابع انسانی, برقراری ارتباط مستقیم بین تسهیم دانش و به کارگیری آن در مراکز آموزشی، باعث ارتقای کیفیت و هماهنگی ،محتوای آموزشی بین دانشگاه و مدرسه میشود .
بازآموزی و توانمندسازی معلمان، روز آمد نمودن سیستم آموزشی و افزایش مهارتهای حرفهای معلمان، مستلزم همکاری نزدیک با دانشگاه و بهرهگیری از یافتههای جدید علوم تربیتی است .
راهکارهای تقویت ارتباط:
برای تحقق این ارتباط، تنها شناسایی مولفه ها کافی نیست و باید بستر سازیهای لازم نیز انجام شود:
· ایجاد نقشه راه مشترک: دو وزارتخانه باید برای اجرایی کردن مواردی مانند استفاده از انجمنهای علمی به عنوان حلقه وصل، برنامه عملیاتی و نقشه راه مشخص و مشترکی تعریف کنند .
· رفع موانع فرهنگی-سازمانی: مقاومت در برابر تغییر، نگاه صرفاً سختافزار محور به فناوری و جو مدیریت آمرانه از جمله موانعی هستند که باید با فرهنگ سازی و آموزش مداوم برطرف شوند .
· توسعه کیفی آموزش مجازی: پیاده سازی آموزش مجازی باید فراتر از ارائه محتوا باشد و بر اساس مولفهها و شاخصهای موثر مانند زیرساخت، محتوا، نیروی انسانی و راهبرد صورت گیرد تا به ایجاد یک جامعه اطلاعاتی کارآمد بیانجامد.البته بازنگری در وظایف ذاتی،راهبرد مشترک با عنایت به تحولات وتطورات بینالمللی و جهانی وبا عملیاتی واجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور بتوان فصل مشترک راهبردی این دو وزارتخانه را تدوین کرد.
و آخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین.