بررسی مشکلات حوزه ستادی با مناطق آموزشی در آموزش و پرورش

چهارشنبه 26 آگوست 2020

۱_عدم شناخت و نظارت لازم بر وضعیت ونیازهای آموزشی مناطق.

۲_تدوین وارسال بخشنامه ها بر اساس فرضیه ذهنی وپیش بینی نظری یعنی از رأس به قاعده نظام آموزشی که بدون شناخت واقعیات واستلزامات لازم، حدود ۸۰درصد بخشنامه ها قابل اجرا نمی باشد،در صورتی اگر برنامه‌ریزی معکوس شود یعنی از قاعده به رأس با توجه به وضعیت وظرفیت های موجود حدود ۸۰درصد سیاستها،راهبردها وآئین نامه ها قابل اجرا خواهد بود.

۳_خلاقیت،نوآوری،وروشهای متناسب با نیاز و مطالبات معلمین و اولیاء در حوزه ستادی ضعیف است که همین موجب عدم تحول در نظام آموزشی می شود.

۴_بسیاری از افراد منابع انسانی سلسله مراتب سازمانی را طی ننموده،که تجارب،مهارت وتخصص در تدریس،روشهای آموزشی،تعامل با عوامل آموزشی،تربیتی واولیاء رادر کارنامه عملکرد خود داشته باشند.

۵_ارتباط کارشناسان با مدارس ومناطق آموزشی یک تصور مچ گیری از ضعف ها وگزارش ضعف  مدیران مناطق ومدارس را به دنبال دارد.که مدیران مناطق ومدارس دربیان وضعیت موجودابا دارند.

۶_یکی از مشکلات اساسی آموزش وپرورش جذب نیروهای عدم صلاحیت های حرفه ای معلمان که فرآیندی دانشگاه فرهنگیان را طی ننموده، بویژه فاجعه جذب نیروهای آموزشی با عنوان خدمات آموزشی ونهضت سواد آموزی که مانند کنکور معضل تعالی آموزش و پرورش شده است.وعدالت آموزشی در مناطق محروم،روستاها،عشایر وشهرهای کم جمعیت را برخلاف قوانین بالادستی در هاله ای از ابهام فرو برده است.

۷ _عدم آمادگی در استفاده از فضای مجازی در رخدادها وبحران ها،مانند کرونا ویروس،وعدم پاسخگویی شبکه شاد واینکه بیش از چهار میلیون نفر دسترسی به فضای مجازی را ندارند ونیز روشهای تدریس در فضای مجازی معضل دیگری برای وحدت رویه در تدریس معلمان می باشد.

۸_درحوزه ستادی تحولی برای منابع انسانی مشاهده نمی شود وراهیابی جوانان دارای مهارت،تخصص،وکار بلد که از داشتن پارتی ولابی محرومند، مسدود هستند.چون اغلب افراد بدون داشتن ضوابط از شهرستانها،با توصیه انتقال می یابند یعنی حوزه ستادی واداری حلقه انتقال را تشکیل می دهد که مهارت لازم را ندارند.

۹ _مهم این است که وزیر آموزش و پرورش باید ادراک کلی وشناخت دقیق ومسلط برنیازهای آموزشی وتربیتی باشدوتوجه به سوابق ،عملکردوتحولگرا در مسئولیت قبلی باشدکه به علت گرایش های سیاسی که سم مهلک در نظام تعلیم تربیت است،مورد مغفول واقع شده است.بااحترام محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه‌ریزی درسی.

مطالب مشابه
دیدگاه ها