بیان دردمندانه یک معلم ازمدیریت درنظام تعلیم وتربیت

پنج‌شنبه 3 سپتامبر 2020

باسمه تعالی؛

قال علی(ع):«العلم وراثه کریمه،والآداب حلل مجدده،والفکرمرآه صافیه»

«بیان دردمندانه یک معلم ازمدیریت درنظام تعلیم وتربیت»

نویسنده:« محمدبنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه‌ریزی درسی»؛

با عرض تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی وتقدیر وتشکر از معلمان فرهیخته ودلسوزکه با اهتمام مجدانه وتلاش مجاهدانه در سنگرهای علم بر علیه جهل،چه سنگر فیزیکی وحضوری وچه فضای مجازی وغیر حضوری جهاد علمی وتربیتی می نمایند،ونیز دستمریزاد،به حوزه ستادی وصفی که با تلاش شبانه روزی بستر باز گشایی آغاز سال تحصیلی را فراهم نمودند که  با توجه به تفاوت اساسی وشرایط،کرونایی موجود می باشدونیز سلام ودرود به اولیای معزز که نهایت تلاش را برای تعلیم وتربیت فرزندانشان مصروف وتعامل مستمر با مدارس و رعایت پورتکل های بهداشتی را درخانه،مسیررفت وبرگشت مدرسه وبعضا سرویس های ایاب وذهاب، معطوف می دارند.مسائل مهم وراهکا های اساسی نظام تعلیم و تربیت کشور را امام خامنه‌ای« مدظله العالی»در ارتباط تصویری همایش بزرگ مدیران آموزش وپرورش بیان فرمودند،که این مهم به مناسبت های مختلف از سال ۱۳۸۵تاکنون  درارتباط باتحول بنیادین آموزش وپرورش در ابعاد مختلف و باشناخت دقیق ازاستلزامات،تجهیزات،فضاها،منابع انسانی،مدیریت ورهب ی آموزش،وموانع ونکات قوت وضعف برنامه ریزی ومدیریتی مطرح می فرمایند که در پی یادداشت آقای دکتر سحر خیز وتاییدآنها،موانعی که باید مدیران ارشد نظام تعلیم وتربیت به آن توجه نمایند مطرح می گردد ،که اگر ایثار،ازخودگذشتگی واهتمام مجاهدانه فرهنگیان فرهیخته وخدوم نبود اجرای تحول نظام آموزشی را با خیلی از مشکلات که مواجهه هستیم بیشتریا حتی متوقف می کرد.یادداشت و مطالب جناب آقای دکتر سحر خیز به عنوان رنج‌نامه ای است که سالیان متمادی خانواده بزرگ آموزش وپرورش را آزار می دهد،تفکر اختاپوسی رندان فرصت طلب که جهاز هاضمه آنها با غذای ناب و حلال روحی و فکری مبتنی بر شناخت عمیق از مبانی،اصول وارزشهای اسلامی،جهادیوانقلابی ناسازگار است.وهراز چند گاه دستورات ونسخه هوایی را می نویسند که درراستای تحقق سند بنیادین آموزش و پرورش تهوع آور است.شما صورت‌جلسات ومذاکرات شورای معاونین وشورای عالی آموزش و پرورش را اگر در دوره های مختلف دولت‌ها مورد بررسی قرار دهید، تصمیمات بدون کارشناسانه،وتغییرات تفکر بوقلمونی آنان را که پر از تناقضات ودرراستای مصلحت های ماندگاری آنان در پست هایشان که باقثضای زمان می باشد  مشاهده خواهید کرد.که نشان می دهد آنان باور ،ایمان واعتقادی به مصوبات ونسخه های ارائه شده چه حق وچه باطل خودندارند.یکی از نمونه های بارز که بنده در«نقدی برسند ۲۰۳۰آموزشی  که ۱۴تناقض با سند تحول آموزش وپرورش داشته است،رابا استناد مطرح نمودم،وبررسی شود بعضی ازهمان کسانی که در تدوین سند تحول بنیادین سهیم بودند ،همان افراد عاشقانه ومقلدانه بدون مطالعه‌ی عمیق از منابع و اهداف سند آموزشی ۲۰۳۰,سند آموزشی ۲۰۳۰رادرایران تدوین نمودند، که اسامی دست اندرکاران تقلید سند ۲۰۳۰کاملا مشخص است که این کار یا خیانت آشکار به اساسی‌ترین رکن رکین نظام تعلیم وتربیت کشور است ویا نشان ازنفاق برای حفظ مسئولیت ویاعدم درک آثار و نتایج مترتب برسند۲۰۳۰تهوع آور است.که درهر صورت نشان از خطای عمیق است.واینجا این سوال مطرح می شود که نقش نظارتی شورای عالی آموزش و پرورش وشورای عالی انقلاب فرهنگی چه بوده است؟.که به عنوان دیدبان ورصد کننده دارای اختیار قانونی چرا به موقع اقدام ننمودند ؟تا آنکه مقام معظم رهبری« مدظله العالی»تصویب این سند را مضروتربیت سربازان برای اهداف غرب مطرح فرمودند،وپس از گله معظم له،آنها موضع گیری نمودند.آقای سحرخیز! تازمانی که در آموزش و پرورش گرایش سیاسی وجود داشته باشد که سم مهلک برای نظام تعلیم وتربیت است،تازمانیکه مدیران آنان پطور مستقیم و غیر مستقیم نظام آموزشی کشور را بنگاه اقتصادی تصور نمایند،تا زمانیکه،بعضی از مدیران را با فشار واستفاده از موقعیت‌های بعضی از افراد، بدون صلاحیت های حرفه ای ،اخلاقی وباورهای ارزشی، جهادی وانقلابی انتخاب نمایند،تا زمانیکه با فشار ولابیگری مقاصد جذب معلم غیراز مسیر دانشگاه های فرهنگیان باشد،وتازمانیکه خدمات آموزشی تبعیض آور،آفت عدالت آموزشی بدون معیار وجود داشته باشد وتازمانیکه دغدغه کنکور حلقوم والدین و دانش آموزان رااینگونه فشار می دهد که مشکلات عدیده ای را ایجاد واز حذف کنکور که مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارد مقاومت می شود،تازمانیکه باتوجه به سیاست های کلی،وسند تحول بنیادین آموزش وپرورش با اراده ملی وحمایت قانونی مسئولان، استلزامات اجرایی آن فراهم نشود،تازمانیکه جایگاه ویژه اجتماعی،علمی،هویتی ومعیشتی معلمان در هاله ای از ابهام باشد،تازمانیکه،بواسطه جاخوش کردن سالخوردگان در مدیریتها وراهیابی و ورود جوانان نخبه،انقلابی،جهادی وپرتلاش.خلاق جوانان دراجرا مسدود باشدواگر هم بحث جوان مطرح می شودبعضا فرزندان وخویشاوندان خود را بدون معیار جا می زنند،وتا زمانیکه توجهی به پیش کسوتان وبازنشستگان معلم، که به عنوان الگو وسرنوشت دانش آموزان مطرح هستند از ظرفیت‌هاوگنجینه تجارب آنان استفاده نشود. وحتی ازنظر  تامین معیشت در عسر وحرج هستندوهروز تحت عنوان همسان سازی حقوق چوب حراج به هویت آنان زده می شود،،وتا زمانیکه برنامه ریزی درسی وکتب درسی درمسیر اهداف عالیه تحول نباشد،وتازمانیکه اصل آموزش وپرورش حاکمیتی(ازکودکستان،پیش دبستان,مدارس تادانشگاه) درست اجرانشود.وتازمانیکه رتبه بندی معلمان براساس مصوبه که هم همسان سازی با اعضای هیأت علمی دانشگاه ها متناسب با هرم تحصیلی می باشدعمل نشود،وتازمانیکه به صورت سیستمی از ظرفیت های علمی،فرهنگی،مادی،وتعامل همیشگی والدین درست برنامه ریزی نشود، تازمانیکه،آموزش وپرورش را نه به عنوان نهاد سرمایه‌گذاری بلکه به عنوان نهاد هزینه بر تصور شودومسائل دیگر،آش همان آش است کاسه همان کاسه؟!پیشنهاد بنده به وزیر محترم آن است،که یک کارگروه مجرب،متخصص،باورمند به منویات مقام معظم رهبری،ایمان به تحول نظام تعلیم وتربیت،آشنا به مبانی،اصول وارزشهای اسلامی،ودارای خلاقیت،نوآوری،باتوجه به سوابق فعالیت شناخت عمیق تعلیم وتربیت را تشکیل, ومنویات مقام معظم رهبری ورهنمود های معظم له را در سالهای مختلف،احصاء وعمیقا سند تحول را مطالعه وبه اقتضای زمان، روش های عملیاتی واجرایی را با شناخت وضعیت موجود آموزش وپرورش،بویژه قاعده نظام تعلیم وتربیت،یعنی مدارس وبا برنامه ریزی درسی وارونه.روش های اجرایی را ارائه وبه عنوان مطالبات ازطریق وزیر محترم پیگیری شود.تاانشاءاللهامیدوار بود پس از ۱۳سال از طرح تحول بنیادین آموزش وپرورش از سوی مقام معظم رهبری و۹سال پس از تصویب سند تحول بوسیله شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد هم افزایی وحمایت قوای سه گانه وبهره گیری از ظرفیت های بی بدیل معلمان فرهیخته،پرتلاش وتاثیرگذارکشور درتحقق سند تحول بنیادین آموزش وپرورش وتمدن نوین اسلامی ازخروجیهای این نظام تعلیم وتربیت باشیم.

«وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین»

مطالب مشابه
دیدگاه ها