نویسنده:محمدبنائیان سفیددانش آموخته دکترای تخصصی برنامهریزی درسی.
تاکنون در کتاب های درسی بویژه کلاس اول ابتدایی که شاکله فکری،روحی وعاطفی دانش آموزان شکل می گیرد و آمادگی هرنوع آموزش ویادگیری را دارند،ومعلمان عزیز فرهیخته که رسالت وماموریت بزرگ انگارهها واطلاعات بعضاً دستورزی،را به عهده دارند،در روش های یاد دهی ویاد گیری از سه عنصر برنامه درسی استفاده می نمایند ۱_برنامه درسی آشکار که همان محتوای کتب درسی می باشدکه با نگاره ها ومتن درسی تدوین می شود.۲_برنامه درسی پنهان که به مهارت،صلاحیت های حرفه ای،روش تدریس،وشیوه تعامل با دانش آموزان وبالعکس،نوع سخن گفتن،،لباس پوشیدن،نظم وانظباط وتعامل عناصر سهیم در تربیت درون مدرسه (معلم،مربی،مشاور،مدیر،معاون،وپرسنل آموزشی ودانش آموزان) با اولیاء وجامعه (برون مدرسه)دارد.۳_برنامه درسی ومغفول مانده یعنی مباحثی که ضرورت داشت درکتب درسی می آمد غفلت شده،ویا مباحثی که ضرورت ندارد در کتب درسی با توجه به اینکه بانیازدانش آموزان باقتضای زمان و مکان تناسب ندارد باشناخت معلم می توان جایگزین کرد.البته هر از چند گاهی این اتفاقات در کتب درسی آگاهانه،یا معاندانه رخ می دهد.۱_ در کتاب فارسی اول ابتدایی در نگاره ۱و۲,معلم می بایست،درمورد قرآن کتاب آسمانی مسلمانان توضیح می داد, تصویر قرآن را حذف وبجای آن تصویر گل گذاشتند(البته وجود گل در کنار قرآن بسیار پسندیده است)۲_در نگاره ۱و۲فارسی که قبلاً تصویر قرآن بود، مرد را بدون ریش به تصویر کشیدند،وامسال که قرآن را حذف وبجای آن گل گذاشتند, تصویر مرد را با ریش گذاشتند،که این مفاهیم متعددی را در ذهن متبادر می کند.۳_درکتاب ریاضی سال سوم امسال, عکس دختران روی جلد را حذف اما عکس پسران وجود دارد.۳_در لوح خانواده که در مورد واکسیناسیون بوده ومادر درحال شیردادن به طفل خود است،قبلا با حجاب مرجح( چادر) بوده ودراین تصویر چادر حذف شده است.این تغییرات نشان از پیاده نمودن سند آموزشی ۲۰۳۰است که دارای تناقضات متعددی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد, از جمله این که,مطرح کردند، دختران در ایران بخصوص عشایر از تحصیل محروم هستندوبخاطر تعصبات ایلی، مانع تحصیل فرزندانشان می با شند، که می خواهند تبعیض جنسیتی را مطرح نمایند ،که البته قضاوت ناآگاهانه از وضعیت بعدانقلاب بوده است،ودر حذف قرآن و مردان بی ریش، نشان می دهد که ریش دارها با قرآن خیلی موافق نیستند.که این مهم القاء تفکر سکولاریسم می باشد.ونیز حذف چادر به عنوان حجاب برتر هم نشان از گرایش به بی حجابی در آینده دختران.آن هم تاکید پرسند آموزشی ۲۰۳۰می باشد.البته باید از معلمان فرهیخته دوره ابتدایی صمیمانه تقدیر وتشکر نمود که در رفتارهای پنهان ودرک برنامه مغفول مانده به موقع رسالت وماموریت معلمی را انجام داده وبا راهنمایی معلمان معزز،دانش آموزان با دستورزی تصویر قرآن را در کنار گل قرار دادند واین اشتباه فاحش را جبران نمودند.به نظر نویسنده،این نوع رخدادها از اجرای پنهان سند آموزشی ۲۰۳۰نشان از نفوذ معاندان وغفلت برنامه ریزان در نظام تعلیم وتربیت کشور دارد.وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین.