«تحلیلی بر فرآیند تأسیس نهاد امور تربیتی»
دلنوشته محمد بنائیان سفید دارای دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی معلم و مربی بازنشسته
با تبریک چهلمین سالگرد تأسیس نهاد مقدس امور تربیتی به دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت، لازم دانستم واکاوی و تحلیلی از این اقدام بایسته و شایسته منطبق با نیاز اساسی نظام تعلیم و تربیت داشته باشم:
۱_امام خمینی معمار بزرگ انقلاب اسلامی:«اگر تهذیب در کار نباشد علم توحید هم به درد نمی خورد».
۲_امام خامنهای«مدظله العالی:«امور تربیتی صدقه جاریه شهیدان رجائی و باهنر است».
۳_شهید رجائی (ره) :«مربیان امور تربیتی سربازان انقلاب در آموزش و پرورش هستند».
۴_شهید باهنر(ره):«مربیان زمانی با انبیاء هم صف و با امام عادل هم ردیف هستند که آموزش را از مجموعه تزکیه پر کنند».
در سالهای نخست پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در نظام آموزش و پرورش یک نهادی با عنوان «امور تربیتی» باهدف گسترش و تعمیق ارزشهای اسلامی توسط شهیدان رجائی و باهنر در تاریخ ۱۳۵۹/۱۲/۸ درمدارس کشور شکل گرفت. استمرار و بقای هر جامعه مستلزم آن است که مجموعه ارزشها،باورها،دانش ها،رفتارها و مهارتهای آن به نسل های جدید انتقال یابد که مهمترین ارکان اساسی این انتقال آموزش و پرورش است. و مدرسه هم مهمترین واسطه انتقال تربیت،دانش و مهارت است، که دانش آموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزش های اسلامی،دستاوردهای انقلابی و درونی کردن باورها و اخلاق اسلامی و حرفه ای ترغیب می کنند.ساختار و محتوای روحی،عاطفی،عقلانی،اخلاقی و رفتاری دانش آموزان با هماهنگی سه رکن سهیم و موثر ۱_حاکمیت۲_خانواده۳_نهاد های مردمی در پاسداری از ارزشهای اسلامی،هویت ملی،دستاوردهای انقلاب،برنامه ریزی،سبک زندگی مبتنی بر آرمانها،مبانی،اصول وارزشهای یک جامعه شکل می پذیرد، که درتحقق دولت سازی،خود سازی،امت سازی،و تمدن نوین اسلامی نقش بی بدیلی دارد. که حمایت حاکمیت و خانواده و نهادهای مردمی را بطور مستمر طلب می کند.اما پس از چهل سال باید خطاب به شهیدان رجائی و باهنر گفت:۱_امور تربیتی و آموزشی که ذاتا ماهیت واحدی دارند وارکان امور تربیتی شامل مدیر یامعاون،معلم ومربی تربیتی می باشد در یک برههای از زمان امور پرورشی را حذف کردند که ضربه مهلک آن هنوز در ساختار تعلیم وتربیت ما وجود دارد.۲_باوجود اسناد بالادستی بویژه سند تحول بنیادین آموزش وپرورش،نقشه جامع علمی،ونقشه مهندسی فرهنگی وسیاست های کلی مرتبط با نظام تعلیم وتربیت که جزءقوانین مصوب بالادستی بوده و۴۸راهبرد کلان دارد را در یک بند ارائه شده از سوی سازمان علمی فرهنگی یونسکو با عنوان«سندآموزش۲۰۳۰»ادغام گردیده که کاملا در تضاد با اهداف امور تربیتی است.۳_بسیاری از ارزشهای اسلامی انقلابی شامل جهاد،ولایت فقیه،ومباحث اعتقادی که نشان از پاسداری ارزشهای انقلابی وهویت اسلام ناب محمدی است حذف شده است.۴_حذف مشاوره در دوره دبیرستان وگرفتن نیروهای معلم ومربی خارج از دانشگاه فرهنگیان،شامل خدمات آموزشی،نهضت سواد آموزی و…که از نظر تعامل با دانش آموزان،روشهای تدریس وعدم دوره های خاص تربیت معلم مشکلات جبران ناپذیری را در تعلیم وتربیت ایجاد می نمایند وخروجی های نظام تعلیم وتربیت را با اهداف غایی آن با چالش مواجه خواهد نمود.۵_اخیرا به بهانه کروناطی بخشنامه ای فصل های زیر را از کتاب «دین و زندگی »حذف نموده اند:فصل۱۱؛جهاد در راستای ولایت ظاهری،فصل ۱۲؛عصر غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.فصل ۱۴؛مرجعیت وولایت فقیه؛فصل ۱۵؛رهبری ومردم.ودرفصل ۱۷؛زمینه های پیوند (بحث ازدواج)راحذف نمودند.این گزارشی بود که خواستم به مناسبت هفته مقدس امور تربیتی به محضرتان تقدیم نمایم ومطمئنم که ارواح پاک شهدا ناظر بر عملکرد ما است.پیامبر اکرم (ص):«الناس نیام واذا مات انتبهوا»مردم در خوابند وقتی مردند بیدار می شوند».
وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین؛محمد بنائیان سفید