العلم وراثه کریمه،والآداب حلل مجدده ،وافکر مرآه صافیه

پنج‌شنبه 22 آوریل 2021

باسلام؛

قال علی (ع):«العلم وراثه کریمه،والآداب حلل مجدده ،وافکر مرآه صافیه» 

نویسنده:محمد بنائیان سفید؛دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، مورخ۱۴۰۰/۲/۲ به استناد حدیث مبارک علی (ع):به سه موضوع اساسی در نظام تعلیم وتربیت باید توجه کرد،۱_علم که همراه تعقل و تفکر است ومیراث عزیز بشریت وانتقال آن به نسل هاست،۲_آداب واخلاق است که زینت روح انسانی است.۳_تفکر وتعقل است که مانند آیینه ی تمام نمائی است که همه اعمال و رفتار انسان را به او نشان می دهد.واگر این سه موضوع در نظام رتبه بندی وتعلیم وتربیت لحاظ شود خروجی های نظام تعلیم وتربیت انسانهایی،فکور،فهیم،بصیر،خدوم ،دست پاک,مسئولیت پذیر و پاسخگو خواهند بود. بحث رتبه بندی معلمان،فراتر از افزایش ضریب حقوق ومزا یا است،اولا قراربود طرح رتبه بندی همانند طرح رتبه بندی اساتید دانشگاه ها انجام واین فاصله معنادار حقوق و مزایای فی مابین نباشد،درثانی معلمان وپرسنل نظام آموزشی به عنوان کارکنان اداری تلقی نشوند،درثالث باید پایه حقوق افراد در یک سطح معقول تعریف وسپس برای کیفیت بخشی،معیارهاوشاخص های استاندارد عینی طراحی شود،که شامل،هرم تحصیلی ،میزان پژوهش معلم محور(اقدام پژوهی)،ارائه طرح درس با روشهای نوین آموزشی،ایجاد محرکهای لازم در پرورش خلاقیت ونوآوری،میزان تسلط در درک تدریس به دانش آموزان،چگونگی ایجاد اعتماد دانش آموزان به خود،روش تعامل سازنده با دانش آموزان،میزان نقد محتوایی کتب درسی وپیشنهاد در بازنگری محتوای کتب درسی،استفاده از فناوری و اطلاعات نوین در تدریس،ساختن فیلم‌ها ی کوتاه مبتنی بر تحول آموزشی وکتب درسی،میزان جلب مشارکت اولیاء در نظارت تربیتی ودرسی فرزندان،تقویت خودکاری،خودباوری وعزت نفس دانش آموزان،میزان تسلط معلمان بر اهداف نظام تعلیم وتربیت وچگونگی تحقق آن در رفتارهای آشکار و پنهان برنامه درسی،توجه به جشنواره ها،دست سازها و آماده نمودن دانش آموزان برای شرکت در استارت آپها،قدرت استعداد سنجی دانش آموزان از طریق ایده یابی،نقاشی،انشاء و…،تشویق دانش آموزان به مطالعه وبسط لغات،کاربردی نمودن مباحث نظری ومختوای درسی در عرصه زندگی،خانواده وشغلی،شناسایی رغبت های مهارتی وشغلی،امید دادن به دانش آموزان برای سازنده بودن آینده کشور،التزام دولت‌ها به ایجاد استلزامات،تجهیزات وفضای لازم در بکارگیری شاخص های مذکور وایجاد عدالت آموزشی در همه سطوح ومدارس،کم کردن تنوع مدارس که استعدادها و منابع انسانی عادلانه توزیع نمی شود، بویژه در مناطق محروم وکم برخوردار،توجه به دانشگاه فرهنگیان وتربیت معلم وتامین منابع انسانی از همین مسیر،توجه به رعایت ارزش‌ها ومعیار رعایت اخلاق وارزشها ی مبتنی بر سند تحول ورعایت آن از سوی همه عوامل سهیم وموثر در نظام تعلیم وتربیت ودادن ضریب متناسب به آنها در ارزشیابی،ونهایتا باید رتبه بندی براساس کمی نمودن همین شاخص‌های انجام پذیرد،در رتبه بندی مدارس باید از برنامه ریزی معکوس استفاده شود و صرفا با مفروضات حوزه ستادی نباشد ،که با برخورد به وضعیت حقیقی وموجود مدارس انطباق نداشته باشد،البته مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی وشورای عالی آموزش و پرورش که نظارت آنان بر سند تحول در عملیاتی واجرانمودن آن کارنامه قابل قبولی ندارند باید مورد توجه وسهم آنان در رتبه بندی معلمان مشخص شود.از کمیسیون آموزش و تحقیقات انتظار می رود که از خبرگان وکارشناسان آموزش و پرورش استفاده نمایند.

وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین.

محمد بنائیان سفید

مطالب مشابه
دیدگاه ها