باسلام خدمت استاد معزز جناب آقای سحرخیز؛
در ارتباط با لایحه نظام رتبه بندی معلمان مطالب ذیل پیشنهاد می شود:
پیشنهاد دهنده:محمد بنائیان سفید دانش آموخته دوره دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی،مورخ۱۴۰۰/۲/۲۱_دربند توجیهی «صلاحیت های حرفه ای،اخلاقی واخلاق حرفه ای معلمی ذکر شود.۲_عملکرد، مبتنی بر تحقق اهداف نظام تعلیم وتربیت، وتلاش ورقابتی درحیطه وظایف معلمی باشد. در ماده ۱:صلاحیت های مهارتی اضافه شود.ارتقای تعهدواخلاق حرفه ای معلمی ذکر ونقشه مهندسی فرهنگی اضافه شود.درماده ۲:وپرسنل آموزشی اضافه شود.،بند۳؛شامل دانش،بینش،انگیزش،و…باشد.دربند۴_اخلاق ،منش،مهارت ارتباطی و…باشد.دربند ۵؛ناظر بر منش،رفتارو،سبک زندگی فردی،باشد و مستقل از صلاحیت های عمومی و مهارتی بدو خدمت ذکر شود.دربند ۶؛برآیند دانش،بینش،انگیزش تخصصی تدریس،اخلاق حرفه ای و دانش و مهارت و…باشد.دربند ۷:در تعریف عملیاتی صلاحیت های حرفه ای شایستگی های خلاقانه،نوآورانه،ومهارت بکارگیری تلفیقی دانش،بینش،انگیزش(عمل به بینش),ونگرش …باشد.دربند ۸:تجربه ها و مهارتها اضافه شود.دربند ۹:در تعریف عملیاتی نظام رتبه بندی معلمان:مجموعه ای از مبانی،اصول،ارزشهاوقواعدو…باشد.در بند۱۰:در تعریف عملیاتی رتبه؛سطحی از تجربیات،مهارتها،فعالیت ها و…باشد.در ماده ۳:عملکرد تلاش و،اهتمام فردی ورقابتی ذکر شود چون مفهوم رقابت به صورت طولی است اما عرضی با در نظر گرفتن اخلاق واستلزامات موجود پاسخگو نیست.در ماده ۳:ذکر محدده زمانی توقف رتبه, مانع تلاش مستمر می گردد باید محدوده براساس چهار سال امتیازی در نظر گرفته شود تا با کسب آن امتیازات در چهارسال رتبه ارتقاء یابد. درمانده ۴:سقف سوابق خدمتی ۲۰ و۲۶ سال برای رتبه ۴ و ۵محدودیت ایجاد می نماید پیشنهاد می شود برای رتبه پنجم خلاقیتها،فعالیت وارائه طرح های اثرگذار در تحول نظام آموزشی وتالیفات تجارب ۲۶ساله خدمت وپیشنهاد بازنگری و اصلاح سند تحول و روشهای نوین اثر گذار تدریس باشد که در تصمیم سازی و تصمیم گیری های سیاستها وراهبرد های نظام تعلیم و تربیت موثر است باشد.درمانده،۵:دانش و«مهارت»اضافه شود.ماده ۶: رضایت وعملکرد تغییر رفتار دانش آموزان،ونیز استفاده از ظرفیت های اولیاء در امر آموزش به عنوان یکی از عوامل ارزشیابی استفاده شود.درماده۷:همسان سازی رتبه بندی برای بازنشستگان مغفول واقع شده است واین گروه گنجینه های پنهان نظام تعلیم وتربیت هستند و نباید مانند کار مندان غیر آموزش به شمار آورد.دراین صورت عدالت آموزشی رعایت نمی شود.درماده ۸:حذف ماده مذکور:ذکر معلمان غیر آموزشی مغایر با اهداف رتبه بندی معلمان می باشد وبا توجه به نیاز معلمان مجرب در حوزه غیرآموزشی وبعضا اداری که سلسله مراتب سازمانی را طی نموده اند، عدم بکارگیری آنان در غیرآموزش و پرورش وجذب نیروی صرف اداری به علت عدم درک کنه مسائل آموزشی بین اداری و آموزشی ایجاد شکاف می نماید.در ماده ۲:عنوان متناسب با اعتبارات پیش بینی شده کل مواد و بندهای قانونی رتبه بندی معلمان را با ابهام وتردید مواجهه واجرای این طرح را با چالش توجیه عدم امکانات برای برنامه ریزان و مدیران مواجه می نماید.چرا که تاکنون مصوبات مالی مجلس با تخصیص منابع وتامین منابع جهت اجرا ونیز زمان تخصیص بودجه حدود ۳۰تا۵۰درصد اختلاف داشته و همین امر موجب عدم اجرای برنامه های مصوب ویاتاخیر درمصوبات شده است.وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العلمین.