توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ونیز اهداف غایی دانشگاه فرهنگیان در کیفیت بخشی ومحتوای نظام تعلیم وتربیت

دوشنبه 26 آوریل 2021

باسلام؛

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ونیز اهداف غایی دانشگاه فرهنگیان در کیفیت بخشی ومحتوای نظام تعلیم وتربیت

نویسنده:دکتر محمد بنائیان سفید؛

قال رسول الله (ص):«من یتولی علی المومنین وهو یری افضل منه ،خان الله ورسوله وعلی المومنین جمیعا»

جناب آقای دکتر سحرخیزدرتحلیل وتعلیل  نابسامانی جذب منابع انسانی مطالب ارزشمندی را مرقوم فرمودند،درعدم توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ونیز اهداف غایی دانشگاه فرهنگیان در کیفیت بخشی ومحتوای نظام تعلیم وتربیت واصل عدالت آموزشی در سطح کشور،اقدامات آموزش و پرورش؛ در هشت سال اخیر چندهدف اصلی را دنبال می کرد.۱_عدم اعثقاد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اینکه می گویند این سندقابل عملیات واجرا نمی باشد؟!(چون با خواسته های حزبی آنان همسو نیست). متأسفانه عدم نظارت بر اجرای سند تحول از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ونیز شورای عالی آموزش و پرورش ،مشکلات مضاعفی را بوجود آورده،که موجب تصورغلط خصوصی سازی بدون توجه به اسناد بالا دستی شده است. سیاست های کلی وابلاغی مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» که در ۱۳بند بیان که حاکمیتی بودن آموزش وپرورش از جمله آن بوده است. عدم نظارت شورای عالی انقلاب بر فرآیند اجرای سند تحول ،زمینه انحراف تصمیمات هدفمند مسئولین آموزش وپرورش را فراهم نموده است.۲_گرفتن نیروهای خدمات آموزشی،وتوسعه ناعادلانه مدارس خصوصی ،بدون درنظر گرفتن عدالت آموزشی، که بعضی از مسئولین بانحاء مختلف یا خودموسس و مدیریت مستقیم را به عهده داشتند، ویااینکه هم پالکی ها وهم حزبی های آنان صاحب مدارس خصوصی کاملا انتفاعی (با عنوان غیر انتفاعی)گردانندگان این اقدام غیر منصفانه بوده اند که اولا با ثمن بخس نیروهای آموزشی را بکار بگیرند ودر ثانی در شهرهای کلان فرزندان خانواده های متمول را شکار نمایند.وثالثا سرباز گیری برای اهداف سیاسی خود داشته باشند.۳_هنگامی که در نظام تعلیم و تربیت کشور اعم از آموزش و پرورش،دانشگاه ها،وموسسات فرهنگی و آموزشی، گرایشهای سیاسی باشد، یقیناً عرصه تاخت وتاز دلالان سیاسی و اقتصادی خواهد شد واین قشر معلمان فهیم و مجریان رده عملیاتی هستند که حرف علمی و منطقی آنان در ساختار،اهداف ومحتوا شنیده نمی شود.۴_گرایش سیاسی و حزبی از سوی هر دولت یا مجلسی در انتخاب مدیران ومجریان نظام تعلیم وتربیت باشد ،سم مهلکی است.وباید بر اساس سوابق، عملکرد ،سلسله مراتب سازمانی،وصلاحیت های حرفه ای،اخلاقی ،اخلاق حرفه ای،تعهد،تقوا وایمان ،وباوربه مبانی،اصول وارزشهای دینی،انقلابی وجهادی باشد.وکسانیکه مدیریت ارشد تعلیم وتربیت کشور را به عهده می گیرند ،باید سند تحول را عمیقاً باور ودرحوزه وظایف مسئولتی ،مسلط وادراک کلی وعملی داشته باشند و داشته های آموزش وپرورش،نیازها،منابع انسانی و استفاده از فناوری های نوین را بشناسند،وجهت گیری های آموزش وپرورش را در وصول به اهداف عالی انقلاب اسلامی ترسیم وبرنامه ریزی در تحقق اجرای کامل سند تحول ورسیدن به تمدن نوین اسلامی رامبنای کار خود قرار دهند.البته بازنگری در روش های عملیاتی و اجرایی سند تحول با عنایت به تحولات وتطورات،واقتضائات،زمانی ومکانی امر ضروری ونیز نظارت مستمر شورای عالی انقلاب فرهنگی وشورای عالی آموزش وپرورش باستناد اسناد بالادستی امر ی قانونی وضروری است. ونیز حمایت مستمر دولت ها در تامین منابع مالی،فضای آموزشی،تامین منابع انسانی از طریق دانشگاه فرهنگیان وشهید رجایی،وانتخاب مدیران کار آمد،دارای سوابق عملکردی درخشان در آموزش و پرورش اهتمام مجدانه نمایند. وهمچنین ،تلاش مجلس محترم شورای اسلامی درشناخت خلاء های قانونی وتصویب قوانین مورد نیاز بویژه در تخصیص بودجه مورد نیاز،وتلاش در رفع موانع در برنامه ریزی توسعه ونظارت بر عملیاتی نمودن مصوبات مجلس وبازخورد آن امر ضروری می باشد.زیرا اگر می خواهیم مشکلات،موانع وچالشهای فرهنگی،اقتصادی،اجتماعیواخلاقی کشور از اساس حل شود، باید به آموزش و پرورش برای آینده امید بخش توجه نمود. ؤآخر دعوانا آن الحمد لله رب العالمین؛

محمد بنائیان سفید مورخ ۱۴۰۰/۲/۵

مطالب مشابه
دیدگاه ها