«باسمه ای تعالی»
شاخص های وزیر آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت اسلامی کشور چیست؟
نویسنده:محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی
الف:پیامبر مکرم(ص):«من یتولی علی المسلمین وهو یری افضل منه، خان الله و رسوله وعلی المومنین جمیعا»کسی که مدیریت جامعه اسلامی را می پذیرد, اگر ببیند افضل تر از او در آن مدیریت وجود دارد, واو بکارش ادامه دهد خیانت کرده است به خدا و رسولش وهمه مومنین.۱_ افضلیت،اشجعیت،وصداقت ازجمله معیارهای آن است.ب:امام صادق(ع):«ملعون من تراس،وملعون من هم بها،وملعون من حدث فی نفسه»مورد لعن قرار می گیرد کسی که ریاست طلب است ویااهتمام خود را بوسیله آن مصروف می کند ویا حتی با خودش رویای ریاست طلبی دارد.التماس کردن وایجاد کمپین برای کسب ریاست،اهتمام درسرباز گیری ونردبان قرار دادن دیگران ووسوسه های درونی در کسب ریاست مشمول این حدیث امام صادق(ع)است.ج:قرآن کریم:«ان الله یامرکم ان تودوالامانات الی اهلها»خداوند امر فرموده که امانات (مسئولیت ها) را به اهلش(تخصص،تجربه،مهارت،تقوی،مدیر،مدبروکار آمد)بسپارید.اهلیت یعنی صلاحیت های حرفه ای،علمی واخلاق حرفه ای.د:فال علی(ع):«الانسان بعقله»یعنی انسان به عقل خود انسان است .ویا«اصل الانسان لبه»یعنی اصل انسان خرد اوست.که مسئله تعقل،تفکر،خلاقیت،نوآوری،خردورزی،حل مسأله واستفاده از تجارب دیگران،خرد جمعی وهم افزایی در علم مدیریت از معیارهای مدیران ارشد جامعه باید باشد.ه:قرآن کریم:«وقالواکنانسمع او نعقل،ماکنافی اصحاب السعیر(ملک،۱۰)گوش کردن وتعقل نمودن درعرصه زندگی هم در دنیا و هم در آخرت اثر گذار است وانسان علت اهل آتش بودن خود را،عدم توجه به راهنمایی پیامبران می داند.بنابر این وزیر آموزش و پرورش باید اولا از سوابق درخشان وکار آمدی برخوردار باشد،درثانی باید از نظر جایگاه علمی،اخلاقی ومدیریتی عالم عامل وشیخ الوزراباشد.ثالثا از اهل وخانواده فرهنگیان فرهیخته کشور باشد.رابعاباید مورد اعتماد وشناخت قاطبه فرهنگیان کشور وذی نفوذبا عوامل سهیم وموثر تعلیم و تربیت باشد.خامساباید سلسله مراتب سازمانی را از رده عملیاتی مدرسه تا حوزه صف وستاد را طی نموده باشد.سادساباید نسبت به باورمندی وایمان به تحول بنیادین، ساختار نظام تعلیم وتربیت،عملیاتی نمودن تحول بنیادین آموزش و پرورش،فلسفه تعلیم و تربیت،رهنامه تعلیم و تربیت آشنایی کامل داشته باشد.سابعاباید تعمق لازم به شش ساحت تعلیم وتربیت،شش زیر نظام،پنج محور برنامه درسی ملی (تعقل وتفکر،ایمان،علم،عمل واخلاق)وارتباط چهار گانه خود،خالق،خلق وخلقت را بداند ودر رفتارهای خود به صورت رفتار آشکار وپنهان عامل باشد.ثامناادراک کلی در همه مسائل تعلیم و تربیت و برنامه ریزی استفاده از ظرفیتهای آشکار وپنهان آموزش وپرورش واستفاده بهینه از منابع مادی وانسانی،سازماندهی داشته ها درتحقق اهداف غایی نظام تعلیم و تربیت، وتعامل مستمر با سه عامل سهیم وموثر؛ حاکمیت،خانواده ونهادهای مردمی از جمله منش،رفتارواخلاق مدیران ارشد آموزش و پرورش کشور خواهد بود،امیداست وزیر آموزش وپرورش جناب آقای دکتر رئیسی در دوره سیزدهم ریاست جمهوری با شایستگی های لازم، بازوی توانمندی در تحقق تحول بنیادین آموزش وپرورش وتحقق مسیر وصول به تمدن نوین اسلامی واهداف متعالی گام دوم انقلاب اسلامی برای سرمایه های اجتماعی کشورح باشد.
وآخر ودعوانا ان الحمدلله رب العالمین.مورخ۱۴۰۰/۵/۱۶