باسلام؛
توقعات وانتظارات نظام تعلیم و تربیت از وزیر آموزش و پرورش کشور
نویسنده:محمد بنائیان سفید،دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی؛۱_فردی جامع الاطراف۲_،باعملکرد تحولگرای گذشته۳_،مورد اعتمادوشناخت فرهنگیان فرهیخته وبدنه نظام تعلیم و تربیت،۴_آشنایی دقیق اندیشه وانگیزه(نظریه وعمل)درتحول بنیادین آموزش وپرورش وروش های نوین اجرایی آن۵_،داشتن تجربه لازم در هماهنگی با قوای سه گانه جهت حمایت قانونی،مالی ودرج نیازهای آموزش وپرورش در برنامه ریزی توسعه،بویژه تخصیص منابع مالی وزیرساخت ها،۶_آگاهی لازم به مسائل آموزشی و تربیتی بین المللی وباور به تدوین برنامه درسی بین المللی با استفاده از اسناد بالا دستی بویژه سند تحول بنیادین،نقشه جامع علمی فرهنگی ومهندسی فرهنگی۷_،آگاهی به الحاق سند فرهنگی و آموزشی به نهادهای عمرانی،سیاسی،اقتصادی،صنعتی،تجادی ،حمل ونقل وحتی سامانه های مالیاتی کشور،۸_ازهمه مهمتر از خانواده آموزش . پرورشی بودن وطی طریق سلسله مراتب سازمانی از رده عملیاتی مدرسه تا صف وستاد،۹_باور به جوانگرایی در انتخاب معاونان و مدیران با داشتن صلاحیت های حرفه ای وتربیتی۱۰_،باور وایمان داشتن به اسناد بالا دستی مرتبط با تعلیم و تربیت بویژه اهتمام در حمایت از امور پرورشی و فرهنگی ووحدت رویه ووظایف ذاتی آموزشی و پرورشی وعدم تفکیک بین این دومهم،۱۱_یکپارچگی آموزش وپرورش وکوچک سازی تعدد آن در حد ضرورت،۱۲_ساماندهی مدارس غیرانتفاعی ونظارت کامل بر آنها از نظر کمی و کیفی وجلوگیری از تعرفه های نجومی،ونیز جذب دانش آموزان همانند مدارس دولتی نه گذاشتن آزمون وانتخاب دانش آموزان بااستعداد ومعدل بالا چون دراین صورت شاخص پایدار در پیشرفت تحصیلی ومقایسه آن با مدارس عادی امکان پذیر نمی باشد،۱۳_نفی تفکر خصوصی سازی آموزش وپرورش واجرای سیاست های کلی ابلاغی تحول بنیادین آموزش وپرورش وحاکمیتی بودن آن۱۴_،اجرای دقیق رتبه بندی معلمان ووجه المصالحه قرار ندادن آن که به نوعی همسان سازی با پرداخت اساتید معزز دانشگاه ها می باشد،۱۵_توجه کامل به وضعیت معیشتی پیشکسوتان فرهنگی که ذخایر ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران.به عنوان الگویی برای غایت تحصیل ورغبت در اعتمادوانگیزه ۱۶_ استفاده از فرصت ها وظرفیت های دانش آموزان و اولیاء عزیز ۱۷_حمایت کامل ازتوسعه و پیشرفت دانشگاه فرهنگیان وتلاش در جهت جذب معلمین فرهیخته از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان ونیز جذب اعضای هیات علمی از واجدین خود فرهنگیان که به صورت سیستمی در وصول به اهداف غایی تعلیم و تربیت کشور اثر گذارند.۱۸_ترسیم جایگاه اجتماعی وهویتی معلمان در جامعه، معلمان آموزشی وپرورشی واداری آموزشی اعم ازصف وستاد وبازنشستگان ۱۹_،استفاده از ظرفیتهای مهم اولیاء و مربیان در برنامه ریزی راهبردی و مدیریتی،تشکیل بانک اطلاعاتی از اولیاءومعلمان به تفکیک مهارت،تجارب وتخصص وساماندهی،طبقه بندی لازم دراستفاده از ظرفیت ها ومدیریتها۲۰_،بکارگیری نیروهای آموزشی وپرورشی در امور صف وستاد۲۱_،نفی قانون عدم استفاده از بیش از یک مدرک در آموزش وپرورش چون شرایط آوپ با سایر نهادها متفاوت است.۲۲_تدوین برنامه کیفیت بخشی مبتنی بر عدالت آموزشی بویژه شهرهای کم جمعیت،روستاها وعشایر،۲۳_سوق دادن مدارس به زیر ساخت های فناوری اطلاعات بویژه ساماندهی مناسب در استفاده از فضای مجازی پایدار و مناسب از نظر تجهیزات،آموزش منابع انسانی و تهیه محتوای درسی در فضای مجازی به صورت عملیاتی وتعامل بین دانش آموز و معلم،۲۳_عدم گرایش سیاسی در نظام تعلیم و تربیت وپرهیز جدی از حزب و گروه گرایی، زیرا سم مهلک بشمار می رود.۲۴_تشکیل معاونت اقتصادی،یعنی اقتصاد در آموزش وپرورش ونهضت تولید وجهش علم،مهارت،اختراعات،خلاقیت و نوآوری.۲۵_همکاری اصولی وپایدار با دانشگاه هابویژه علمی کاربردی،دانشگاه های فنی و حرفه ای،صنعت، خدمات وکشاورزی.البته این موارد حتما قابل اجرا وشدنی است زیرا در دولت محترم عدالت وکرامت ومجلس محترم انقلابی وقوه قضائیه عدالت مدار ومردمی وبا راهبردهای وتدابیر امام خامنه ای« مدظله العالی» این محورهاقابل تحقق است،اجرای این مطالب یعنی ایجاد استلزامات لازم جهت تحقق تمدن نوین اسلامی،بیانیه گام دوم انقلاب،وساختن دولت اسلامی وامت اسلامی است.
وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین.دکتر محمد بنائیان سفیدمورخ ۱۴۰۰/۶/۱۰