«باسمه تعالی»
سرود حماسی«سلام فرمانده»بیدارگر فطرت،وهویت ملی واسلامی وتاثیر گذاری آن درنظام تعلیم وتربیت.
نویسنده؛محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی.
۱_اجرای سرودحماسی ومعرفتی«سلام فرمانده»که در مورد امام زمان «عج ا…»می باشد،جشن نیست ،مداحی وعزاداری نیست بلکه دعا(خواستن)است و محبت اهل بیت علیهم السلام ومعرفت به آنان درروح،جان،اندیشه،انگیزه وفرهنگ وتمدن ملت مومن،باورمدار وفهیم تشیع در سراسر جهان ریشه دوانده وقرن به قرن ونسل به نسل منتقل شده است. باهمه خباثتها،عداوتها وجنایت های معاندان وتحریف وسانسور حقیقت ازسوی دشمنان،درطول تاریخ اسلام.
۲_« کی شود دریا زپوز سگ نجس، کی شود خورشید از پف منطمس»(مولوی)حجم ناسزا گویی های مافیای رسانه ای وابسته به غرب نشان می دهد محبوبیت،باورها وانگاره های یک ملت چگونه می تواند پیاده نظام مستکبران دنیا را دستپاچه کند؟وبه عقده گشایی و اباطیل وا دارد.(بابی آنتم وامی ونفسی ومالی)،همه عزیزان ما فدای اهل بیت علیهم السلام باد.
۳_ لرزان بودن بنیان فکری وادادگان به غرب،اساس فکر،تعقل،درایت،اندیشه وانگیزه وخودپنداره ها را براعتقادصائب،وعمل صالح وایمان سالم تحریف ومنحرف می کند.امام هادی(ع)می فرماید:«من هانت علیه نفسه،فلا تامن شره»کسی که به هویت وتحقیر شخصیت خود ابایی ندارد از شر او در(وطن فروشی،ترور شخصیت،تحقیر کشورووارونه جلوه دادن دستاوردهای کشور)ایمن نمی باشید.«بردگان را به آروغ آزادی والهام بخشی چه کار؟!.کسی که لرزان می اندیشد،ومضطرب فکر می کند،مضطرب میسازد،آنکه با انگیزه اختلاسی واندیشه نجومی دارد،فکرش را،فکرتش رافطرتش رابر لبه لرزان سقوط بنیان گذاری کرده است.(آیه الله جوادی آملی)دام عزه«ام من اساس بنیانه علی جرف هار»
۴_محتوای اشعار حماسی ومعنوی «سلام فرمانده»سر شار از مضامین تربیتی،اخلاقی،اعتقادی،ارزشی،ومنطبق با نیازهای فطری.معرفتی نوباوگان،کودکان ودهه نسل نودی ها واحیای باورها و مبانی،اصول وارزشهای والدین و بزرگسالان کشور است.که نمونه آن را در نهم دی،تشییع پیکر پاک شهدا بویژه شهید سلیمانی،راهپیمایی اربعین و… را اراده ی خداوند است که در جامعه وتاریخ تجلی پیدا کندومردم را بسوی خود فرا خواند.
۵_اجرای سرود حماسی،ملی و اعتقادی«سلام فرمانده»که در بسیاری از شهرهای کشور وخارج از کشور اجرا وانشاءالله یک انقلاب معنوی وهویتی در جهان مواجه با بحران اخلاقی ،معنوی وتفکراحترام به انسانیت انسانها وتقابل باظلم ومافیای قدرت وثروت که آنها را به گرگ های درنده انسان خوار تبدیل کرده است،می تواند روزنه امید وبارقه عدالت وکرامت در جهان باشد.
۶_ بستر پرورشی هر جامعهای تابع آموزه های اخلاق،تفکر،دانش وعملکرد اجتماعی است.که در نظام تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دروصول به حیات طیبه (یعنی پاک زندگی کردن،خدمت بی منت به مردم،مسئولیت پذیر و پاسخگو بودن،کسب روزی حلال،خیرخواهی،محبت،وطن دوستی،معرفت به مبانی،اصول وارزشهای دینی و انقلابی،صلح خواهی،عدالت خواهی،واحترام به فرهنگها،اعتقادات وانسانیت انسانها،استقلال طلبی،آزادی خواهی،ومبارزه با ظلم،بی عدالتی،اختلاس،تعدی وتجاوز و…که بخش زیادی ازاین سرود می تواند آنها را به صورت ارزشی درونی ونهادینه نماید که مفهوم انتظار و مهدویت در القای امید،وانگیزه وترسیم آینده درخشان آن می تواند نقش نظری و عملی ارزشمندی را در تحقق وتبلور تمدن نوین اسلامی ایفا نماید.
۷_در نظام تعلیم وتربیت شش ساحت جامع و فراگیر مطرح شده که عبارتند از ۱_دینی،عبادی و اخلاقی،۲_زیستی وبدنی،,۳_زیبایی شناختی وهنر،۴_سیاسی،اجتماعی،۵_اقتصادی وحرفه ای،۶_علمی وفناوری،است که این مهم در شش زیرنظام ۱_رهبری ومدیریت تربیتی
۲_ برنامه درسی ملی،۳_تربیت معلم وتامین منابع انسانی,۴__فضا،تجهیزات وفناوری.۵__تامین ،وتخصیص منابع مالی،۵_مدیریت ورهبری آموزشی,۶_پژوهش وارزیابی، که این شش موضوع به مثابه چرخ دنده های موتور حرکت سند تحول به شمار میروند،که سرودها،تئاترها،فیلم های کوتاه،وتوجه به بخشی از برنامه درسی آشکار،پنهان ومغفول شده که باتوجه به نیاز جامعه وهویت سازی ملی واسلامی باید به تحقق منویات مقام معظم رهبری در علم نافع،هویت ملی واسلامی وگزینش معلمان مرتبط با رشته تحصیلی وعملیاتی واجرایی نمودن کامل سند تحول اقدام کرد.
۸_اجرای برنامه «سلام فرمانده»وانشاءالله ابتکارات نظیر آن باید بر اساس شاخصها ومعیا هایی باشد که منبعث از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد،که سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی باید اولویت بندی وار خبرگان حوزوی،نخبگان،وهنرمندان درارائه هنر فاخر دینی،انقلابی وارزشی زمینه تسریع در محتوای مورد نیاز را فراهم نمایند.
وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین.
محمد بنائیان سفید