غلبه مافیای کنکور در ابتر نمودن حذف کنکور ونفی معدل درسی

چهارشنبه 20 سپتامبر 2023

« باسمه تعالی» 

«غلبه مافیای کنکور در ابتر نمودن حذف کنکور ونفی معدل درسی»

نویسنده:محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی.

۱_چندین سال است که غول کنکور دغدغه‌های خانواده ها را حتی از دوران ابتدایی تا پایان دوره متوسطه به همراه دارد،وموجب رونق مدارس غیر انتفاعی ،وآموزشگاه های کنکور در تست زنی وغفلت از مطالعات تشریحی وعمقی که ساز وکار تفکر و تعقل است ،را فراهم می‌سازد .

۲_معدل می تواند توزیع دغدغه های والدین،متربیان ومعلمان را در دوره سال های تحصیلی فراهم نماید.

۳_احصای معدل زمینه برنامه ریزی درسی آشکار وپنهان را برای متربیان به نحو مطلوب فراهم می نماید.که هدف تحول بنیادین را در تعلیم و تربیت، تفکروتعقل ،ایمان،علم واخلاق را به صورت مرحله ای ومطابق با رشد ذهنی و فکری را فراهم آورد که با حافظه مداری در کنکور تفاوت معناداری داشته وصرف رقابت آموزشی را کاهش می دهد.

۴_مسئله نادیده گرفتن معدل برای کنکور در واقع نمی تواند اهداف متعالی فلسفه تعلیم وتربیت ،رهنمامه تعلیم و تربیت ،وشش ساحت نظام تعلیم و تربیت وشش زیرنظام مترتب بر آن را که ارکان تحول مبتنی بر مبانی،اصول،وارزشهای اعتقادی،اسلامی وانسانی است را محقق نماید.

۵_چند سال است که نظام آموزشی کشور از عدم عدالت آموزشی, بویژه در مدارس دولتی, بخصوص مناطق کم بر خوردار رنج می برد.چون محتوای کتب درسی که به عنوان ،کتاب درسی در دسترس همه دانش آموزان است.کمرنگ وکتاب های کمک آموزشی ،آموزشگاه های کنکور وکلاس های فوق‌العاده، که هزینه های بالایی را برای قشر کم برخوردار دارد ،به علت مشکل دسترسی، قدرت رقابت سالم را از بین می برد.

۶_مصوبه مجلس محترم نشان می دهد که قدرت مدارس غیر انتفاعی ،ومافیای کنکور درطرح چند ساله حذف کنکور ابتر باقی بماند.

۷_پیشنهاد می‌شود در این زمینه کمیسیون محترم مجلس از افراد صاحب‌نظر که اشرافیت بر سند تحول ،ودر رده عملیاتی و اجرایی مدارس هستند استفاده نمایند،واینک پس از چند سال بحث در مجلس بگوئیم ظرف سه سال وزارت آموزش پرورش سازوکار اعمال معدل را فراهم نماید، حرف منطقی نمی باشد.

۸_البته اعضای محترم شورای عالی آموزش و پرورش که به علت اینکه در چندسال اخیر کار آمدی لازم را نداشته ،بویژه در سکوت یا رضایت سند آموزشی ۲۰۳۰، وبعضا تضاد منافع در مسئولیت واینکه اکثرا از غیر فرهنگیان فرهیخته می باشد که این مهم در عدم حضور فرهنگیان فرهیخته در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مشهود است.چرا که اساس فرهنگ،تمدن،سبک زندگی وترسیم اهداف غایی وکمال انسانی وقرب الهی وحیات طیبه از آموزش وپرورش شکل می گیرد ،که کنکور چند ساله نشان می دهد که نمی تواند این اهداف را محقق نماید،که جفای به نسل آینده ساز کشور است.

مطالب مشابه
دیدگاه ها